کدخبر :268653 پرینت
21 اردیبهشت 1401 - 19:47

افزایش سواد خانواده‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نیازمند همکاری دستگاه‌های فرهنگی است

عضو هیات مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: افزایش سواد خانواده‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال و معرفی بازی‌های سالم و جذاب بومی، نیازمند همکاری دستگاه‌های فرهنگی از جمله صداوسیما است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، نشست هم‌اندیشی میان سرپرست معاونت نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با برخی از معاونان سابق آن با هدف مدیریت دانش عرصه نظارت و هدایت فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد صادق افراسیابی؛ عضو هیئت مدیره و سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد گفت: حوزه نظارت بر بازی‌های رایانه‌ای همواره با چالش‌هایی همراه بوده و برای غلبه بر این چالش‌ها نیاز به بهره‌گیری از تجارب گذشته وجود دارد تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بتواند در دولت سیزدهم برای ایجاد فضای سالم، مفید و ایمن در حوزه سرگرمی‌های دیجیتال به بهترین شکل ایفای نقش کند.

افراسیابی در این نشست بررسی نقاط قوت و ضعف صدور پروانه تولید بازی‌های رایانه‌ای در دولت‌های گذشته، راهکارهای تحول بازار مصرف خصوصا فروشگاه‌های مجازی عرضه کننده بازی، مقررات گذاری در حوزه استریمرها و هوشمندسازی رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای را از جمله اولویت‌های مهم معاونت نظارت برشمرد و گفت: لازم است در حوزه مقررات‌گذاری متناسب با آینده سرگرمی‌های دیجیتال، شاهد گسترش همکاری‌های میان بخشی بین بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی باشیم.

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: افزایش سواد خانواده‌ها در حوزه بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال و معرفی بازی‌های سالم و جذاب بومی، نیازمند همکاری دستگاه‌های فرهنگی از جمله صدا و سیما است.

او افزود: برنامه‌ای برای گسترش همکاری‌ها برای سه معاونت سیما، صدا و معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما آماده شده که قرار است در نشست‌های تخصصی با مسئولین سازمان صدا و سیما به بحث و بررسی گذاشته شود.

غفلت مسئولین از حوزه بازی

در ادامه این نشست عقیل منصوری؛ معاون سابق نظارت، ضمن گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در سا‌ل‌های گذشته گفت: نظارت بر بازی‌های دیجیتال حوزه پیچیده‌ای است که هر یک از معاونین حاضر در این نشست، قطعا به نوبه‌ خود در توسعه و بهبود آن کار‌های مهمی انجام داده‌اند.

او با تاکید به اهمیت فعالیت‌های استانی گفت: در سال‌های گذشته دستورالعملی برای تشکیل شبکه ملی نظارت و آموزش نمایندگان استانی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها آماده و سامانه‌ای برای بهبود نظارت طراحی و بهره‌برداری شد.

منصوری با اشاره به ایجاد سامانه یکپارچه صدور مجوزها افزود: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای جزء اولین مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که مجوزهای خود را بدون نیاز به حضور اشخاص و صرفا از طریق مراجعه به سامانه صادر کرد.

معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد که با فراخوان صورت گرفته در سال‌های گذشته، توانستیم از طریق برگزاری آزمون، بهترین بازیکنان را برای تحلیل و رده‌بندی سنی بازی‌ها جذب کنیم.

او در ادامه به فعالیت فروشگاه Google Play در ایران اشاره کرد و گفت: این فروشگاه یکی از اصلی‌ترین انتشار دهنده‌های بازی‌های رایانه‌ای نامناسب در ایران است که باید برنامه‌های تنظیم‌گری این فروشگاه بررسی شود.

[node:title]

منصوری با اشاره به مسائل اقتصادی حوزه بازی‌های دیجیتال گفت: در برخی کشورهای غربی برای ساخت بازی‌های جذاب مد نظر خود، بودجه حدود 100میلیون دلاری اختصاص می‌دهند. این در صورتی است که متاسفانه در گذشته برخی مسئولین در ایران از اهمیت حوزه بازی غافل بودند و در سال‌های قبل بودجه مناسبی به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای حمایت از صنعت بازی‌سازی و نظارت و هدایت فرهنگی اختصاص داده نشده است.

منصوری در پایان به برنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای توسعه سکوهای فرهنگی اشاره کرد و گفت:سامانه‌ها و سکوهای «چه بازی»، «فهم بازی» و سامانه نظارت بنیاد برای تعامل بیشتر با عموم مردم طراحی شده است و توانسته است تا حد زیادی پاسخگوی نیاز خانواده‌ها باشد.

لزوم اجرایی شدن اخذ عوارض 10 درصدی از بازی‌های خارجی

جواد امیری یکی دیگر از معاونان سابق نظارت در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در این نشست ارائه راهکار برای ساماندهی فعالیت فروشگاه‌های عرضه بازی را بسیار با اهمیت دانست و گفت: در گذشته طی جلساتی با مدیران فروشگاه‌های داخلی همکاری‌هایی میان دو طرف شکل گرفت اما در آن زمان این همکاری‌ها تا رسیدن به موقعیت مطلوب بسیار فاصله داشت و به نظر می‌رسد هنوز هم این فاصله وجود دارد.

او با اشاره به کم شدن میزان مخاطبان از بازی‌های دیجیتال فیزیکی، افزود: بازی‌های موبایلی و بازی‌های آنلاین توانسته‌اند جایگاه خوبی را در بین بازیکنان کسب کنند.

امیری افزود: بنیاد در گذشته برای پیاده سازی اخذ عوارض 10 درصدی از بازی‌های خارجی و اختصاص آن به صنعت بازی‌سازی داخلی موفق نبود که لازم است این برنامه در سال جاری با همکاری سازمان مالیاتی اجرا شود تا شاهد انقلابی در صنعت بازی‌های بومی باشیم.

او در ادامه به فعالیت فروشگاه Google Play در ایران اشاره کرد و گفت: این فروشگاه یکی از اصلی‌ترین انتشار دهنده‌های بازی‌های رایانه‌ای نامناسب در ایران است که باید برنامه‌های تنظیم‌گری این فروشگاه بررسی شود.

[node:title]

نظارتی همسو با وضعیت شرکت‌های بازی‌ساز

محمدرضا داوودی دیگر معاون سابق نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز با اشاره به اینکه برای نظارت صحیح بر حوزه بازی‌های دیجیتال باید نگاه خود را با نگاه بازی‌سازان همسو کنیم، گفت: باید حوزه نظارتی در مرحله نخست از وضعیت حاکم بر شرکت‌های تولید و نشر بازی اطلاع داشته باشد تا بتواند کارآیی لازم در حوزه نظارت را داشته باشد.

او رده‌بندی سنی بازی‌های دیجیتال را نیازمند فرهنگ‌سازی بسیار جدی‌تر دانست و افزود: بازی‌های دیجیتال در دنیا به عنوان یک صنعت پول ساز در حال رشد است و ما باید با به‌روز رسانی خود بتوانیم همگام با کشورهای دیگر پیش رویم.

او تصریح کرد: تحقق این هدف نیاز به تحول حوزه نظارت و تسریع در امر مجوز دهی و رده‌بندی بازی‌ها دارد تا شرکت‌های ناشر بازی بتوانند به سرعت بازی‌های مد نظر خود را عرضه کنند.

داوودی با اشاره به علاقه خانواده‌ها برای اطلاع از مسائل روانشناسی حوزه بازی‌های دیجیتال گفت: تاسیس مرکز مشاوره بازی در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یکی از اقدامات خوب این مجموعه بوده که باید تقویت شود.

در پایان مقرر شد نشست هم‌اندیشی معاونین نظارت بنیاد به صورت ماهانه با اولویت راهکارهای تحول بازار مصرف ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.