ایجاد پردیسهای علم و فناوری توسط دانشگاهها؛ پیشزمینه ایجاد پارکهای علم و فناوری
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، گفت: برای اینکه دانشگاهها بتوانند مجوز ایجاد پارک علم و فناوری دریافت کنند، باید با همکاری پارکهای علم و فناوری استان، نسبت به ایجاد پردیسهای علم و فناوری اقدام کنند و سپس مجوز ایجاد پارک علم و فناوری به آنها داده شود.
به گزارش سیتنا، دکتر علی خیرالدین در نشست معاونان پژوهش و فناوری دانشگاهها که با حضور وزیر علوم در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد، گفت: روند تاسیس پارک های علم و فناوری به این صورت است که ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه ایجاد شود که فقط به مجوز هیات امنای دانشگاه نیاز دارد، سپس مرکز رشد و پس از آن پردیس علم و فناوری ایجاد شود و پس از طی این مراحل مجوز ایجاد پارک علم و فناوری به دانشگاه ها داده می شود.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به ایجاد معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم و استقلال از معاونت پژوهشی گفت: حجم کار وزارت علوم و ماموریتهای معاونت پژوهشی برای مدیریت ۴۹ پارک علم و فناوری و بیش از ۲۲۰ مرکز رشد بسیار بالا بود و وزارت علوم برای پیشبرد امور پارک های علم و فناوری و مراکز رشد نسبت به ایجاد معاونت فناوری مستقل در ساختار خود اقدام کرد اما لزومی ندارد که در دانشگاهها نیز معاونت های پژوهشی و فناوری از نظر ساختار مستقل باشند.
وی اظهار داشت: ماموریت اصلی معاونت فناوری، ظرفیتسازی، تسهیلگری و بهبود ساختارهای زیستبوم فناوری با محوریت دانشگاهها، پژوهشگاهها و پارکهای علم و فناوری، گفتمانسازی و شبکهسازی و تعامل با ذی نفعان ملی و بینالمللی است.
دکتر خیرالدین همچنین اهداف این معاونت را راهبری و مدیریت متمرکز پارکها، توسعه زیستبوم نوآوری و کارآفرینی، توسعه فناوری و نوآوری در دانشگاهها، پارکهای علم و فناوری، پژوهشگاهها، و شبکهسازی و نظام ملی و نوآوری معرفی کرد.
وی گفت: انتظار داریم دانشگاهها ابتدا مراکز کارآفرینی و نوآوری را ایجاد کنند که نیازی به مجوز ندارد، بعد مرکز رشد و بعد پردیس علم و فناوری شکل بگیرد. اگر دانشگاهی پردیس علم و فناوری نداشته باشد، مجوز تاسیس پارک علم و فناوری به آن دانشگاه داده نخواهد شد.
دکتر خیرالدین با تاکید بر ایجاد قطبهای فناوری در پژوهشگاه ها گفت: بحث طرح کلان فناوری را باید در پژوهشگاه ها شکل دهیم.
وی ضمن اشاره به وجود ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۴ مرکز رشد در کشور گفت: با هماهنگی مسئولان استانی و شهرستانی باید مرکز رشد و ۱۱ پارک دانشگاهی ایجاد شود، ایجاد این مراکز از جزء به کل یعنی از مرکز کارآفرینی به پارک علم و فناوری برسیم.
معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری) نیز گفت: این طرح با کمک پارک علم و فناوری استان ها اجرا می شود. طرح تور فناوری نیز به معنای بازدید مدیران و مسئولان از پارک های علم و فناوری است که اولین تور در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف با حضور مسئولان و مدیران سازمان بازرسی هفته گذشته انجام شد.
وی با اشاره به ضرورت تشویق اساتید و پژوهشگران فعال در زمینه فناوری و نوآوری گفت: تا سقف پنج پایه برای اعضای هیات علمی فعال در زمینه مرجعیت علمی و فناوری و نوآوری در نظر گرفته شده است.
دکتر خیرالدین در مورد وضعیت دو معاونت پژوهش و فناوری در دانشگاهها نیز اظهار داشت: البته ما برای هیات امنای دانشگاه ها احترام قائل هستیم و این موضوع را به عهده آنها می گذاریم ولی بهتر است این دو معاونت از هم جدا نشود و ذیل معاونت پژوهش دو مدیریت جدا یکی پژوهش و یکی فناوری تشکیل شود.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، پژوهش را پیشران فناوری دانست و افزود: توسعه فناوری تا سطح آمادگی چهار در دانشگاهها بسیار مهم است، اگر زایش و رویش شرکتها را در دانشگاهها نداشته باشیم تعداد آنها در خارج از دانشگاه زیاد نمی شود.
وی همچنین طرح های اشتغالزایی را شامل برنامه دستیار فناوری، پسادکتری و فن آموزی دانش آموختگان دانست و گفت: همچنین پژوهانه (گرنت) فناوری در سه طرح شامل طرح جوانه، شکوفه و رشد با اعتبار قابل توجه تدوین شده است.
به گفته دکتر خیرالدین طرح دستیار فناوری شامل بهره گرفتن از دانش آموختگان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای ۶ ماه با دستمزد به ترتیب ماهی ۱، ۲ و ۳ میلیون تومان در ماه است.
وی با اشاره به ماموریت گرا کردن طرح های فناورانه گفت: تاکنون ۱۵ اتاق فکر در حوزه های مختلف برای این امر تشکیل شده است. همچنین سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) که هفته گذشته رونمایی شد، سامانه ای برای مساله محور کردن پژوهش ها و دستاوردهای فناورانه است.
معاون فناوری وزیر علوم در مورد طرح جدید این معاونت نیز گفت: طرح پنفاد (پایش نوآوری و فناوری) را نیز در حال اجرا داریم که عملکرد پارکهای علم و فناوری و دیگر مراکز را از جهات مختلف به صورت برخط و متوازن پایش می کند.
به گفته وی تدوین آیین نامه برنامه حمایت از تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین در وزارت علوم، طراحی و رونمایی از سامانه نان، تهیه پیشنویس و تدوین آیین نامه های مراکز کارآفرینی و نوآوری طرح گرنت فناوری، طرح دستیار فناوری، طرح ملی نوآوری، طرح تور فناوری، طرح تانا و قطبهای فناوری و نوآوری در استانها، زمینه سازی برای ایجاد پارک علم و فناوری بین المللی در استان تهران و تهیه پیش نویس نظام ملی نوآوری و فناوری از اهم اقدامات معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم در مدت تشکیل بوده است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید