کدخبر :267026 پرینت
22 اسفند 1400 - 14:18

عرصه‌های نوظهور فناوری نیازمند رویکرد نوین حاکمیتی است

یک فعال اقتصادی معتقد است: عرصه های نوظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات که بر اساس نیازهای جدید توسعه یافته است، نیازمند رویکردی نوین در سطح حاکمیتی و کارکردی است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، محسن ابوئی مهریزی، رئیس هیات مدیره شرکت اتصال صنعت میانه (ESM)، در سرمقاله شماره 78 ماهنامه نسل چهارم نوشت:

عرصه های جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات به سرعت در حال نمایان شدن است. این حوزه های نوظهور که بر پایه استفاده از زیرساخت‌های نوین ارتباطات و بر اساس نیازهای جدید توسعه یافته است، نیازمند رویکردی نوین در سطح حاکمیتی و کارکردی است.

باید اذعان کنیم که تفکرات سنت محور و غیرمنعطف امکان مواجهه و استفاده از فرصت‌های پیش رو را به شدت کاهش خواهد داد و زمینه رقابت با سایر کشورها را از کل بخش اقتصاد کشور که در سال‌های اخیر به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات گره خورده است، دچار چالش خواهد کرد.

هوشمندسازی، هوش مصنوعی، بلاکچین و تکنولوژی های جدید مانند نسل پنجم تلفن همراه نیازمند رویکردهای جدید و فوری است. فرصت‌های نهفته در این تکنولوژی‌ها برای اقتصاد کشور جز با رگولاتوری هوشمندانه، ایجاد فرصت از طرف حاکمیت و همگرایی شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف و ایجاد اکوسیستم فعال در قالب کنسرسیوم و یا مجموعه های واحد، قابل بهره برداری دقیق و کامل نخواهند بود.

سیر تحولات فناوری در حرکتی سریع و برق آسا در حال وقوع است. ما دو راه مشخص پیش رو داریم یا با از دست دادن زمان و انتظار غیرمعقولانه اجازه دهیم تکنولوژی‌ها بر ما غالب شوند و الزامات خود را در جامعه حاکم کنند و بعد با چالش‌های ناشی از آنها به مقابله برخیزیم و یا تا فرصت است با رویکرد منطقی و عقلانی آنها را در مسیر درست و به دور از تعصب، به سمت اقتصاد و کسب و کار هدایت و از مزایای بیشمار آنها استفاده کنیم.

دنیای جدیدی در حوزه فناوری اطلاعات به دلیل چند بعدی بودن در حوزه های مختلف سخت افزار و نرم افزار و پردازش اطلاعات قابل مقایسه با محصولات و خدمات گذشته نخواهد بود.

به نظر می‌رسد باید با پیش بینی آینده ای نه چندان دور، زمینه ایجاد اکوسیستم های خلاق، مشارکت محور، با انگیزه و مسئولیت پذیر را فراهم کرد تا نهایتا امکان ارائه خدمات و محصولات جدید در سطوح بالا بر پایه تکنولوژی‌های جدید محقق گردد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.