کدخبر :266776 پرینت
15 اسفند 1400 - 09:14

فرایند اخذ وام اشتغالزایی تسهیل شد

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات گفت: اصلاح نحوه احصاء نفرات بیمه شده توسط کارگروه‌های استانی از مهم‌ترین موارد دریافت وام اشتغالزایی است. به طوری که پیش از این متقاضیان ملزم بودند کلیه کارکنان خود را پیش از دریافت وام بیمه کنند. اما از این پس می‌توانند نیمی را پیش از دریافت وام بیمه نمایند و برای بیمه سایر کارکنان بعد از اخذ تسهیلات نسبت به اخذ تعهد اقدام نمایند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، برنامه اشتغال‌زایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌ای است که جهت اجرای دستورالعمل جزء یک تا نه بند الف تبصره 18 ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور با هدف رفع مشکلات موجود در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده است.

مدتی پس از اجرای برنامه و دریافت بازخوردهای واصله از استان‌ها و متقاضیان، نیاز به اصلاح برنامه مصوب بیش از بیش احساس شد. بر این اساس پس از اخد نظر ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی آن­ها در دبیرخانه تسهیلات، مستقر در سازمان فناوری اطلاعات ایران در نهایت برنامه اصلاح ­شده تهیه و جهت تایید به کارگروه تخصصی ملی بند الف ارسال شد و سرانجام در بهمن سال جاری، تغییرات پیشنهادی مورد موافقت قرار گرفت.

به طور خلاصه اهم تغییرات ایجاد شده در این برنامه شامل ساده‌­سازی فرایند اخذ تسهیلات، افزایش سرانه اشتغال برخی از برنامه­‌ها و سهمیه اشتغال استان­‌ها، اصلاح نحوه احصاء نفرات بیمه شده توسط کارگروه­‌های استانی، اصلاح برنامه آموزش و توانمندسازی به منظور بهره‌­مندی شرکت­‌ها از این برنامه، اصلاح دوره مشارکت در ساخت و دوره تنفس برنامه­‌ها و نیز اعطای تسهیلات به دفاتر پیشخوان شهری است.

بدون تردید بروز تغییرات جدید در فرآیند اعطای وام اشتغال‌زایی دستاوردهایی را به همراه دارد که مهم‌ترین آن برخورداری سطح گسترده‌تری از فعالان صنف فناوری اطلاعات از این حمایت است که می‌تواند منشا رویدادهای مثبتی در توسعه و رونق هر چه بیشتر کسب و کارهای حوزه فاوا باشد.

به همین مناسب گفت و گویی با دکتر حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات ترتیب دادیم که شما را به مطالعه آن دعوت می‌کنیم.

افزایش 200 میلیون تومانی سرانه تسهیلات به ازای هر اشتغال

همواره پایین بودن سرانه تسهیلات و وجود برخی سخت‌گیری‌ها در مسیر وام گیرندگان از گلایه‌مندی‌های متقاضیان دریافت تسهیلات بوده است.

حامد منکرسی در خصوص جزییات رفع موانع دریافت وام و بروز تازه‌ترین تغییرات در این زمینه چنین توضیح داد: فرایند اخذ تسهیلات در مقایسه با پیش از این مورد ساده‌سازی و سهولت قرار گرفته است. اصلاح نحوه احصاء نفرات بیمه شده توسط کارگروه‌های استانی از مهم‌ترین موارد است. به طوری که پیش از این متقاضیان ملزم بودند کلیه کارکنان خود را پیش از دریافت وام بیمه کنند. اما از این پس می‌توانند نیمی را پیش از دریافت وام بیمه نمایند و برای بیمه سایر کارکنان بعد از اخذ تسهیلات نسبت به اخذ تعهد اقدام نمایند. هم‌چنین سقف سرانه تسهیلات نیز افزایش یافته است. به طوری که پیش از این به ازای هر نفر یکصد میلیون تومان تسهیلات ارایه می شد که به دو برابر یعنی دویست میلیون افزایش یافته است. بر این اساس سقف وام اشتغالزایی برای هر شرکت حدود دو میلیار تومان، به ازای ایجاد اشتغال برای 10 نفر است.

تسهیلات و کمک بلاعوض به آموزش منجر به اشتغال

اعطای وام و کمک بلاعوض به مجموعه‌های آموزشی که به تایید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و یا ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌ها رسیده باشند و همچنین شرکت‌هایی که اقدام به جذب نیروی انسانی جدید و بدون سابقه کار نموده اند، از دیگر حمایت‌هایی که پیش از این وجود داشته اما به تازگی دستخوش تغییراتی شده است.

منکرسی در این خصوص تصریح داشت: در این شیوه حمایتی به شرکت و یا مجموعه آموزشی مورد تائید به ازای هر اشتغال ایجاد شده معادل 80 میلیون تومان کمک بلاعوض و تسهیلات اعطا می‌گردد که می بایست پس از سه ماه منجر به ایجاد اشتغال گردد. مبلغ 80 میلیون تومان شامل حدود 18 میلیون تومان کمک بلاعوض و حدود 62 میلیون تومان تسهیلات کم بهره در قبال شاغل شدن هر دانش آموخته فاقد شغل است.

به گفته وی، تسهیلات در شرکت‌های آموزشی می‌بایست صرف توسعه تجهیزات و فضای آموزشی شده و در شرکت‌ها جهت توسعه فعالیت هزینه شود و نیز هدف گذاری عملکرد این وام، ایجاد بیش از چهارهزار و 500 نفر اشتغال پس از طی دوره آموزشی حرفه ای است.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی فناوری اطلاعات در ادامه از اصلاح دوره مشارکت در ساخت و بروز تغییراتی در دوره تنفس برنامه ها خبر داد و افزود: در حال حاضر زمان‌بندی بازپرداخت وام دستخوش تحولاتی شده است که طی آن شامل سه ماه مشارکت در ساخت، نه ماه تنفس و بازپرداخت 36 ماهه پس از تنفس است که شامل کلیه محورهای فعالیت شرکت‌های فاوای متقاضی اخذ وام است.

درباره وام اشتغال‌زایی بیشتر بدانیم

وام اشتغال‌زایی، تسهیلاتی است که در شش محور کلی حمایت از توسعه اشتغال تهیه شده است. اهم این محورها عبارتند از :

حمایت از توسعه اشتغال در شرکت های فعال حوزه فاوا، حمایت از توسعه پلتفرم‌های کسب وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات، حمایت از آموزش، توانمندسازی و کاریابی نیروی انسانی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و برگزیدگان رویدادهای نوآوری درحوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات، حمایت از توسعه بسترهای آنلاین ارائه محصولات و خدمات در واحدهای صنفی و کسب وکارهای متداول و سنتی، تسهیلات سرمایه در گردش و حمایت از طرح های ویژه ملی.

متقاضیان جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام می‌توانند به نشانی https://tavanafarin.ito.gov.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.