کدخبر :266019 پرینت
19 بهمن 1400 - 13:00

10 میلیارد دلار ارز صادراتی پتروشیمی‌ها به سامانه نیما تزریق شد

وزیر نفت گفت: از ابتدای سال جاری پتروشیمی‌ها بیش از ۱۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به سامانه نیما عرضه کردند که قرار است این رقم تا پایان سال به عدد ۱۲.۵ میلیارد دلار برسد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از صدا وسیما، جواد اوجی وزیر نفت شامگاه (شنبه، ۱۶ بهمن‌ماه سال جاری) با بیان اینکه در بخش فروش محصولات پتروشیمی تا پایان دی‌ماه بیش از ۱۰ میلیارد دلار به سامانه «نیما» تزریق شد، گفت: حوزه فروش نفت و میعانات برای تأمین کالاهای اساسی و رفع نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و واریز به سامانه نیما و ذخایر بانک مرکزی، نقش خیلی خوبی را داشته است.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هیچ فرماندهی در شرایط جنگ اقتصادی برنامه‌های خود را علنی نمی‌کند، افزود: به لطف پروردگار با همت همکاران در حوزه صنعت نفت و گاز کشور و با حمایت‌های دولت به‌ویژه رئیس جمهوری و دیگر سران قوا، رقم‌های خیلی خوبی در صادرات و وصول مطالبات اتفاق افتاده که توان و قدرت چانه‌زنی دوستانمان را در وین افزایش داده است.

اوجی ادامه داد: درباره سوخت پتروشیمی‌ها نیز سوخت مایع برای آن‌ها تأمین کردیم، اما پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند خوراک آنها تا حدودی کاهش یافت و دچار آسیب شدند که اگر تعمیرات اساسی را در این مدت انجام دهند آنها را بستانکار شرکت گاز خواهیم کرد و زیان آن‌ها محاسبه و خسارت‌شان پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اواخر دی و اوایل بهمن‌ماه اوج مصرف گاز خانگی به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسید، تصریح کرد: این در حالی است که خروجی پالایشگاه‌ها ۸۴۵ میلیون متر مکعب بود و سبب شد در بخش عرضه افت فشار ایجاد نشود.

وزیر نفت با بیان اینکه کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران شکست خورده است، گفت: در حوزه نفت و گاز برنامه‌های بسیار خوبی در دست اقدام داریم.

اوجی گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تولید روزانه گاز شیرین و خروجی پالایشگاه‌ها باید به یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسید، اما به‌دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در سال‌های گذشته در بخش گاز اکنون خروجی پالایشگاه‌ها حدود ۸۴۰ میلیون متر مکعب است.

وی با بیان اینکه سالانه روند افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی، صنعتی و نیروگاهی را داریم، ادامه داد: پیش‌بینی می‌کردیم در اوج مصرف امسال حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داشته باشیم.

وزیر نفت با بیان اینکه در ابتدای کار دولت سیزدهم وضع سطح ذخیره‌سازی‌های سوخت نیروگاه‌ها در مقایسه با پارسال ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر بود، تصریح کرد: بنابراین فرماندهی تأمین سوخت زمستانی را به‌عهده گرفتم و با افزایش ۳۰ درصدی کرایه تانکرهای سوخت‌رسان تلاش فراوانی را برای پرکردن مخازن سوخت نیروگاه‌ها انجام دادیم.

اوجی گفت: اولویت ما در بخش گاز تأمین مصرف خانگی است و به این دلیل برای مصرف نیروگاه‌ها به سمت تأمین سوخت مایع رفتیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.