کدخبر :265 پرینت
17 شهریور 1390 - 19:32

شبکه ماهواره ای مجوزدار از ارشاد در اختیار نقش اول آیینه عبرت

متن خبر

آنها که در دهه شصت تماشاگر پروپاقرص مجموعه تلویزیونی «آینه عبرت» بودند، حتما محمود دینی را می شناسند، هنرمند خوش چهره ای که به واسطه بازی در  این مجموعه در سالهای بعدتر به بازیگر اصلی فیلم های سینمایی تبدیل شد.

 

به گزارش سیتنا، سایت روزنامه ایران اضافه کرد: دینی که در سال های اخیر بیشتر در حوزه تهیه و تولید فیلم فعال بوده، به تازگی یک شبکه تلویزیونی ماهواره ای با عنوان «پرشین تی.وی» را با کسب مجوز از وزارت ارشاد تاسیس کرده است. این شبکه جزو معدود شبکه های ماهواره ای است که فیلم های سینمایی داخل را با خرید رایت آنها به نمایش می گذارد.

 

جنجال های رسانه ای چند هفته اخیر اتحادیه تهیه کنندگان درباره این موضوع که باید شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را مجاب کرد تا فیلمهای ایرانی را با خرید رایت آنها نمایش دهند، موجب شد در این باره گفتگویی با محمود دینی داشته باشیم. دینی در گفتگو با شبکه ایران بر این مساله تاکید کرد مادامی که ایران قانون جهانی کپی رایت را به رسمیت نشناسد، صحبت کردن از خرید رایت فیلمها توسط شبکه های ماهواره ای،اقدامی عبث است. بخشهایی از گفته های دینی را در ادامه می خوانید:

 

شبکه ای که با مجوز ارشاد تاسیس شده

اول باید بگویم که شبکه ای با عنوان «پرشین تی.وی» که مدیرعامل آن من هستم یک شبکه تلویزیونی ماهواره ای فارسی زبان است که با کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع به فعالیت کرده است. در چرایی اینکه چطور می شود یک تلویزیون ماهواره ای از وزارت ارشاد مجوز داشته باشد باید بگویم مجوز شبکه ما از طریق اداره کل رسانه های خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صادر شده است. این اداره کل برای تلویزیونهایی که قصد دارند برای مخاطبان فارسی زبانی که در نقطه ای غیر از ایران زندگی می کنند، برنامه پخش کند، پس از طی مراحل قانونی، مجوز فعالیت صادر می کند. بنابراین مجوز شبکه ما بر قانون کلی کشور که در آن وجود شبکه های تلویزیونی موازی صداوسیما ممنوع است،نقضی وارد نمی کند چراکه ما مجوز فعالیت برای مخاطبان فارسی زبان آمریکا و اروپا و دیگر کشورهای جهان منهای ایران را دریافت کرده ایم!

 

حرکت در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی

شبکه «پرشین تی.وی» کاملا در چارچوب قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی فعالیت می کند. ما در ایران دفتر نمایندگی داریم که باز هم مجوز این دفتر از سوی وزارت ارشاد صادر شده. بر این اساس تمام فیلمهایی که از طریق «پرشین تی.وی» روی آنتن می رود، پس از کسب رضایت از تهیه کنندگان آنهاست که پخش می شود. طی مدتی که شبکه راه افتاده هم تا حد امکان سعی در احترام به مخاطبان خویش داشته ایم و فقدان آگهیهای تبلیغاتی در شبکه یکی از اصول مان در احترام به مخاطب است.

 

بحث های مرتبط به خرید رایت فیلم ها

درباره بحث اخیر تعدادی از تهیه کنندگان ایرانی که اظهار داشته اند شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ابتدا می بایست رایت فیلمهای آنها را خریداری کرده و سپس آنها را روی آنتن بفرستند، دو بحث وجود دارد؛ اول اینکه وقتی که ایران عضو کپی رایت جهانی نیست و دی.وی.دی جدیدترین محصولات سینمای دنیا به صورت قاچاق در داخل توزیع می شود، اینکه بخواهیم تعدادی شبکه ماهواره ای را مجاب به خرید رایت فیلمهای داخلی کنیم، بی معنا است. مساله دوم این است که تهیه کنندگان عزیز چطور حاضرند رایت فیلم های خود را  به شبکه هایی بفروشند که اصلا از نظر قانون کشور ما غیرقانونی هستند. دقت داشته باشیم که از میان بیش از 50 شبکه ماهواره ای فارسی زبان تنها شبکه های «آی.سی.سی»، «ایرانیان» و «پرشین.تی.وی» هستند که مجوز فعالیت از وزارت ارشاد را دارند و بقیه شبکه های ماهواره ای کاملا غیرقانونی هستند.

 

فروش رایت به شبکه های غیرقانونی

جالب اینجاست که گروهی از تهیه کنندگان رایت فیلمهای خود را به شبکه هایی مانند «ام.بی.سی پرشیا» و «من و تو» می فروشند که اولی توسط دولت سعودی راه اندازی شده و ابزار جنگ نرم علیه ایران است و درباره شبکه دوم هم حواشی بسیاری وجود دارد!

 

باید کپی رایت را به رسمیت بشناسیم

با این همه شخصا مخالف این هستم که فیلمهای ایرانی بدون اجازه از شبکه های ماهواره ای پخش شود ولی برای تحقق این خواسته پیش از هر کاری بایستی زیرساختهای مرتبط با آن که اولین بند آن به رسمیت شناختن قانون جهانی کپی رایت یا همان حق مولف است را اجرایی کنیم.

 

گفتگو با هفت

درباره این موضوع به تفضیل با برنامه «هفت» هم صحبت کرده ام که مشروح صحبت هایم در این باره ضبط شده و در قالب گزارشی جمعه شب روی آنتن می رود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.