کدخبر :264140 پرینت
17 آذر 1400 - 10:16

حمایت از استارت‌آپ‌ها در دستور کار اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات قرار گرفت

در جلسه هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، حمایت از استارتاپ‌ها در دستور کار این اتحادیه قرار گرفت و مقرر شد کمیسیون استارتاپ ها از اول دی ماه سال جاری فعالیت خود را رسما آغاز نمایند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در جلسه هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران که روز دوشنبه 14 آذر 1400 با حضور دکتر داوود ادیب، رییس اتحادیه، خانم مهندس آبایی و دکتر اسماعیل ثنایی، نایب رییس اول و دوم، مهندس فریبرز نژاد دادگر، دبیر کل، مهندس فیضی، مهندس شیرانی، دکتر مقیم نژاد، مهندس کرم زاده از اعضای هیات مدیره و مهندس ذوقی و خانم مهندس حصاری، بازرسین اتحادیه برگزار گردید، حمایت از استارتاپ ها در دستور کار اتحادیه قرار گرفت و مقرر گردید کمیسیون استارتاپ ها از اول دی ماه فعالیت خود را رسما آغاز نماید.

در ادامه این جلسه مباحث ذیل مطرح شد:

هر ساله هزاران کسب و کار توسط استارتاپ ها راه اندازی می شوند، ولیکن متاسفانه از هر 10 کسب و کار هشت کسب و کار، به دلایل متعددی تعطیل می شوند که می توان با رویکردی آینده نگر و همچنین یک برنامه ریزی منسجم از این اتفاق ناگوار جلوگیری نمود.

در طول سالیان اخیر تعاریف مختلفی در خصوص استارتاپ ها شکل گرفته است و آن چیزی که در اکثر این تعاریف مشترک است، مشتمل بر موارد ذیل است:

- استارت‌آپ‌ها شرکت‌هایی هستند که در مراحل اولیه کسب و کار خود قرار دارند.

- بنیان‌گذاران استارت‌آپ‌ها معمولا منابع مالی خود را خود تأمین می‌کنند و در برخی از موارد قبل از شروع به کار برای جذب سرمایه‌گذاری خارج از مجموعه خود تلاش می کنند.

- منابع مالی استارتاپ ها معمولا شامل خانواده و دوستان، سرمایه گذاران خطرپذیر، تامین مالی جمعی و وام است.

- استارت‌آپ‌ها معمولا با ریسک بالایی همراه هستند، به این دلیل که شکست آن ها بسیار محتمل تر از پیروزی آنها است.

- مجموعه های استارتاپی می‌توانند مکان‌های بسیار منحصربه ‌فردی برای نوآوری های جدید و فرصت‌های عالی برای یادگیری و پرورش ایده های نو و خلاقانه باشند.

مشکلاتی که باعث می شود که استارتاپ ها در مراحلی از کار خود، از ادامه فعالیت منصرف شوند عبارت است از:

1. زمانی که پول نقد استارتاپ ها  تمام می شود و نمی توانند سرمایه جدیدی جذب نمایند

پول و زمان همواره از محدودیت های بزرگ کسب و کارها می باشد و طبیعتا در خصوص فعالیت های استارتاپی به این موضوع  مهم باید دقت لازم نمود و منابع مالی قابل حصول را شناسایی نمود. این مورد به عنوان دلیل شماره یک شکست های استارتاپی در گزارش CB INSIGHTS که از بررسی 111 استارتاپ از سال 2018 تا کنون صورت پذیرفته، ذکر شده است که در 35٪ موارد به این عامل اشاره شده و  بر اساس تحقیقاتی که در سال های اخیر بر روی عوامل حیاتی شکست استارتاپ ها بررسی شده است این مورد مهم‌ترین و اصلی ترین  عاملی بوده است که استارت‌آپ‌ها برای شکست خود ذکر کرده اند.

در سپتامبر 2019، یکی از  استارت ‌آپ های مطرح به نام  DAGRI  که در حوزه واقعیت افزوده فعال می نمود پس از هزینه نمودن مبالغ قابل توجه و عدم تزریق منابع مالی جدید از سوی سرمایه‌گذاران تعطیل می‌شود.

این اتفاق در موقعیتی صورت می گیرد که علیرغم مشارکت و همکاری DAGRI  با کمپانی های بزرگ از قبیل بوئینگ، جنرال الکتریک و نت جت ، این شرکت نتوانست سرمایه گذاران را در مورد پتانسیل‌های موجود خود متقاعد نماید و بنابر گزارش نشریه وال استریت این شرکت با سرمایه تزریق شده معادل 275 میلیون دلار که پیشتر وارد این استارتاپ شده بود، به فعالیت خود خاتمه داد.

شرکت هواپیمایی اروپایی Wow Air نیز به سرنوشت مشابهی دچار می شود. اسکولی موگنسن رییس این شرکت هواپیمایی به کارمندان خود می نویسد:

«زمان ما تمام شده است و متأسفانه نتوانسته ‌ایم بودجه شرکت را تأمین کنیم. من هرگز نمی‌توانم خودم را ببخشم که زودتر اقدامی نکردم.»

2- فعالیت در حوزه هایی که نیاز بازار نیست

ورود به عرصه مشکلاتی که حل کردن آنها جالب است به جای حوزه هایی که نیاز بازار را برآورده می کند، به عنوان دلیل شماره دو شکست عنوان گردیده که در 35٪ موارد ذکر شده است.

سرویس استریم متمرکز موبایل QUIBI که در اکتبر 2020 تنها شش ماه پس از راه اندازی و جمع آوری 1.8 میلیارد دلاری تعطیل شد نیز در این موقعیت قرار گرفته است.

همانطور که در نشریه وال استریت گزارش شده است، جفری کاتزنبرگ بنیانگذار و مگ ویتمن، مدیر اجرایی، در نامه ای به کارمندان خود در زمان تعطیلی اپلیکیشن QUIBI اعلام می کنند، یک یا دو دلیل برای شکست QUIBI وجود داشت: ایده پشت QUIBI یا به اندازه کافی قوی نبود که در حد و قواره یک اپلیکیشن قوی ظاهر شود و یا  این که راه‌اندازی این سرویس در دوره ای که بیماری همه‌گیر کرونا وجود داشت در زمان مناسبی نبوده است و متأسفانه، ما هرگز نمی‌دانیم که کدام عامل تاثیر زیادی را داشته است، اما گمان می‌کنیم که ترکیبی از این دو عامل بوده است.

یا این که استارتاپ BRIDESIDE که در حوزه  لباس عروس فعالیت می نماید مدعی می‌شود که  Covid-19 نیاز مردم را در خصوص استفاده از لباس عروس از بین برده و به نظر می رسد که دوره ما به پایان رسیده است.

Y Combinator نقطه مقابل این موضوع بوده است. این شرکت اولین شتاب دهنده ای است که در کمبریج انگلستان، خود را به دنیای استارت آپ ها معرفی کرده است. شتاب دهنده ها شرکت هایی هستند که از ابتدای کار یک استارت آپ آن را تحت پوشش خود قرار می دهند. شتاب دهنده ها، در ابتدا استارتاپ ها را برای مدتی کوتاه مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهند و پس از مدتی، ایده های برگزیده را از میان آن ها انتخاب می کنند، که پس از انتخاب تیم های برتر توسط شتاب دهنده ها مبلغی در حدود 20 تا 30 هزار دلار در اختیار استارتاپ ها قرار می گیرد و تیم ها برای اثبات طرح خود و به مرحله تجاری سازی رساندن آن، حدود شش ماه فرصت دارند.

البته در قبال این مبلغ دریافتی، شتاب دهنده بین 10 تا 20 درصد از سهام  استارتاپ ها را از آن خود می نماید. در خصوص Y Combinator نکته حایز اهمیت، این است که یک ماه پس از اینکه پل گراهام، جسیکا لیوینگستون، تروور بلک ‌ول و رابرت موریس در سال 2005 شتاب دهنده Y Combinator را راه‌اندازی کردند، آن‌ها شعار «چیزی را که مردم می‌خواهند بساز» را انتخاب کردند. این همان چیزی است که می گوید فعالیت در حوزه هایی که نیاز  بازار است باید صورت گیرد و عدم  توجه به این موضوعات و یا فعالیت در حوزه هایی که نیاز بازار نیست یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تضمین شکست استارت‌آپ ها باشد.

استارتاپی

3- از رقابت خارج شدن استارتاپ ها

علیرغم اینکه استارت‌آپ‌ها نباید به رقابت توجه کنند ، واقعیت این است که وقتی ایده‌ای داغ شد یا این که آن ایده اعتبار بازار را به دست آورد، دیگران ممکن است سعی کنند از فرصت استفاده کنند و باعث حذف این گونه شرکت ها شوند که نادیده گرفتن رقابت در 20 درصد از شکست‌های استارت ‌آپ ها دیده شده است.

استارت آپ Rethink Robotics  در سال 2013، طراحی یک ربات عنکبوت مانند چهار پا به نام Mon Meka که فقط با یک برنامه نرم افزاری تلفن هوشمند کنترل می شود را شروع می کنند. این استارتاپ با وجود جذب سرمایه‌ ۱۵۰ میلیون دلاری، در بازار موفق نمی شود و در سال ۲۰۱۸ شکست خود را به‌طور رسمی اعلام می نماید. اسکات اکرت، مدیرعامل این شرکت با ارسال یک ایمیل به Robot Report از بسته شدن شرکت خود خبر می دهد و می نویسد: تأیید می‌کنم که متأسفانه اخبار منتشرشده صحت دارد و امروز ریتینک رباتیک فعالیت‌های خود را تعطیل کرد. ما در این صنعت پیشگام و نوآور بودیم و ربات‌هایی را برای همکاری با انسان تولید کردیم اما متأسفانه نتوانستیم در بازار موفق شویم و تلاش خواهیم کرد برای همکارانمان محل کار جدیدی را پیدا کنیم.

شرکت استارتاپی پوشاک کودکان Mac & Mia که در شیکاگو شروع به فعالیت می نماید نیز در شرایط سخت رقابتی قرار می گیرد و با رقابت شرکت های بسیار موفقی مانند Stitch Fix مواجه می شود و تنها یک سال پس از راه اندازی آن در سال 2018 تعطیل می‌شود. Stitch Fix در سال 2017 ارزش بازار معادل 2.7 میلیارد دلار را به دست می آورد و در رقابت با Mac & Mia باعث حدف این استارت آپ می گردد.

4- مدل کسب و کار معیوب

اکثر استارات آپ های شکست خورده موافق هستند که یک مدل کسب و کار خوب، حیاتی و بسیار مهم است. در جا زدن در یک کانال واحد یا ناتوانی در یافتن راه هایی متفاوت برای کسب درآمد، سرمایه گذاران را مردد می نماید. نادیده گرفتن مدل کسب و کار مناسب در 19 درصد از شکست‌های استارت ‌آپ ها دیده شده است.

استارتاپ Aria Insights، که در خصوص پهپادها و حسگرها برای جمع‌آوری داده‌ها شروع به کار کرده بود در نهایت نمی تواند استفاده قانع‌کننده‌ای برای این داده‌ها پیدا کند و بنابراین نمی‌تواند به اندازه کافی از مدل تجاری خود که مبتنی بر فروش داده است، درآمدزایی کند.

هلن گرینر، بنیانگذار استارت آپ CyPhy یا همان Aria Insightsطراح و تولید کننده پهپاد که در دوران استارت آپی خود چند سرمایه‌گذار برجسته از جمله Bessemer Venture Partners پیداکرده بود، زمانی که این شرکت را در ژوئن 2018 ترک می‌کند، می گوید: ما به این دلیل شکست خوردیم چون قیمت‌مان برای یک محصول مصرفی بسیار بالا بود. قیمت ما حدود 5000 دلار بود و این مبلغ برای مصرف کننده مبلغ زیادی است. تنها چیزی که یاد گرفتم این است که فقط داشتن یک ایده خوب ، عالی نیست. هر کاری را باید در زمان خودش انجام داد. من فقط می خواستم آن را خیلی زود انجام دهم. ما در آن زمان نمی‌توانستیم موفق باشیم، زیرا حداقل یک دهه از بازار جلوتر بودیم و من آن زمان این موضوع را نمی‌دانستم.

CyPhy Works نهایتا در ژانویه 2019 به Aria Insights تغییر نام می دهد تا بیشتر بر استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی برای کمک به تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط پهپادها تمرکز نماید.

5. چالش های نظارتی/ قانونی

گاهی اوقات یک استارت آپ از یک ایده ساده شکل گرفته و تکامل می یابد و وارد دنیایی از پیچیدگی های حقوقی می شود که در نهایت می تواند منجر به تعطیل شدن آن استارت اپ گردد.

استارت آپ سازنده Coolest Cooler به عنوان یکی از بزرگترین شکست ها در سابت Kickstarter گزارش شده است، این استارتاپ در دسامبر 2019 پس از پنج سال دست و پا زدن (و عدم تحویل کولرهای خود به بیش از 20 هزار نفر) فعالیت خود را متوقف می نماید. سایت Kickstarter یکی از پیشگامان جذب حمایت مالی برای استارت آپ ها است که در آوریل ۲۰۰۹ تاسیس شده است. در وبسایت kickstarter از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون ۷/۷ میلیون نفر ثبت نام کرده‌اند و حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌های مختلف صورت پذیرفته و بیش از ۱۰۰ هزار پروژه فناورانه و جدید در بخش‌های مختلف مطرح و به انجام رسیده است.

استارت آپ شکست خورده Coolest Cooler مدعی است که دولت ایالات متحده تعرفه های 10 درصدی را روی بسیاری از محصولات وارداتی از چین اعمال نموده و چین هم در این جنگ تجاری با افزایش تعرفه به 25 درصد بر کل خط تولید Coolest تأثیر گذاشته است.

یک نمونه دیگر ، استارتاپ اپلیکیشن موبایل بانک Beam است که پس از درگیری با کمیسیون تجارت فدرال، به سرعت فعالیتش متوقف و به پایان می رسد. دانیل کافمن، سرپرست بخش حمایت از مصرف کننده FTC در زمان تعطیلی این شرکت اظهار می‌نماید: در مورد توانایی مشتریان خود برای دریافت پول در زمانی که به آن نیاز دارند دروغ نگویید.

سازنده چمدان های هوشمند Bluesmart نیز قربانی چالش های قانونی می شود. این شرکت در سال 2018 پس از آن که در اکثر خطوط هوایی بزرگ ایالات متحده سیاستی را تصویب می شود که از همه مسافران خطوط هوایی خواسته شده بود، باتری‌های لیتیوم موجود را از چمدان‌های خود خارج کنند، تعطیل می شود.

این شرکت مدعی می‌شود: ممنوعیت چمدان‌های هوشمند با باتری‌هایی که غیرقابل جابجایی است و نمی توان جدا نمود، شرکت ما را در وضعیت مالی و تجاری غیرقابل برگشت و سختی قرار داد. این استارتاپ نهایتا پس از بررسی همه گزینه‌های ممکن برای فعالیت، مجبور می شود عملیات خود را متوقف کند و گزینه‌ واگذاری را بررسی کند، زیرا قادر به ادامه فعالیت نمی شود. نادیده گرفتن چالش های نظارتی و قانونی، در 18 درصد از شکست‌های استارت ‌آپ ها دیده شده است.

6. مسائل مربوط به قیمت/هزینه

در بررسی‌های شکست استارت ‌آپ ها، مسایل قیمت‌گذاری یک محصول از نکات حایز اهمیتی می باشد. مسایل مربوط به قیمت و هزینه در 15 درصد از شکست‌های استارت ‌آپ ها دیده شده است.

هی تایگر در تلاش برای یافتن تعادل مناسب برای تولید شکلات با کیفیت و فعالیت های اجتماعی در صنعت کاکائو بود. استارتاپ شکلات Hey Tiger تعطیلی خود را در آغاز ماه May 2021، سه سال پس از افتتاح اعلام می نماید. ماموریت این شرکت دوگانه بود، تولید محصولات شکلاتی با کیفیت بالا و همزمان به رسمیت شناختن و رسیدگی به نابرابری‌ها در صنعت کاکائو. این شرکت نه تنها متعهد به تامین اخلاقی مواد اولیه شکلات شد، بلکه کمک های خیریه زیادی را برای مبارزه با کودکان کار و فقر انجام داد. اگرچه این شرکت طرفداران وفاداری را به دست آورد، اما در تلاش بود تا حوزه فعالیت خود را گسترش دهد و به گونه ای که با اهداف اجتماعی خود همسو باشد سودآور باقی بماند.

در پستی از اینستاگرام این شرکت آمده است: "مانند هر استارت آپ، زمانی فرا می رسد که باید نگاهی دقیق به دوام بلندمدت شرکت بیندازید. اگرچه کسب‌وکاری را طراحی کردیم که مشتریان ما کاملاً آن را دوست دارند، اما به سختی می‌توان آن را به سودآوری تبدیل کرد. حجم تولید شکلات ما افزایش یافت متاسفانه فقط در یک هدف موفق بودیم و نتوانستیم هدف دیگر را همزمان محقق کنیم."

از موارد دیگر این گروه، تعطیلی استارت آپ آزمایش ژنتیکی Arivale در سال 2019 بود که تعطیلی این استارتاپ برای بسیاری از شرکا و مشتریان این شرکت تعجب آور بود، دلیل شکست  این استارتاپ ساده بود. علت شکست این بود که هزینه اداره شرکت در مقایسه با درآمدی که حاصل می کرد بسیار بالا بود.

این شرکت مدعی بود: «امروز تصمیم ما برای پایان دادن به فعالیت، علیرغم این واقعیت است که تعامل و رضایت مشتری از برنامه های اولویت‌دار ما بوده است و نشانگرهای سلامت بالینی بسیاری از مشتریان به طور قابل توجهی بهبود یافته است. تصمیم ما برای توقف عملیات‌مان ناشی از این واقعیت ساده است که هزینه ارائه برنامه بیشتر از هزینه ای است که مشتریان ما می توانند برای آن بپردازند. ما بر این باور هستیم که هزینه‌های جمع‌آوری آزمایش‌های ژنتیکی و خونی که پایه و اساس برنامه را تشکیل می‌دهند، در نهایت به حدی کاهش می‌یابد که این برنامه بتواند به طور مقرون به صرفه به مصرف‌کنندگان تحویل داده شود. اما متأسفانه، ما نمی‌توانیم تا  آن زمان صبر کنیم و با ضرر به فعالیت خود ادامه دهیم».

7. تیم مناسبی وجود نداشته باشد

یک تیم قوی با مجموعه مهارت‌های مختلف معمولا نقش مهمی را در موفقیت یک شرکت استارتاپی ایفا می کند. اکثر استارت آپ های شکست خورده اظهار تاسف می نمایند که «کاش از همان ابتدا یک مدیر ارشد فناوری داشتیم». عدم تشکیل تیم قوی و منسجم در 14 درصد از شکست‌های استارت ‌آپ ها دیده شده است.

استارت آپ Fieldbook، پس از آنکه در ایجاد یک مدل تجاری پایدار برای محصول خود مبتنی بر پایگاه با شکست روبرو می‌شود، به تعطیل کشیده می‌شود، یکی از بنیانگذاران فیلد بوک به نام جیسون کرافورد در پست وبلاگ خود می نویسد  که ناتوانی شرکت، در استخدام های کلیدی یکی از دلایل سقوط آن بوده است.

در استارت اپ Katerra  که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می نمود، نیز فقدان تجربه، همراه با سوء مدیریت، یکی از عوامل سقوط ابن شرکت مطرح شد.این استارت‌آپ نزدیک به 1.5 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده بود و لیکن نهایتا با شکست روبرو می شود.

استارتاپ Stratolaunch نیز در یک شرابط مشابه قرار می‌گیرد. در سایت Failory آمده است با درگذشت بنیانگذاراستارتاپ Stratolaunch، شرکت نمی توانست به همان روش ادامه دهد.

Failory سایتی است که صاحبان استارت‌آپ‌های شکست خورده داستان‌های شکست خود و اشتباهاتی را که مرتکب شده‌اند را در آن تعریف می کنند تا کارآفرینان آینده بتوانند از آنها درس بگیرند و اشتباهات مشابهی را مرتکب نشوند. این سایت کاملاً شبیه به Starter Story است، اما با این تفاوت که به جای داستان‌های موفقیت، از موارد شکست خورده در آن سایت صحبت می شود.

در این سایت آمده است، علی‌رغم اینکه همه چیز روی کاغذ عالی به نظر می‌رسد و بهترین ذهن‌ها با هم در این پروژه کار می‌کنند، هیچ چیز نمی‌توانست مرگ پل آلن را در اکتبر 2018 پیش‌بینی کند، که به زودی همان سرنوشت مرگ را برای Stratolaunch رقم بزند. این موضوع مشخص می کند که Stratolaunch تنها با دیدگاه بنیانگذار خود، که لزوماً با کسانی که پس از او در قدرت باقی مانده بودند، به اشتراک گذاشته شده است شکل گرفته بود.

پل آلن این سرمایه گذاری را در سال 2011 با هدف استفاده از بزرگترین هواپیمای جهان به عنوان سکوی پرتاب موشک های پرتاب ماهواره و هواپیماهای فضایی انجام داده بود. اما پس از مرگ او در سن 65 سالگی، Stratolaunch کارکنان خود را به طرز چشمگیری اصلاح کرد و شروع به استخدام‌های جدید نمود. برخی پرواز آزمایشی آوریل در بندر هوایی و فضایی موهاوی کالیفرنیا را در درجه اول ادای احترام به آلن و در وهله بعد، مقدمه ای برای فروش یا تعطیلی این شرکت می دانستند.

8- محصول به موقع

اگر محصول خود را خیلی زود عرضه کنید و اگر اولین برداشت کاربران از شما منفی باشد، بازگرداندن آنها ممکن است دشوار باشد و اگر محصول خود را خیلی دیر عرضه کنید، ممکن است فرصت خود را در بازار از دست داده باشید. ارایه محصول به موقع در 10 درصد از شکست‌های استارت ‌آپ ها دیده شده است.

Stefan Seltz - Axmacher، مدیر عامل استارتاپ فناوری حمل و نقل Starsky Robotics بیان می‌کند: «زمان بندی، بیش از هر چیز دیگری، عامل مهمی است که من فکر می کنم دلیل اصلی سرنوشت ناگوار ما است. من هنوز معتقد هستم که رویکرد ما درست بوده است، اما بیش از حد، غرق در وعده‌های محقق نشده هوش مصنوعی قرارگرفتیم و چون پیشرفت‌های قابل توجهی صورت نگرفت نگاه سرمایه‌گذاران ما عوض شد.

نمونه دیگر پلتفرم VR Vreal می باشد که قصد داشته است بر اساس واقعیت مجازی یک فضا برای پخش‌کننده‌های بازی‌های ویدیویی بسازد و تقریباً 12 میلیون دلار سرمایه در سری A 2018 خود جمع‌آوری می‌کند. با این حال، سخت‌افزار و قابلیت‌های پهنای باند موجود به آن سرعتی که شرکت انتظار داشته است مهیا نمی‌گردد. این شرکت معتقد بوده است: بازار VR هرگز به آن سرعتی که همه ما امیدوار بودیم توسعه پیدا نکرد و قطعاً ما از زمان خود جلوتر بودیم. با این حال ، Vreal در حال تعطیل شدن است و اعضای تیم فوق‌العاده ما به سمت فرصت‌های دیگر می‌روند.»

برای برخی از شرکت‌های استارتاپ شکست خورده، یک عامل پیش‌بینی‌نشده مانند همه‌گیری کووید - 19 بی‌موقع بودن محصول را تشدید کرده است. استارت ‌آپ ماشین‌های خودکار مبتنی بر هوش مصنوعی Stockwell AI در ژوئیه 2020 تعطیل می شود به این دلیل که مصرف‌کنندگان در خانه ماندند و از تماس سطحی اجتناب کردند. پل مک‌دونالد، مدیرعامل این شرکت در ایمیلی به روزنامه TechCrunch می نویسد: متأسفانه، چشم‌انداز فعلی شرایطی را ایجاد کرده است که در آن دیگر نمی‌توانیم به فعالیت‌های خود ادامه دهیم و شرکت را در اول جولای منحل خواهیم کرد. ما عمیقا از تیم با استعداد خود، شرکا و سرمایه گذاران باورنکردنی و خریداران شگفت انگیز خود که این امکان را فراهم کردند سپاسگزاریم. اگرچه این راهی نبود که ما خواسته باشیم به این سفر پایان دهیم، اما مطمئن هستیم که دیدگاه ما، از طریق دیگر شرکت‌ها، محصولات و خدمات شگفت‌انگیز ادامه خواهد یافت.»

صنعت مخابرات ایران

9. محصول ضعیف

گاهی اوقات، همه چیز به محصول مربوط می شود و یک محصول ضعیف و معیوب برای شکست استارتاپ کافی است که در هشت درصد موارد شکست های استارتاپ ها اشاره به این موضوع بوده است.

این گونه شکست ها زمانی اتفاق می‌افتد که خواسته‌ها و نیازهای کاربران را نادیده می‌گیرید، چه آگاهانه یا تصادفی.

طبق تحقیقات فوربس در مورد پلتفرم مالی و حسابداری ScaleFactor، از طریق مصاحبه با 15 کارمند و مدیر سابق، ScaleFactor از تاکتیک‌های فروش تهاجمی استفاده کرده و به جای ساختن نرم‌افزاری مطابق استاندارد، محصولی بسیار کمتر از آنچه وعده داده شده بود عرضه می شود.

استارتاپ Shoes of Prey عنوان می کند: مشتریان ما می‌خواهند آخرین ترندها، لباس‌های افراد مشهور و مدل های منتشره در  اینستاگرام ها را ببینند و می‌خواهند دقیقاً چیزی را با همان استایل بپوشند.

10. عدم هماهنگی بین تیم / سرمایه گذاران

استارتاپ Hubba که یکی از مطرح ترین استارت ‌آپ‌های کانادایی است، در سال 2018 با موج‌های متلاطم کاری برخورد می کند، زیرا این شرکت مدیر ارشد فناوری و مدیر بازاریابی خود را در یک بازه زمانی سه ماهه از دست می‌دهد و علاوه بر این دو نفر، اخراج کارکنان دیگر منجر به کاهش و نصف شدن تعداد کارکنان می گردد. برخی نیز ادعا می‌کنند که یک جنگ طولانی مدت بین Zifkin مدیرعامل و بنیانگذار Hubba و هیئت مدیره Hubba در خصوص مسایل شرکت وجود داشته است که باعث متلاشی شدن این استارتاپ می گردد.

در استارتاپ Pellion Technologies، شکست و تعطیلی این استارتاپ بی سر و صداتر انجام می شود، زیرا حامی اصلی آن Khosla Ventures اعتقاد و ایمان خود را به توانایی شرکت در اجرای کار از دست می دهد.

طبق اظهار نظرهای کارمندان سابق این استارتاپ، که همگی خواسته اند نامشان فاش نشود، Khosla Ventures اطمینان نداشته است  که Pellion می‌تواند به اندازه کافی در یک بازار خاص درآمد کسب کند. فناوری لیتیوم برای محصولاتی مانند هواپیماهای بدون سرنشین مناسب بوده است، اما حوزه فعالیت این ها در بخش خودرو بوده است. این در حالی است که سرمایه گذاران، حاضر به هزینه نمودن پول مورد نیاز برای توسعه باتری خودروهای الکتریکی نبوده اند.در مارس 2019 نهایتا Khosla تصمیم می گیرد که این شرکت تعطیل شود و نام Pellion را از مجموعه خود حذف می نماید. عدم هماهنگی بین تیم و سرمایه گذاران در 10 درصد از شکست‌های استارت ‌آپ ها دیده شده است.

11. فقدان اشتیاق

تعادل بین کار و زندگی چیزی نیست که استارت آپ ها اغلب به آن دست پیدا کنند، بنابراین در بین استارت آپ ها خطر فرسودگی زیاد است. فرسودگی شغلی به عنوان دلیلی برای شکست در پنج درصد موارد ذکر شده است. توانایی کاهش ضرر در صورت لزوم و هدایت مجدد تلاش‌ در صورت مشاهده یک بن‌بست یا عدم اشتیاق به یک حوزه و اجتناب از فرسودگی شغلی ، عوامل مهمی هستند، همه اینها به اندازه ای مهم هستند که که داشتن یک تیم قوی، متنوع و هدایت‌گر به‌گونه‌ای که مسئولیت‌ها تقسیم شده است مهم باشند.

عضو سابق هیئت مدیره اوبر و مدیر عامل Thrive Global Arianna Huffington نقل می‌کند: دیدگاه رایج بنیان‌گذاران استارت‌آپ ها در سیلیکون ولی بسیار توهم آمیز است که برای موفقیت و برای ساختن یک شرکت موفق، باید فرسوده شوید.

در بحبوحه همه‌گیری covid 19، فرسودگی شغلی حتی در بین کارکنان فناوری شایع‌تر شد طبق یک نظرسنجی، 68 درصد از کارمندان حوزه فناوری گفتند که از کار کردن در خانه احساس خستگی بیشتری می‌کنند.

در استارت آپ داواندا، رکود در رشد و علاقه تیم، به تعطیلی شرکت منجر شد. کلودیا هلمینگ موسس و مدیرعامل این شرکت این پیام را در وب سایت شرکت ارسال می نماید: «در سه ماهه آخر سال 2017 ما به سوددهی رسیدیم و از آن زمان برای پوشش هزینه های خود تلاش کرده ایم، ما باید اعتراف می‌کردیم که رشد ما متوقف شده است و به سختی می‌توانیم با تلاش‌های خودمان شرکت را مدیریت کنیم تا مقدار فروش را به میزان مطلوب افزایش دهیم ، حتی تجدید ساختار ما در سال گذشته نتوانست این موضوع را تغییر دهد .علاوه بر این، ما در چند سال گذشته موفق به پیاده سازی ایده های جدید نوآورانه کافی نشده ایم. داواندا ورشکسته نیست. با این حال، این موضوع که خطر این که دیگر قادر به ادامه دادن نباشیم، موضوع خیلی بزرگی است».

استارت آپ Doughbies نیز که در سال 2013 مبلغ 670000 دلار برای یک سرویس ، جمع آوری می کند، عدم اشتیاق بنیانگذاران و تیم خود را یکی از دلایل شکست خود ذکر می نماید. به نظر می رسد که این شرکت در زمان تعطیلی خود با 36 درصد حاشیه ناخالص و 12 درصد سود خالص، عملکرد خوبی داشته است. ولیکن، همانطور که دنیل کانوی، مدیرعامل این شرکت بیان می نماید ، این  موضوع بوده است  که رشد مورد نظر یا علاقه کافی برای کسب و کار وجود نداشته است: «در نهایت ما تعطیل شدیم و تیم ما آماده است تا به سمت موضوع جدیدی گام بردارد».

سنسور بیومتریک

تشکیل کمیسیون استارتاپ ها اولین گام اتحادیه در حمایت استارتاپ ها

با توجه به اینکه تشکیل کمیسیون استارتاپ‌های اولین گام اتحادیه برای حمایت از استارتاپ‌ها است، در ادامه جلسه موارد ذیل مطرح شد:

مدیریت کارآمد و سرمایه کافی عناصر کلیدی هستند که بدون آنها یک تجارت پایدار و سودآور امکان پذیر نیست. اما، یکی دیگر از چیزهایی که این روزها اجتناب ناپذیر است، کشف ایده های تجاری آینده محور است. بسیاری از مشاغل در طول چند سال منسوخ می شوند و کارآفرینان مجبور به تعطیلی آنها می گردند. شما باید رویکردی را اتخاذ کنید که جلوتر از زمان خود باشد تا از حاشیه سود ثابت یا سود افزایشی اطمینان حاصل کنید. ایجاد یک رویکرد آینده نگر چندان دشوار نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مراقب روندها و رصد صنایع رو به زوال و همچنین مشاغل با رشد سریع باشید. ایده های تجاری آینده نگر می توانند در بلندمدت، بقا و سود بیشتری را داشته باشند.

1) برون سپاری کسب و کار

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد (WEF)، محیط کار در آینده تغییر خواهد کرد و کسب و کار برون سپاری  شده در دهه آینده رونق خواهد گرفت. در مجله فوربس مطرح شده است  که 50 درصد از جمعیت کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، استرالیا و کانادا به طور مستقل کار می کنند اما برای کار به نیروهای کاری نیاز دارند. اگر آنها کارمندان را به صورت محلی استخدام کنند، به دلیل هزینه های عملیاتی بالا نمی توانند سود خوبی کسب کنند.

بنابراین، برای کاهش هزینه راه اندازی و به حداکثر رساندن سود، پروژه  هایشان را به مردم کشورهای در حال توسعه که در آن  کشورها، افراد تحصیل کرده با هزینه بسیار ارزان در دسترس هستند، برون سپاری می کنند. هند و چین  و ایران ، نمونه های خوبی از این کشورها هستند. مردم کشورهای در حال توسعه، به ویژه هند، فیلیپین ، درآمد خوبی از این نوع مدل تجاری کسب کرده اند. متخصصین، خدمات مجازی را به صورت آنلاین ارائه می دهند و کسب و کار خود را روز به روز افزایش می دهند، با این رویکرد فریلنسینگ به یکی از بهترین ایده های تجاری آینده در جهان ، برای سال 2021 تبدیل می شود.

2) صنعت اینترنت اشیا (IoT)

اینترنت اشیا به این معناست که هر شیئی که توسط انسان مورد استفاده قرار می گیرد دارای یک اتصال اینترنتی برای ارسال و دریافت اطلاعات باشد. مکنزی تخمین می‌زند که IoT تا سال 2025 رشد و تأثیر  معادل 11.1  تریلیون دلاری بر اقتصاد  جهان خواهد داشت.

3) افزایش فضای کار مشترک

روند دفاتر خدمات آینده تغییر خواهد کرد. به دلیل هزینه های بالای اجاره، برای کسب و کارهای کوچک که فضا های مجزا تهیه کنند موضوع بسیار دشواری است. بنابراین استارتاپ ها ترجیح می دهند در فضاهای کاری مشترک فعالیت نمایند. این نه تنها به آنها کمک می کند تا هزینه های اجاره را کاهش دهند، بلکه  این موضوع به اشتراک گذاری تخصص و مهارت ها نیز کمک می کند. این یک ایده تجاری جدید است که بسیار آینده نگرانه است.

4) پرینت سه بعدی

تجارت های مبتنی بر پرینت سه بعدی امروزه به یکی از سودآورترین مشاغل تبدیل شده است. این موضوع در چند سال اخیر در سراسر جهان مطلوبیت خاصی پیدا نموده است. در ابتدای ظهور این فناوری ، چاپگرهای سه بعدی بسیار گران بودند و مقرون به صرفه نبودند، اما با گذشت زمان، قیمت ها به تدریج کاهش یافت و قیمت این چاپگرها در حال حاضر مناسب است.

5) تجارت کالاها و خدمات مصرفی

کارشناسان بر این باورند که جمعیت طبقه متوسط در برخی از کشورها به شدت افزایش خواهد یافت و کشوری که جمعیت طبقه متوسط آن روز به روز در حال افزایش است به عنوان یک بازار نوظهور تلقی خواهد شد. با گسترش طبقه متوسط، مصرف کالا و خدمات بیشتر خواهد شد. این یک فرصت خوب برای کسانی است که می خواهند یک تجارت مناسب مانند یک فروشگاه زنجیره ای خرده فروشی در این کشورها داشته باشند.

6) تجارت در املاک و مستغلات

با افزایش نرخ رشد شهرنشینی، سالانه هزاران نفر به شهرهای بزرگ مهاجرت می کنند. ممکن است دلایل متعددی مانند یافتن شغل خوب، بهبود استانداردهای زندگی و غیره. در مهاجرت نقش داشته باشد به همین جهت  نیاز به خانه های ارزان، بسیار افزایش یافته است. این یک فرصت عالی برای صنعت املاک، دلالان و شرکت های ساختمانی ایجاد خواهد کرد تا خدمات خود را با سبک های جدید و اپلیکیشن های مبتنی بر موبایل ارائه دهند.

7) صنعت بهداشت و درمان

با توجه به تغییر سبک زندگی در سراسر جهان، افراد به مقدار زیادی مستعد بیماری ها و درگیرمسائل مربوط به مراقبت های بهداشتی شده اند. به گفته فورچون، صنعت مراقبت های بهداشتی در آینده به شدت رشد خواهد کرد.

تولید داروهای پیشگیرانه به سرعت افزایش پیدا خواهد نمود و شیوه های مراقبت های بهداشتی عمومی با شیوه های مراقبت های بهداشتی شخصی جایگزین خواهند شد. این موضوع یکی از بهترین ایده های تجاری آینده خیلی از کشورها برای سال 2025 تا 2030 خواهد بود.

8) کسب و کار های  مشاوره ای

کسب و کارهای مشاوره ای از هر نوعی که باشد در آینده فرصت خوبی برای در آمد زایی و حضور متخصصان و کارشناسان خواهد بود. با افزایش رقابت و پیچیدگی‌ها در زمینه کسب‌وکار، مردم به دنبال مشاوره برای حفظ تجارت خود و افزایش سود خود خواهند بود. انواع مختلفی از مشاغل مشاوره مبتنی بر هوش مصنوعی  وجود دارد که می توان با آنها شروع کرد، مانند آژانس مشاور آموزشی، شرکت های  استخدام، مشاوره شغلی یا مشاوره مشتری.

9) منابع انرژی های تجدیدپذیر و پاک

جهان با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه انتظار می رود در حال پیشرفت است، اما هنوز هم ما با مسائل زیادی در مورد انرژی روبرو هستیم. برخی از کشورهای آسیایی هنوز به شدت به منابع سنتی انرژی مانند نیروگاه های زغال سنگ، سوخت های فسیلی، انرژی هسته ای یا آبی متکی هستند که از منابعی تولید می شوند که برای محیط زیست ما خطرناک هستند. در عین حال، منابع انرژی تجدیدپذیر بسیار مورد تاکید قرار گرفته است که از طریق آن می توان محیط زیست را نجات داد. این یک فرصت عالی برای کسانی است که می خواهند تجارتی در مقیاس متوسط راه اندازی کنند. این موضوع یکی از ایده های کسب و کار سبز و پاکی است که می توان  در ده سال آینده به آن پرداخت.

برون سپاری کسب و کار

10) راه حل پرداخت کیف پول موبایل

با پیشرفت های چشمگیر در توسعه فناوری در دنیای تلفن همراه، مردم اکنون ترجیح می دهند با تراکنش های نقدی، اعم از پرداخت، خرید یا انتقال وجه سروکار نداشته باشند. آنها به دنبال راه حلی برای پرداخت موبایلی هستند که قابل اعتماد، ایمن و مطمئن باشد. هک و جرایم سایبری و کلاهبرداری از معدود مواردی هستند که این پروژه را بسیار مخاطره آمیز می کنند و نیاز من این است که استارتاپ های دیگری در خصوص امنیت این موارد راه کارهای جدی در نظر گیرند.

11) راه اندازی انرژی خورشیدی خانگی

اکثر مناطق برخی از کشورها و از جمله کشور ما در طول سال نور کافی خورشید را دریافت می کنند. بنابراین، فرصت بزرگی برای مردم وجود دارد تا بتوانند نیروی خود را تولید کنند و در هزینه خود صرفه جویی کنند. برای این کار، تجهیزات خورشیدی می بایست خریداری و راه اندازی شوند. انرژی خورشیدی ایجاد شده را می توان به ورودی برق ساختمان ها متصل کرد تا انرژی مورد نیاز تامین شود.

12) ساخت زیرساخت های اینترنتی جدید

تقاضای قابل توجه و رو به رشدی برای اینترنت قوی در سراسر جهان وجود دارد. اگرچه ارائه دهندگان اینترنت از سال ها پیش وجود دارند، اما کمبود سرعت و مشکلات اتصال، کاربران اینترنت را برخی مواقع در شرایط سختی قرار می دهد. این باعث می شود که یک ایده تجاری خوب برای راه اندازی یک زیرساخت اینترنتی متفاوت با آن چیزی که هم اکنون وجود دارد اجرا شود.

13) کسب و کار اقتصاد مشارکتی

پیش‌بینی می‌شود که کسب‌وکارهایی که مبتنی بر مدل‌های اقتصاد مشارکتی هستند در چند سال آینده از موفقیت چشمگیری برخوردار شوند. برخی از نمونه های مطرح  Airbnb، Uber، Ola و Lyft هستند. نمونه مشابه این نوع خدمات در ایران اسنپ می باشد، این نوع کسب‌وکارها نه تنها به مشتریان نهایی کمک می‌کنند، بلکه به ارائه ‌دهندگان خدمات نیز کمک می‌کنند و در نهایت کمیسیون خود را می‌گیرند.

14) سنسور بیومتریک

حسگرهای بیومتریک حسگرهایی هستند که می توانند شبکیه چشم یا اثر انگشت شما را شناسایی کنند تا به طور خاص یک فرد را شناسایی نمایند. نیاز روزافزون به اقدامات امنیتی بالاتر، طولی نخواهد کشید که مصرف کنندگان، حسگرهای بیومتریک را در همه چیز قرار دهند. این یک ایده تجاری عالی برای فروش حسگرها به شرکت هایی ایجاد می کند که این شرکت ها ، آنها را در محصولات خود نصب می کنند یا در خدمات مرتبط نیاز دارند . این کسب‌وکارها می‌تواند بسیار سودمند باشد.

15) حوزه های امنیتی پیشگیری از حملات سایبری از جمله DDOS

حملات DDOS (که در آن هکرها ترافیک زیادی را در یک وب سایت ایجاد می کنند که سرور را از کار می اندازد) در حال تبدیل شدن به یک تهدید رایج برای برخی مشاغل در تمامی جهان است. با وجود سرعت بالای اینترنت در کشورهای توسعه یافته، هکرهای بیشتری شرکت ها را هدف قرار می دهند. شما می توانید شرکتی ایجاد کنید که بتواند حمله را شناسایی کرده و از وقوع آنها در وهله اول جلوگیری کند. اگرچه برخی از شرکت ها در حال حاضر این کار را انجام می دهند، اما فضای زیادی برای حضور شرکت های امنیتی بیشتر و کسب درآمد در این زمینه وجود دارد. این یک تجارت با هزینه اجرای متوسط است زیرا برای ایجاد یک استارتاپ پیشگیری از DDOS بیشتر  به فضای سرور و همچنین نرم افزار و کدنویسی نیاز و نفرات متخصص این حوزه است.

16) دیجیتالی سازی و اشتراک پرونده سلامت

دسترسی به سوابق پزشکی برای چندین پزشک که در مکان های مختلف حضور دارند ضروری می باشد. به عنوان مثال، یک بیمار ممکن است برای مدتی با پزشک مشورت کند، سپس به پزشک دیگری در مکان دیگری مراجعه و... نیاز به گرفتن سابقه قبلی از پزشک وجود داشته باشد که هرگز ممکن نیست این اتفاق در شرایط کنونی بیفتد. طبیعی است در صورتی که این اطلاعات  امن باشد و بین پزشکان ثبت شده به اشتراک گذاشته شود بیماران و پزشکان می توانند آخرین دسترسی به داده های بهداشتی  خودرا داشته باشند. از آنجایی که فناوری بلاک چین  فناوری جدیدی است، این موضوع یکی از ایده های تجاری آتی در جهان خواهد بود که بین سال های 2021-2030 ظهور ارزنده ای  را خواهد داشت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.