کدخبر :257295 پرینت
28 اردیبهشت 1400 - 11:31

وزیر علوم: هسته‌های فناور برای عبور از دره مرگ باید مورد حمایت مالی قرار گیرند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: صندوق‌های پژوهش و فناوری با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین مالی زیست‌بوم نوآوری کشور، به خوبی شکل گرفته است.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر منصور غلامی، در اولین رویداد «پیوند» که به منظور بهم‌رسانی صاحبان ایده‌های استارت‌آپی در اولین مراحل شکل‌گیری ایده و شتابدهنده‌های دانش بنیان به عنوان عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه جلبک و صنعت ساختمان برگزار شد، نیروی انسانی تربیت شده در نظام آموزشی کشور را قابل قبول دانست و گفت: مجموعه‌های دانشگاهی تولید کننده علم هستند و فناوری حاصل از دانش راهگشای بهره‌گیری از دانش بشری است. بعد از 42 سال سابقه علمی که بعد از انقلاب اسلامی کسب کردیم شاهد روند رو به رشد و از نظر تحلیلی قابل قبولی در زمینه تربیت نیروی انسانی هستیم. امروزه در همه حوزه‌ها نیروی کارشناس داریم؛ البته به معنای آن نیست که از توان علمی بین‌المللی بی‌نیاز هستیم بلکه برای نشر توانمندی‌های خود باید تعاملات برقرار باشد.

وی ادامه داد: باید بر میزان بکارگیری دانش در ایجاد رفاه برای مردم تاکید کنیم. بر این اساس پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای استفاده از دانش شکل گرفته‌اند و موفقیت شرکت‌های دانش بنیان نیز امیدوار کننده است.

وزیر علوم در مورد تامین مالی اکوسیستم نوآوری خاطرنشان کرد: نگاه نسل جوان و دانشگاهی و اساتید جوان به فضای جدید و زیست‌بوم نوآوری کشور مثبت است و نیاز داریم تا اجزای زیست‌بوم نیز با هم هماهنگ عمل کنند. بر این اساس صندوق‌های پژوهش و فناوری با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی برای تامین مالی این زیست‌بوم به خوبی شکل گرفته است. هسته‌های فناور برای عبور از دره مرگ باید مورد حمایت مالی قرار گیرند.

غلامی ادامه داد: رویداد پیوند به تقویت شتابدهنده‌ها کمک می‌کند و نقطه اتصال مراکز علمی به بخش‌هایی است که به فناوری نیاز دارند. ما در حوزه زیست‌فناوری سرمایه و ثروت لایزالی داریم که خلقت بشر در پلتفرم زیست فناوری قرار داده و این ارتباط ناگسستنی است. ما به مجموعه عظیمی متصل هستیم که از آن بهره خواهیم برد.

شرکت‌های دانش بنیان وظیفه ایجاد 2.8 درصد از رشد اقتصادی کشور را بر عهده دارند

در ادامه این رویداد نیز، دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در سخنانی گفت: اتصال شتاب دهنده و فناوران در رویداد پیوند، یک اقدام فناورانه و عاقلانه است زیرا ما در رقابت با کشورهای همسایه نیازمند تکمیل زنجیره ارزش هستیم.

وی ادامه داد: ما در مجلس شورای اسلامی به لزوم حمایت از فناوری واقف هستیم به طوری که بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را افزایش دادیم و برای صندوق نوآوری وشکوفایی نیز هزار میلیارد تومان بودجه تعیین کردیم.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس مهمترین نقطه جریان علمی کشور را وزارت علوم عنوان کرد و گفت: وزارت علوم باید اکوسیستم نوآوری کشور را هدایت کند تا حاکمیت علمی کشور یکپارچه شود. شرکت‌های دانش بنیان به عنوان سربازان آینده وظیفه ایجاد 2.8 درصد از رشد اقتصادی کشور را بر عهده خواهند داشت.

مشوق مالی استفاده از نوآوری در صنعت ساختمان

در پایان این رویداد نیز، دکتر محمود شایان مدیر عامل بانک مسکن بر نیاز نوآوری در رونق صنعت ساختمان تاکید کرد و گفت: توسعه نوآوری در صنعت ساختمان با سبک‌سازی، ارزان‌سازی و استفاده از تکنولوژی ضمن کاهش قیمت تمام شده، موجب افزایش قدرت خرید و رونق این کسب و کار می‌شود. در حال حاضر کمتر از یک درصد از سود حاصل از صنعت ساختمان برای توسعه نوآوری صرف می‌شود اما استفاده از نوآوری می‌تواند تغییرات جدی در این اقتصاد ایجاد کند.

وی ادامه داد: بانک مسکن با اعطای مشوق نوآوری و در صورت استفاده از فناوری در ساختمان تسهیلاتی تا سقف 450 میلیون تومان به هر واحد یعنی بیش از 100 درصد افزایش اعطا می‌کند. امروز صنعت ساختمان 40 درصد از انرژی کشور را مصرف می‌کند که چنانچه بتوانیم با استفاده از فناوری در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنیم به کشور کمک کرده‌ایم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.