از «جنتلمن» تا «تهران- توکیو»؛ نمیدانستیم یا نخواستیم ریپورت کنیم؟
مهران مهرنیا میگوید امکان ریپورتکردن میتواند ما را از موقعیت بازدیدکننده صرف به جایگاه مخاطبی کنشگر با امکان اعمال نظر ببرد و در مورد ویدئوکلیپ «تهران- توکیو» شاید نه از سر ناآگاهی که به میل خود از این امکان استفاده نکردیم.
به گطازش خبرانلاین، گزینه ریپورت، امکانی است که اجازه میدهد تنها تماشاگر صرف آنچه در سوشالمدیا میگذرد نباشیم و به عنوان مثال اگر خرد جمعیمان چیزی را برای کودکان و نوجوانان مضر دانست، صاحبان رسانهها را مجاب به حذف آن کنیم و حتی تا حذف حساب کاربری مورد نظر هم پیش رویم.
اتفاقی که در مورد صفحه اینستاگرام امیرحسین مقصودلو با نام مستعار تتلو رخ داد و به عقیده مهران مهرنیا، آهنگساز، نوازنده و مدرس تار و سهتار میتوانست در مورد ساسان حیدرییافته ملقب به ساسیمانکن هم رخ دهد تا شاهد رسیدن از «جنتلمن» به «تهران- توکیو» نباشیم و اکنون چو بید بر سر آنچه بر ذهن و روان کودکان و نوجوانانمان آوار میشود، نلرزیم.
ابراز نارضایتی با ابزاری که سوشالمدیا در اختیارمان گذاشته است
مهرنیا با بیان این که ریپورت گزینهایست که سوشالمدیا در اختیارمان گذاشته تا ناچار نباشیم صرفا در موقعیت تماشاگری منفعل بمانیم، گفت: «این قبیل اتفاقات غیرفرهنگی و غیرهنری به قصد بیشتر دیده شدن در همه جای دنیا رخ میدهد و مسبوق به سابقه است اما تفاوت آنچه در دنیا میگذرد با آنچه در کشور ما اتفاق میاُفتد، این است که فعالان فرهنگی و هنری آنها اگر نارضایتیای داشته باشند این نارضایتی را با ابزارهایی که سوشالمدیا در اختیارشان گذاشته است، نشان میدهند و دیگر مخاطبان را هم تشویق به نشاندادن واکنش میکنند تا میزان آن به سطحی قابل قبول برسد و موجب حذف آنچه تخلف میدانند شود.»
موسس گروه موسیقی مهرنیا ادامه داد: «واکنشهای ما در ایران اما، انفعالی و حتی موجب بیشتر دیده شدن اتفاقی است که میخواستیم دیده نشود. در حالی که اگر کاربران ایرانی انجمنی مجازی داشتند که واکنشی درست و حرفهای به این قبیل اتفاقات نشان میداد، این ویدئوکلیپ نیز سرنوشت بسیاری از ویدئوهای حذفشده از تویئتر یا اینستاگرام را پیدا میکرد. هنگامی که واکنش نهادهای فرهنگی و هنری، این میزان منفعلانه و بیاثر است، طبیعی است که نهادهای قضایی وارد عمل شوند و نباید از این ورود تعجب کرد. این اتفاق مغایر دموکراسی و آزادی بیان نیست و محدودیتیست که در همه جای دنیا وجود دارد.»
نمیدانستیم یا نخواستیم؟
او با بیان این که در مورد ویدئوکلیپ «تهران- توکیو»ی ساسیمانکن «شاید نه از سر ناآگاهی که به میل خود از امکان ریپورتکردن چشم پوشیدیم» افزود: «استفاده از امکان ریپورتکردن در اینستاگرام و تویئتر، نکتهایست که ما فراموشش کردهایم. امکانی که میتواند از موقعیت بازدیدکننده صرف به جایگاه مخاطبی کنشگر با امکان اعمال نظر ببردمان و نه تنها منجر به حذف پست شود که تا حذف حساب کاربری هم پیش رود. روی دیگر ماجرا این است که از وجود چنین امکانی مطلع بوده اما به شکل مشخص در مورد این ویدئوکلیپ، میلی به استفاده از آن نداشتهایم. ویدئوکلیپی با حضور کسی که شاید دیگر در حوزه خود رنکینگ بالایی نداشته باشد اما جامعه ایرانی، همچنان مایل به دیدنش است و در نتیجه شاید نه از سر ناآگاهی که به میل خود از امکان ریپورتکردن آن چشم پوشیده است.»
او در پایان تاکید کرد: «لزوم دستبهدست هم دادن و واکنش نشاندادن به آنچه از دید خرد جمعی مخالف مصالح عمومی است میتواند آموزش داده شود و این از جمله حقوق مردمیست که صرفا نظاره گر نیستند.»
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید