دزدیدن عروس برای مرد ثروتمند شیطان صفت
زنان و دختران یک جزیره در اندونزی با سنت عروس دزدی به اجبار همخواب مردان شدند.
به گزارش سیتنا، بدنبال انتشار ویدیوهایی از دزدیده شدن زنان در اندونزی برای ازدواج، بار دیگر سنت عروس دزدی در جزیره دور افتاده سومبا در این کشور بحث برانگیز شده است. بر اساس این سنت قدیمی و جنجالی، خانواده و دوستان مردی که قصد ازدواج دارد، زن مورد نظر او را می دزدند.
جزیره سومبا در شرق اندونزی سنت های فرهنگی بسیار قدیمی و جالبی دارد، با این وجود این سنت غیرانسانی باعث شده که نیمه تاریک سنت های این مردمان جلب توجه کند. مردان سومبا می توانند زن ها را از خانواده هایشان دور کرده و با عروس دزدی آن ها را به اجبار به ازدواج خود در بیاورند.
این سنت از مدت ها قبل در میان مردم این جزیره که بیش از 750 هزار نفر جمعیت دارد رواج داشته است. در ویدیوی تازه ای که از عروس دزدی در این جزیره منتشر شده، دیده می شود که یک زن جوان در اوج درماندگی گریه می کند در حالی که توسط پنج مرد به اجبار به داخل یک خانه منتقل می شود. در یکی از روزهای ماه ژوئن، مردی یک اسب را به حصار خانه زنی 21 ساله به نام راتی در روستای دامکا در سومبا بست.
بر اساس سنت عروس دزدی در سومبا این کار بدان معناست که دختری در این خانواده بر اساس سنت kawin tangkap به معنای «عروس گرفتن» انتخاب شده است. راتی به مدت چند سال در بالی کار و زندگی کرده و اکنون تنها برای چند روز به سومبا آمده بود. او قصد داشت تحصیلات خود را در دانشگاه بالی ادامه دهد اما رویاهای او زمانی به یاس تبدیل شد که گروهی از مردان او را صبح زود در خانه یکی از دوستانش ربودند.
دوست او در این باره چنین گفته است: «او جیغ می زد و فریاد می کشید که نمی خواهد برود، که هنوز می خواهد درس بخواند اما مردان او را به خانه مرد جوانی به نام نالا در حدود یک کیلومتری از اینجا بردند». بعد از بردن راتی به خانه آن مرد جوان، زنی از خانواده نالا مقداری آب روی پیشانی او می پاشد. بر اساس سنت عروس دزدی در سومبا این آب برای آرام کردن عروس دزدیده شده بوده و باعث رضایت او می شود. خانواده دو طرف بعدازظهر همان روز با هم به توافق رسیده و برای ازدواج نالا و راتی رنامه ریزی می شود بدون اینکه راتی بتواند شکایتی از این موضوع داشته باشد. یک هفته پس از دزدیده شدن راتی، زنی دیگر در روستا دزدیده شد. ماوار 23 ساله در حال شیر دادن به پسر 10 ماهه اش در خانه برادرش بود که بودی و چند مرد دیگر ناگهان وارد خانه شده، بچه را از آغوش او گرفته و مادر را ربودند.
یکی از شاهدان عینی ماجرا می گوید: «او از دست مردی به مرد دیگر منتقل شده و به داخل وانتی که در 20 متری خانه پارک شده بود برده شد». پدر و برادر ماوار که در خانه بودند سعی کردند مانع از این کار شوند اما نتوانستند از پس تعداد زیاد آن ها برآیند. دزدیدن زنان دارای شوهر در سومبا به ندرت رخ می دهد اما شوهر ماوار در هنگام دزدیده شدن همسرش در جزیره مجاور کار می کرد و ربایندگان احتمالاً فکر کرده بودند که ماوار مجرد است. در جریان 30 دقیقه انتقال ماوار به روستای بودی، مردان به ماوار دست درازی کرده که باعث پارگی و خونریزی محل بخیه های جراحی سزارین او شده بود. در ادامه ماجرا به پلیس اطلاع داده شده و آن ها توانستند ماوار را به خانه بازگردانند.
سنت Kawin tangkap در ابتدا معمولاً برای بردن عروس به خانه داماد با اطلاع و رضایت خانواده عروس انجام می شد اما هیچگاه رضایت خود عروس در این سنت ملاک نبوده است. با گذشت سال ها این سنت از هدف اصلی خود منحرف شده و مردان ثروتمند و دارای مقام سعی کردند هر زنی که دوست داشتند را به اختیار خود درآوردند بدون اینکه نیازی به کسب رضابت خانواده او باشد. البته بعد از دزدیدن عروس، داماد موظف است مبلغی به عنوان جریمه یا denda adat و مبلغی به عنوان مهریه یا belis به خانواده او بپردازد. جریمه عروس دزدی در سومبا معمولا شش رأس اسب سومبا به ارزش هر کدام 35 میلیون رویپیه (2 هزارو 400 دلار) و 5 بوفالو هر کدام به ارزش 17 تا 25 میلیون روپیه است که در مجموع به 300 میلیون روپیه یا 20 هزار دلار بالغ می شود.
بدین ترتیب عروس دزدی به ابزاری برای نشان دادن ثروتمند بودن و بدین ترتیب فخرفروشی افراد تبدیل شده است. در بدو ورود، عروس معمولاً مورد تجاوز قرار می گیرد و بدین ترتیب چاره ای جز ماندن و رضایت به ازدواج با رباینده خود ندارد. اندی مرد دیگری است که سال گذشته به برادر کوچکترش کمک کرد دختر دایی اش را بدزدد: «او چاره ای نداشت زیرا پدر خود دختر از او خواسته بود این کار را بکند، که عموی ماست. در فرهنگ سومبا، دایی ها چشمه زندگی به شمار می آیند. زندگی ما به سعادت ختم نمی شود مگر اینکه خواسته های او را اجرا کنیم». در گذشته خانواده های ثروتمند سومبایی برای این که ثروتشان در خانواده باقی بماند با دختر دایی های خود ازدواج می کردند. گفته می شود که بیش از ۶۰ درصد ساکنان روستای اندی به این شیوه ازدواج کرده و هیچکدام از هم جدا نشده اند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید