کدخبر :237789 پرینت
08 آذر 1398 - 11:01

مهرداد شاملو؛ مدیرعامل موسسه‌ی رسانه گستر فراکاو در گفت‌وگو با سیتنا:

انتشار محتواهای ویدئویی مسابقات فوتبال و برنامه‌های جانبی‌اش شامل کپی رایت می‌شوند/ هیچ محدودیتی برای مخاطبان رسانه‌های حاضر در فضای مجازی و اینترنتی ایجاد نمی‌شود/ برای انتشاردهندگان محتوا در فضای مجازی و دیجیتال مجوز صادر می‌شود

انتشار اعلامیه‌ی سازمان لیگ فوتبال در خصوص واگذاری حقوق انحصاری عرضه، فرآوری و انتشار محتوای مسابقات فوتبال ایران و حواشی آن در فضای مجازی و دیجیتال، امیدهایی را برای رونق فضای فوتبال و اهالی مرتبط با آن زنده کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مسوولان فوتبال کشور با هماهنگی نهادهای بین المللی همچون فیفا و با اقدامی به موقع و حرفه‌ای، رایت محتوای ورزشی را پس از طی مراحل قانونی، به موسسه‌ی فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو واگذار کردند.

این اقدام چه تاثیری بر پخش محتواهای فوتبال در فضای مجازی و مشخصا برای مخاطبان این رشته خواهد داشت؟ روال کار چگونه خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوالات، گفت‌وگوی مهندس مهرداد شاملو، مدیرعامل موسسه‌ی فرهنگی دیجیتال رسانه گستر فراکاو با خبرنگار سیتنا را به شرح ذیل می‌خوانید:
 
1 - لطفا پیرامون موسسه، حوزه‌ و سابقه‌ی فعالیت آن توضیح بفرمایید.

مجموعه شرکت‌های فراکاو از سال 1385 فعالیت‌های خود را شروع کرده‌اند. حسب نیاز جامعه در زمان های مختلف محصولاتی تولید و در بستر فضای مجازی به مخاطبان ارائه شده است. همه‌ی سرویس‌های این شرکت‌ها دارای مخاطبان چند میلیونی است و در حوزه‌ی ورزش و دیجیتال رسانه‌های مرجعی داریم.

با توجه به مسائل حقوقی و ترکیب مختلف سهامداران این مجموعه، به منظور تفکیک مسئولیت‌های حقوقی، تصمیم مجمع عمومی ما بر این شد که برای حوزه‌های کاری متفاوت، شرکت‌های تخصصی تاسیس شود. به همین جهت در حوزه‌ی تلویزیون اینترنتی و موضوعات مرتبط با کپی رایت، موسسه‌ی دانش بنیان رسانه گستر فراکاو را در سال 1395 تاسیس نمودیم.

2 - محتوای مورد نظر در متن قرارداد اخیر موسسه شما چه بخش‌هایی را در بر می‌گیرد؟

بر طبق قراردادی که موسسه‌ی رسانه گستر فراکاو با سازمان لیگ فوتبال انعقاد نموده، انتشار زنده و غیر زنده محتواهای ویدئویی مربوط به مسابقات فوتبال و برنامه‌های جانبی‌اش شامل بحث کپی رایت می‌شوند. طبیعتا اولویت موجود محتواهای ویدئویی است که مستقیما به پخش بازی‌ها و یا ویدئوهای خلاصه بازی، صحنه‌های مختلف مسابقات و یا کنفرانس‌های خبری قبل و بعد مسابقات بر می‌گردد. البته حوزه‌ی رایت تعیین شده در طرح تجاری، گسترده‌تر از حالت متداول امروزی است که به تدریج برای مخاطبان ارائه می‌گردد.
 
3 - آیا این قرارداد تاثیری بر مخاطبان فضای مجازی و دیجیتال برای مشاهده‌ی محتواهای مورد نظر خواهد داشت؟

موضوع کپی رایت در هیچ جای دنیا مستقیما متوجه مخاطب نیست، بلکه به انتشار دهنده‌ی محتوا برمی‌گردد؛ بدین معنی که قرارداد جدید محدودیتی برای مخاطبان رسانه‌های حاضر در فضای مجازی و اینترنت ایجاد نمی‌کند، ولی از این پس، این پلتفورم‌ها باید در چارچوب قوانین کپی رایت داخلی اقدام به انتشار محتوا نمایند. این طریقی است که اولین بار، هشتاد سال پیش در دنیا آغاز شد و پیوستن ایران به این استاندارد بین المللی که جزو خواسته‌های فیفا از فدراسیون فوتبال هم بوده، گامی مثبت است که باید با حمایت رسانه‌ها و دلسوزان این حوزه همراه باشد.
 
4 - از آنجا که سایر انتشار دهندگان محتوا در فضای مجازی و دیجیتال از این پس باید به منظور بازنشر محتوا طبق ضوابط مشخص اقدام کنند، پیرامون شیوه‌ی انعقاد این قراردادها توضیح بفرمایید.

همانگونه که در اطلاعیه‌ی سازمان لیگ فوتبال ایران ذکر شده، همه‌ی انتشاردهندگان محتوا، باید برای استفاده از محتواهای مربوط به مسابقات فوتبال و برنامه‌های جانبی آن، اقدام به دریافت مجوز از کارگزار انحصاری سازمان لیگ نمایند. راه تماسی که ذکر شده، ایمیل بخش حقوقی موسسه فراکاو با آدرس legal@farakav.com است.

پس از اینکه همکاران بنده درخواست انتشاردهنده‌ی محتوا را دریافت نمودند، طبق شرایط و ضوابطی که سازمان لیگ فوتبال و سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال مشخص نموده‌اند، مجوز مربوطه برای رسانه و یا پلتفورم مذکور صادر خواهد شد. این مجوزها حسب درخواست می‌تواند به صورت موردی، کوتاه مدت و یا بلند مدت صادر شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.