صاحب کانال هواداری استقلال و پرسپولیس یک نفر است
هوادارانی که با رکیکترین واژهها در فضای مجازی حرص خود را خالی میکنند، شبکههای اجتماعی را تا مرز انفجار برده است.
به گزارش خبرورزشی، اوضاع در فضای مجازی روز به روز وخیمتر میشود. جدا از شیفتگان شهرت و شهوت که برای بالا بردن فالوور و گرفتن لایک، حاضرند لخت شوند. صرفنظر از سودجویانی که از همه چیز پول درمیآورند، از یک طرف اظهار نظرهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... از فیلسوفان ناشناس، کارشناسان یکشبه و اقتصاددانان بالقوه و از طرف دیگر فحاشیهای کاربرانی که حرص خود را با رکیکترین واژهها در فضای مجازی خالی میکنند، شبکههای اجتماعی را تا مرز انفجار برده است.
از لجن هم پول درمیآورند
این سودجوییها، فحاشیها و اظهار فضلها دامن فوتبال را هم گرفته است. فوتبال به عنوان یک پدیده اجتماعی پرطرفدار ابزار خوبی برای کلاهبرداری است و حالا کلاهبردارها در فضای مجازی جولان میدهند و سوار بر موج احساسات پاک فوتبالدوستان، جیب خود را پر از پول و فضای مجازی را پر از لجن میکنند.
اداره همزمان دو کانال تلگرامی
نمونه جدیدش، فردی است که در تلگرام، همزمان دو کانال هواداری استقلال و پرسپولیس را اداره میکند. این فرد در کانال هواداری استقلال، انواع اهانتها را به باشگاه پرسپولیس کرده و زشتترین صفتها را به پیشکسوتان، بازیکنان، مدیران، مربیان و هواداران پرسپولیس نسبت میدهد و همزمان در کانال هواداری پرسپولیس، به باشگاه استقلال اهانت میکند و به اهالی مجموعه آبی از پیشکسوت تا هوادار ناسزا میگوید.
درآمدزایی از طریق فحاشی
این شخص چند سال قبل با فراگیر شدن تلگرام در ایران، همزمان یک کانال برای طرفداران استقلال و یک کانال برای هواداران پرسپولیس راه انداخته و با همین فحاشیها (البته به اسم حمایت از تیم محبوب و کریخوانی برای تیم رقیب) اقدام به عضوگیری کرده و بعد از آن که ممبرهایش به رقم قابل توجهی رسیده، جذب آگهی تبلیغاتی را در دستور کار قرار داده و حالا هر روز با آگهیهایش درآمدزایی میکند و با فحشهایش طرفداران دو تیم را به جان هم میاندازد. طرفداران استقلال و پرسپولیس هم که نمیدانند پشت هر دو کانال یک نفر ایستاده، فریب محتوای این کانال را میخورند و به طرفداران تیم رقیب فحش میدهند.
تربیت زامبیهای مجازی
صدالبته این شخص جدا از آن که برای هر دو کانال قرمز و آبی خود ادمین دارد، تیم تولید محتوای مشترکی هم تشکیل داده که این تیم مطالب توهینآمیز علیه استقلال و پرسپولیس تولید میکند. فحشها به استقلال در کانال هواداری قرمزها و فحشها به پرسپولیس در کانال هواداری آبیها بارگذاری میشود. همچنین این شخص یک عده زامبی فضای مجازی هم پرورش داده که هر روز به صفحه روزنامهها، روزنامهنگاران، فوتبالیستها و... میروند و به آنها فحش میدهند. متأسفانه طرفداران احساساتی دو تیم هم ناخواسته با این زامبیها همراه میشوند و رکیکترین واژهها را در فضای مجازی پخش میکنند.
رونمایی از «ب. ف» دور از پایتخت
این شخص «ب. ف» نام دارد که ساکن یکی از استانهای جنوب شرق کشور است. شخصی که پشت پرده مجموعهای از فحشها به اهالی فوتبال ایستاده و از این راه نان درمیآورد. جمعآوری چندصد هزار هوادار استقلال در یک کانال آبی و چندصد هزار هوادار پرسپولیس در یک کانال قرمز، این شخص را در موقعیت ممتازی برای جذب آگهی تبلیغاتی قرار داده است.
راز ب. ف چگونه برملا شد؟
یکی از خبرنگاران ورزشی میگوید: «به صورت اتفاقی متوجه شدم صاحب هر دو کانال طرفداری استقلال و پرسپولیس یک نفر است. یکی از دوستان میخواست در تلگرام تبلیغات کند و دنبال تعرفه قیمت آگهی کانالهای پرمخاطب بود که در جریان سفارش آگهیها متوجه شد، چه وقتی به کانال طرفداران استقلال سفارش آگهی میدهد و چه وقتی به کانال طرفداران پرسپولیس تبلیغات میسپارد، کارت بانکی یک شخص خاص برای واریز پول از طرف این کانالهای قرمز و آبی ارائه میشود.
پرونده سودجویی مجازی در محاکم قضایی
وقتی این خبرنگار ماجرا را به مسئولان فدراسیون فوتبال میگوید، آنها اعلام میکنند پیش از این در جریان موضوع قرار گرفتهاند و از طریق ارکان قضایی فدراسیون و مراجع قضایی هم در حال پیگیری پرونده هستند که جلوی این سودجویی را بگیرند. باید دید چرا پلیس فتا تا به حال به این موضوع ورود نکرده است. این مصداق بارز سوءاستفاده از برند استقلال و پرسپولیس و جریانسازی ناسالم و ایجاد تنش و التهاب در فضای مجازی است.
از هفتهنامهها تا کانالهای تلگرامی
این که یک نفر برای کسب درآمد بیشتر هواداران استقلال و پرسپولیس را تحریک کند و آنها را با واژههای رکیک به جان هم بیندازد، یادآور دهه ۷۰ است که یک نفر همزمان دو نشریه هواداری استقلال و پرسپولیس را منتشر میکرد. دوشنبهها هفتهنامهای استقلالی را روی کیوسک میفرستاد و پنجشنبهها هفتهنامهای پرسپولیسی را و نویسندگان این دو نشریه که مشترک بودند، در این دوهفتهنامه علیه خودشان مطلب مینوشتند و بازار کریخوانی را داغ میکردند. آن هفتهنامهها به این دلیل که زیر نظر وزارت ارشاد و اداره کل مطبوعات داخلی منتشر میشدند، در کریخوانیها حرمت و احترام را رعایت میکردند، اما این کانالهای تلگرامی روی صفحههای بدنام فضای مجازی را هم سفید کردهاند.
پلیس فتا و پاکسازی ویروسهای مجازی
جوان طرفدار استقلال بدون آن که بداند تحت تأثیر نوشته یا فحش ادمین کانال، به فلان بازیکن یا پیشکسوت پرسپولیس فحش میدهد، غافل از این که همان ادمین دقایقی بعد در کانال طرفداری پرسپولیس، طرفداران این تیم را به فحاشی علیه هواداران استقلال دعوت میکند. همه به این بازی فحاشی دعوتند، فحشبازی به نفع جیب «ب. ف» ... البته «ب. ف» تنها نیست و شاید پشت بقیه کانالهای هواداری هم افراد مشابه دیگری باشند. این دیگر هنر پلیس فتاست که این میکروبهای مجازی را شناسایی کند.
کارشناسان و صاحبنظران پاسخ میدهند
چگونه میتوان جلوی حرمتشکنیها در فضای مجازی را گرفت؟
*این روزها فضای مجازی پر شده از صفحات و کانالهای تقلبی که خیلی راحت از احساسات پاک جوانان ما سوءاستفاده میکنند و با دادن اطلاعات نادرست و ایجاد جو مسموم، درآمدزایی میکنند و فضای مجازی را تبدیل به محلی برای رسیدن به اهداف کثیف خود کردهاند. حتی رسانههای معتبر ما هم از گزند این صفحات مجازی در امان نماندهاند و دچار مشکلاتی شدهاند، اما اینکه چگونه میتوان جلوی این حرمتشکنیها را در فضای مجازی گرفت، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحبنظران مطرح کردیم. این پاسخها را بخوانید:
محمد مؤمنی: باید فرهنگسازی کنیم تا مخاطبان هوشیار شوند
ملیپوش اسبق استقلال در این خصوص به خبرورزشی گفت: ابتدا باید در این قضیه فرهنگسازی کنیم. فضای مجازی این روزها پر شده از حاشیهسازان و برخیها سعی میکنند با افکار عمومی و هواداران بازی کنند. مردم و فوتبالدوستان هم باید خیلی هوشیار باشند و گول حاشیهسازان و جوسازان را نخورند. نقش پلیس فتا هم در این زمینه بسیار حساس و تعیینکننده است و صدالبته اینکه برخی مسئولان فوتبال هم که میز خود را چسبیدهاند و حرمتها را نگه نمیدارند و حرفهای نادرست میزنند، باید پستهای خود را به افراد بااخلاق و کاربلد بدهند.
امیر خلیفه: نهادهای نظارتی باید بیشتر برخورد کنند
دبیر سرویس ورزشی خبرگزاری فارس در این خصوص به خبرورزشی گفت: متأسفانه اینطور به نظر میرسد که نهادهای نظارتی برخورد جدی با این جریانات ندارند و یا اگر هم دارند، به قدر کافی نیست. برخی افراد سودجو میآیند با ایجاد صفحات و کانالهای تقلبی و با سوءاستفاده از احساسات هواداران تیمهایی، چون پرسپولیس، استقلال، سپاهان، تراکتورسازی و... جو مسمومی را ایجاد میکنند و پس از جمع کردن اعضایی که اکثراً از جوانان هستند، اقدام به درآمدزایی از تبلیغات میکنند. به نظر، میشود این افراد را شناسایی کرد و اقدامات قانونی را علیه آنان انجام داد.
مهرداد میناوند: سرطان درمان دارد، ولی فضای مجازی نه!
مدافع ملیپوش اسبق پرسپولیس در این خصوص به خبرورزشی گفت: واقعاً فضای مجازی پر شده از بیحرمتیها و ناهنجاریها و نمیدانم چطور میشود این فضاها را کنترل کرد. کار از فرهنگسازی و... گذشته است. شاید مثلاً خود اینستاگرام باید صفحههای تقلبی را حذف کند و یا خود ما اگر در صفحهای هستیم که میبینیم به خانواده افراد توهین میشود، یا آن را ترک یا افراد خاطی را طرد کنیم. واقعاً سرطان درمان دارد، ولی ایرادهای فضای مجازی را نمیدانم چطور میتوان حل کرد.
پژمان راهبر: باید جرأت فحاشی کردن را از آنها گرفت
پژمان راهبر، سردبیر پایگاه خبری ورزش ۳ در این خصوص به خبرورزشی گفت: به نظر من باید شرایطی فراهم شود که برای این افراد عواقبی قهرآمیز در نظر گرفته شود. باید گروههای مختلف حقوقی در حوزههای مختلف اعلام آمادگی کنند و قوانینی وضع شود که کسی نتواند هر قدر دلش خواست، در فضای مجازی فحاشی کند و با ایجاد صفحههای تقلبی و نشر اکاذیب، اذهان عمومی را دچار تشویش نماید و اگر افراد بدانند تحت تعقیب قرار خواهند گرفت، قطعاً رفتارهای خود را تغییر خواهند داد. متأسفانه مخاطب این افراد، جوانان ما هستند که زودتر تحت تأثیر قرار میگیرند.
عبدالله سمامی: باید بررسیهای زیادی صورت بگیرد
حقوقدان و دبیر کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: این بحث بسیار مهم و قابل پیگیری است و باید نشست و بررسی کرد و راهکارهای لازم را درخصوص اینکه چطور میتوان جلوی حرمتشکنیها در فضای مجازی را گرفت، پیدا کرد. ما هم قصد داریم با دوستان به دنبال راهکارهای مناسبی در این خصوص باشیم و این مسئله زمان خواهد برد. متأسفانه فضای مجازی پر شده از فحاشیها و بیاخلاقیها و در برخورد با این مسائل خوب عمل نشده است. ما هم پس از جلسات و بررسیهای لازم راهکارهای پیشنهادی خود را به اطلاع خبرورزشی و سایر رسانهها خواهیم رساند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید