از اطلاعات یک چوپان برای تشخیص محل سقوط استفاده کردیم/ اشکالات تکنیکال هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است/ عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیا باید رفع شود
هواپیمایی آسمان توضیحات جدیدی را درباره سقوط هواپیمای تهران- یاسوج که هفته گذشته رخ داد ارائه کرده است که شامل نکات بسیار قابل توجهی است.
به گزارش سیتنا، در این توضیحات که ایسنا منتشر کرده است چند نکته مهم مستتر است؛ اول اینکه هواپیمایی آسمان ادعا کرده خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده و آن را امضاء کرده بوده است. موضوعی که پاسخی به مسالهای است که در چند روز اخیر بسیار مورد انتقاد قرار گرفته بود که چرا آسمان باتوجه به شرایط آب و هوایی پرواز را لغو نکرده بود.
نکته دیگر اینکه براساس این توضیحات، ستادی که در روز حادثه در سازمان هواپیمایی تشکیل شده از مدیرعامل آسمان خواسته درباره سقوط اظهارنظر نکند.
ادعای عجیبی که در این توضیحات مطرح شده این است که مدیرعامل آسمان پس از ناامیدی ازگشت زنی هلی کوپترهای سپاه و هلال احمر، از اطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیزکمک خلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیردقیق پرواز را برای خلبان هلی کوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با تبحر، به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت.
اما از همه مهمتر توضیحاتی است که درباره دلایل احتمالی سقوط از سوی آسمان ارائه شده است. این هواپیمایی اعلام کرده که دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه زنی بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، "وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا"، "شرایط فرودگاه" و "عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست" که دو مورد آخر یعنی شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز دنیا در تعارض با صحبتهای مدیران شرکت فرودگاهها و سازمان هواپیمایی کشور است که جای پیگیری بیشتری در گزارشهای آتی دارد.
توضیحات هواپیمایی آسمان در ۱۲ بند تنظیم شده که متن کامل آن به شرح زیر است:
۱- هواپیمای ATR که از تهران به یاسوج پرواز کرد هیچ مشکلی به لحاظ فنی نداشت و این امر مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری است.
۲- مرحوم خلبان فولادی ازخلبانان زبده هواپیمایی آسمان که بیش از ۳۰۰۰ ساعت پرواز در رزومه خود داشت و چهارصد مرتبه به شهریاسوج پروازکرده بود.
۳- خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده کرده و آن را امضاء کرده بود.
۴- دکترعلایی مدیرعامل آسمان دارای دکترای مدیریت از دانشگاه تهران، دانشیار و استاد دانشگاه با سابقه ۱۵سال مدیریت در صنعت هوانوردی کشور اعم از نظامی و سیویل هستند.
۵- در مدیریت آسمان، کمترین ریسک دیده نشده و علیرغم محدودیت ها، اصرار بر رعایت قانون، آیین نامه و دستورالعمل وجود دارد.
۶- صبح روزحادثه، ستادی در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و از همه، از جمله مدیرعامل آسمان خواسته شد از هرگونه اظهارنظرخودداری نمایند و تنها از یک کانال اطلاع رسانی شود. دلیل سکوت و عدم اظهارنظر، همین است.
۷- آقای دکتر علایی و گروهی ازمدیران آسمان از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه، در بخش بیده مستقر بوده و نهایتا با کمک فکری و اجرایی آقای علایی، محل هواپیما کشف می گردد.
۸- مدیرعامل آسمان پس از ناامیدی از گشت زنی هلی کوپترهای سپاه و هلال احمر، از اطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیزکمک خلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیردقیق پرواز را برای خلبان هلی کوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با تبحر، به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت.
۹- از نظر قانون، فقط بازرسان هواپیمایی کشوری حق دارند اولین گروهی باشند که در محل سانحه حاضر می شوند. بنابراین تیم اسمان مسوولیتی در امر جستجو ندارد، ولی از لحظات اولیه در کنار سایر عزیزان، در سطح مدیرعامل هواپیمایی، به موضوع جستجو کمک کرده است.
۱۰- اشکالات تکنیکال هواپیما وفق قانون بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است و آسمان باید به قانون عمل نماید که این کار انجام شده است.
۱۱- اشکالات مدیریتی بیشتر جنبه سیاسی و شخصی دارد. سردار علایی دست تعدادی از مدیران را از بیت المال کوتاه کرد و مواضع سیاسی ایشان مورد مخالفت گروهی از مسوؤلین صنعت هوانوردی است.
۱۲- دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه زنی بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا، شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید