کدخبر :2076 پرینت
28 فروردین 1391 - 12:59

هشدار! حمله‌ی هکرها به ایمپلنت‌های پزشکی

متن خبر

به تازگی حملاتی از سوی هکرها طراحی شده که ایمپلنت­های بکار رفته برای کنترل بیماری‌های دیابت و بیماری‌های قلبی را شناسایی کرده و مورد هدف قرار می­دهند.

 

به گزارش سیتنا به نقل از itc، یکی از این حملات، استفاده از سیگنال رادیویی شناسایی است که در صورت بازپخش، دفیبریلاتور کاشته­شده در قلب را از کار می­اندازد.

 

محققان می­گویند که برای ایمن­سازی ایمپلنت­ها و محافظت از آن­ها در برابر فعالیت­های مخرب باید بیش­تر تلاش شود.

 

پیس­میکرهایی که ضربان قلب را تنظیم می­کنند، پمپ­هایی که انسولین را توزیع می­کنند، و دیفیبریلاتورهایی که بی­نظمی­های ضربان قلب را تحت کنترل دارند در بدن افراد بی­شماری نصب می­شوند تا به عملکرد قلب کمک کنند.

 

بارنابی جک، یکی از محققان شرکت امنیتی مک­آفی دریافته است که پیوندهای بی­سیم بکار رفته برای بررسی و به­روزرسانی این وسایل آن­ها را در معرض حمله قرار می­دهد.

 

بارنابی جک، طی دو هفته کار، راهی برای نفوذ در سیستم پمپ­های انسولین که به صورت بیسیم کنترل می­شود، پیدا کرد.

 

به گفته وی، می­توان تقریباً از فاصله 90 متری بر روی هر نوع پمپی تأثیر گذاشت. می­توان پمپ را بدون نیاز به شماره شناسایی وادار کرد که کل ذخیره 300 واحدی انسولین را یک­باره آزاد کند.

 

به گفته این محقق، افراد مبتلا به دیابت معمولاً بعد از خوردن غذاهای سنگین به دوزی معادل 10-5 واحد انسولین برای تنظیم قند خود نیاز دارند. اگر پمپ مذکور کل ذخیره­اش را در جریان خون میزبان تخلیه کند "مشکل بزرگی" ایجاد می­شود.

 

پروفسور کوین فو، دانشمند علوم کامپیوتر در دانشگاه امرست ماساچوست، نیز دست به تحقیقی مشابه زده و دریافته است که امکان دستیابی و کنترل سیگنال تنظیم­کننده دیفیبریلاتور قلب وجود دارد.

 

هنگامی که دیفیبریلاتورها در بدن بیمار کاشته می­شوند از سیگنال رادیویی ویژه­ای برای آزمایش آن­ها استفاده می­شود. این سیگنال وسیله مذکور را روشن و خاموش می­کند.

 

کارهای آزمایشگاهی پروفسور فو نشان داد که می­شود این سیگنال را در هنگام پخش گرفت و با بازپخش آن وسیله­ای را که در نزدیکی منبع بازپخش است خاموش کرد.

 

پروفسور فو می­گوید که محدودیت عمر باتری­های وسایل مذکور موجب آن شده که نتوان از هیچ نوع تأییدیه یا کدگذاری­ای برای محافظت از سیگنال­های دریافتی و ارسالی به این وسایل استفاده کرد و به همین دلیل، این وسایل در آینده در معرض خطر قرار خواهند داشت.

 

قلب بسیاری از افراد به کمک این وسایل به تپیدن ادامه می­دهد و کاربرد آن­ها ضروری است اما به گفته پروفسور فو، تحقیقات وی و دیگران هشداری است درباره مشکلات آتی این وسایل که باید رفع شود.

 

وی می­گوید که وسایل آینده بسیار بیش­تر از اکنون قابلیت اتصال خواهند داشت، بیش­تر از اکنون به اینترنت وابسته خواهند بود و از فناوری بی­سیم بیش­تر استفاده خواهند کرد.

 

تولیدکنندگان در هنگام طراحی محصولات خود باید درباره امنیت آن­ها بیش­تر بیندیشند و آن­ها را در برابر مشکلات آتی ایمن سازند.

 

پروفسور فو می­گوید که نگرانی اصلی این است که پیش از یافتن راهی برای حفظ ایمنی این سیستم­ها اتفاق ناخوشایندی رخ دهد. اما وی معتقد است که با کاربرد فناوری­های موجود می‌توان این خطرات را به­طور چشمگیری کاهش داد.

 

البته مؤسساتی چون مؤسسه قانونگذاری محصولات بهداشتی و پزشکی بریتانیا اعلام کرده که هیچ گزارشی از هک شدن ایمپلنت­های پزشکی دریافت نکرده است. سخنگوی این مؤسسه می­گوید: "ما ایمنی و عملکرد تمام وسایل پزشکی را تحت نظارت داریم و برای تضمین امنیت بیماران تلاش می­کنیم."

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.