کدخبر :193029 پرینت
04 آذر 1395 - 09:13

تعداد جستجوهای روزانه ایرانی ها از گوگل چقدر است؟

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد جستجوها از ایران در گوگل را براساس آمار روزانه یکصد میلیون دانست و افزود: موتور جستجوی جهانی گوگل رتبه اول بازدید در ایران را دارد؛ البته سه موتور جستجوی جهانی دیگر نیز دارای رتبه بازدید زیر ۲۰ در ایران هستند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکترعلیرضا یاری، در پنجمین همایش و دوره کارشناسان هوشمند سازی پردیس‌ها و مراکز، پیرامون پروژه طرح جویشگر بومی به بحث پرداخت.

وی، با اشاره به 10 گرایش راهبردی فناوری گفت: این 10 گرایش راهبردی را می‌توان در سه گروه اصلی "ادغام دنیای واقعی و دنیای مجازی"، "هوش در همه جا" و " ظهور واقعیت فناوری اطلاعات" گروه بندی کرد.

دکتر یاری در ادامه، اهمیت موتورهای جستجو را مورد بررسی قرار داده و افزود: این موتور‌ها در میان وبگاه‌ها در کشورهای مختلف، رتبه شماره یک را از نظر تعداد بازدید کننده دارند؛ همچنین شرکت‌های ارائه کننده موتور جستجو، بزرگترین شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات بوده و رتبه اول درآمد در بین وبگاه‌های اینترنتی در کشورهای مختلف را دارند و اکثر کاربران اینترنت از موتورهای جستجو برای دسترسی به وب استفاده میکنند.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات، تعداد جستجوها از ایران در گوگل را براساس آمار روزانه یکصد میلیون دانست و افزود: موتور جستجوی جهانی گوگل رتبه اول بازدید در ایران را دارد؛ البته سه موتور جستجوی جهانی دیگر نیز دارای رتبه بازدید زیر ۲۰ در ایران هستند.

مدیر پروژه طرح جویشگر بومی، عوامل موثر در وضعیت فعلی زیست بوم جویش در ایران را سه عامل ذکر کردکه عبارتند از:

فقدان تجمیع ‏کنندگان قوی در سطح کشور: حجم، کیفیت و مهم‏تر از همه بروز بودن داده‏‌ها در تجمیع‏ کنندگان داده ایرانی در مقیاس مناسبی نیست.
عدم تمرکز جویشگرهای ایرانی بر دریافت اطلاعات از تجمیع کنندگان داده در سطح کشور: تمرکز فعلی بر افزایش دقت و پوشش جستجو است.
ضرورت ایجاد مدل تعاملی مناسب مابین تجمیع کنندگان داده با جویشگرها: تجمیع کنندگان داده نسبتاً مناسب به دلیل عدم وجود مدل تعاملی مناسب، تمایلی به ارائه اطلاعات خود به جویشگرهای بومی ندارند.

دکتر علیرضا یاری در ادامه رویکرد دستیابی به زیست بوم اطلاعاتی مناسب جویشگر بومی را متأثر از چهار علت بر شمرد که عبارت بودند از:

حمایت و تقویت تجمیع‏ کنندگان داده بومی در حوزه ‏های پرمخاطب
استفاده از اطلاعات تجمیع کنندگان داده
شکل‏ گیری مدل‏های تعامل تجمیع کنندگان داده و جویشگرهای بومی
تعامل با کنسرسیوم‌های محتوای بومی

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و مدیر پروژه طرح جویشگر بومی با اشاره به اهداف راهبردی طرح گفت: با اجرای طرح جویشگر، اهداف راهبردی زیر محقق می‌شوند:

امنیت جویشگر و صیانت حریم خصوصی به منظور حفظ منافع ملی در فضای مجازی
توسعه محتوای بومی و اشاعه فرهنگ ارزش مدار در فضای مجازی
توسعه دانش و فناوری جویشگر بومی
توسعه زیرساخت‌های تولید و ارائه خدمات جویش
توسعه خدمات متنوع مطابق با نیاز مشتریان
دستیابی به فضای رقابتی مناسب و تحقق استقلال مالی در جویشگرهای بومی
ارتقای جایگاه ملی و بین المللی کشور در حوزه فضای مجازی

وی در ادامه افزود: همچنین با اجرای طرح به توسعه دستاوردهای کلان طرح دست خواهیم یافت:

زیرساخت سخت افزاری و پهنای باند در مراکز داده اصلی و پشتیبان
توسعه زیرساخت‌های پردازشی و محتوای زبان فارسی
توسعه سکوهای خدمات پایه موتور جستجو و خدمات مرتبط
توسعه خدمات ارزش افزوده موتور جستجو و خدمات جانبی
رونق فضای کسب وکار موتور جستجو

دکترعلیرضا یاری، جویشگر بومی از منظر محتوا را مورد بحث و بررسی قرار داد و مسائلی پیرامون: بررسی وضع فعلی محتوای کشور، توزیع 1000 سایت برتر الکسا بر اساس نوع خدمات، ارتباط بین شاخص الکسا و استقبال کاربران، تعریف محتوا، وجوه ارزشی آن و شاخص‌های ارزیابی محتوا، مقایسه سهم بازار برخط و برون خط مربوط به دسته‌های اصلی محتواهای مورد استفاده در سال 2008 و 2015، مدل‌های فرعی موجود  در حوزه تجاری سازی محتوا و شکاف‌ها و خدمات ضروری مورد نیاز را از طریق اسلاید‌های پاور پوینت برای کارشناسان هوشمند سازی پردیس‌ها و مراکز مطرح کرد.

در پایان دکتر یاری مطالب ارائه شده را در خصوص طرح جویشگر بومی را در چهار بند زیر جمع بندی کرد:

یکی از بازارهای خدمات بومی دانش آموزان می‌باشند که باید مورد توجه قرار گیرد.
روند فناوری اطلاعات مبتنی بر اکوسیستم باز است و باید دقت کنیم.
توسعه محتوای غنی برای کاربران ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است.
محتوای داخلی رو به رشد است ولی باید توجه بیشتری به تجمیع و ارائه آن داشت.

شایان ذکر است این همایش تخصصی پس از دو ساعت با پرسش و پاسخ کارشناسان هوشمند سازی پردیس‌ها و مراکز در این بخش به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
12 + 1 =
به عنوان مثال. برای 1+3، 4 را وارد کنید.