مالکیت بیش از ۹ سیمکارت ممنوع است
مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات بر این نکته تاکید دارد که هر مشترک در نهایت میتواند ۹ سیمکارت به نام خود ثبت کند.از سوی دیگر طبق قوانین کلیه مسئولیتهای مربوط به یک سیمکارت از جمله مسئولیت سواستفادههای احتمالی از آن برعهده مالک خط است.بر این اساس اطلاع از تعداد دقیق سیمکارتهایی که در هر اپراتور به نام فرد ثبت شده از اهمیت ویژهای برخوردار است.
به گزارش سیتنا، اغلب تخلفات در حوزه تلفن همراه توسط سیم کارتهائی صورت میگیرد که مالک آن از وجود آن بی خبر است، از سوی دیگر در مقطعی از زمان در سالهای گذشته برای ثبتنام سیمکارت برخی اطلاعات هویتی مشترکان مانند کدملی دریافت نمیشد و همین موضوع مشکلاتی به دنبال داشت، اما از چندی پیش رگولاتور طرح ویژهای اجرا کرده و بر این اساس اطلاعات هویتی مشترکان از جمله کدملی را به طور کامل جمع آوری کرده است.
حال نیز مدتی است سامانهای برای استعلام تعداد سیمکارتهای ثبت شده به نام هر مشترک ایجاد شده و مشترکان میتوانند از طریق مراجعه به آدرس http://mobilecount.cra.ir/ با وارد کردن کدملی خود تعداد سیمکارتهایی که در اپراتورهای مختلف مانند همراه اول، ایرانسل، رایتل و تالیا به نام آنها ثبت شده مطلع شوند.
همچنین به تازگی معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از ایجاد امکان استعلام پیامکی تعداد خطوط ثبت شده به نام مشترکان تلفن همراه خبر داده است.
بر این اساس مشترکان تلفن همراه میتوانند با ارسال کد ملی خود به سرشماره ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ از تعداد خطوط ثبت شده به نام آنها در اپراتورهای تلفن همراه کشور با خبر شوند.
اما طبق اعلام استعلام تعداد خطوط مشترکین تلفن سیّار پس از استعلام تعداد سیمکارتها، مغایرت احتمالی بین تعداد خطوط اعلام شده مشترک با تعداد مورد انتظار او ممکن است به دلایل متعدد باشد. بر این اساس اگر تعداد اعلام شده کمتر از انتظار مشترک باشد ممکن است برخی از سیم کارتهای در اختیار فرد به نام او ثبت نشده باشد یا اطلاعات هویتی برای برخی از خطوط فاقد کد ملی بوده یا کد ملی ثبت شده صحیح نباشد که در این صورت احتمال قطع این خطوط توسط اپراتورها وجود دارد.
اما اگر تعداد سیمکارتهای اعلامی بیشتر از انتظار فرد باشد نیز ممکن است تمام یا برخی از خطوط خود را بدون رعایت ضوابط و مقررات تغییر نام به دیگران واگذار کردهباشد یا بدون اطلاع فرد تعدادی سیم کارت به نام او در بانک اطلاعاتی اپراتورها ثبت شده باشد.
به هرحال در صورت مشاهده مغایرت فرد ملزم است برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده با به همراه داشتن کارت ملی و کد رهگیری به دفاتر امور مشترکین اپراتور ها مراجعه و نسبت به رفع اختلاف مشاهده شده اقدام کند.
جهت سلب امتیاز خطوط مورد نظر مشترک نیز رویت کارت ملی و درخواست امضاء شده وی کافی خواهد بود و دریافت هرگونه وجه جهت رسیدگی به اعتراضات سامانه وسلب امتیاز خطوط مورد نظر مشترک توسط دفاتر غیرقانونی است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید