کدخبر :1856 پرینت
05 فروردین 1391 - 12:57

بر اساس قوانین جدید کمیسیون اروپا؛ مالکیت داده‌های کاربران در گوگل و فیس‌بوک متعلق به خود آنان است

متن خبر

در شرایطی که بسیاری از کاربران به طور داوطلبانه جزئیات اطلاعات شخصی خود را در اختیار شرکت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک قرار می‌دهند کمسیون اروپا راهکار حمایتی تازه‌ای تصویب کرده تا کاربران شبکه‌های اجتماعی خودشان مسؤول کنترل اطلاعاتشان باشند.

 
به گزارش سیتنا به نقل از بی.بی.سی، کمیسیون اروپا - تشکیلات اجرایی اتحادیه اروپا - هنوز نگران آن است که کاربران اینترنت از عواقب احتمالی این اقدام یا قوانین مرتبط با این موضوع آگاهی کامل نداشته باشند.
 
به همین دلیل، کمیسیون اروپا راهکار حمایتی تازه‌ای تصویب کرده به نحوی که کاربران این سایت‌ها خودشان مسؤول کنترل اطلاعاتشان باشند به این معنی که آنچه که کاربران در شبکه‌ها و سایت‌های اینترنتی می گذارند، متعلق به شرکت های مالک این سایت‌ها و شبکه‌ها نیست.
 
مونیک گویان، مدیر کل سازمان مصرف کنندگان اروپایی، متشکل از شماری از سازمان های حمایت از مصرف کنندگان در اروپا، درباره موقعیت شرکت های مالک سایت‌های مورد استفاده کاربران می‌گوید: "به عنوان یک شرکت باید قبول کنید که شما اطلاعات را از افراد اجاره می‌کنید و کاربران می‌توانند هر لحظه که بخواهند، اطلاعات خود را پس بگیرند. شرکت‌های اینترنتی اجازه ندارند برای جمع‌آوری اطلاعات، به هر جایی سرک بکشند و بگویند هر چه پیدا کردیم به خودمان تعلق دارد."
 
محور مقررات جدید اتحادیه اروپا این است که اطلاعات شخصی یک فرد همیشه به خود او تعلق دارد.
 
بر اساس مقررات جدید، شما اجازه دارید که بدانید این شرکت‌ها چه اطلاعاتی از شما در اختیار دارند و آنها را برای چه منظوری به کار می برند و برای استفاده از این اطلاعات یا فروش آنها به کسان دیگر، باید از شما اجازه بگیرند.
 
تاکنون شرکت‌هایی چون گوگل و فیس‌بوک به این روش عمل نمی کردند. این شرکت‌ها درخواست بی‌بی‌سی برای مصاحبه و ادای توضیحات بیشتر در این زمینه را رد کرده اند هر چند فیس‌بوک گفته است امیدوار است قوانین تازه از حقوق کاربران اینترنتی حفاظت کند.
 
معنی این اظهارات این است که اگر کسی به اطلاعاتتان دسترسی پیدا کند یا اطلاعاتتان به هر نحو در معرض خطر قرار بگیرد، فیس‌بوک با کمال میل شما را در جریان می‌گذارد چون بر اساسِ قانون موظف به انجام این کار است.
 
شرکت‌ها فقط مجازند اطلاعات لازم برای ارائه خدمات به شما را «بایگانی» کنند و نمی‌توانند به جست‌وجوی اطلاعات بروند، هیچ گونه اطلاعاتی از شما را پیش خود نگه دارند و از آن پول در بیاورند.
 
شما حق دارید هر زمان که خواستید اطلاعات خود را کاملاً پاک کنید و این شرکت‌ها حق ندارند اطلاعات پاک‌شده را به فایل دیگری در سرور خود منتقل کنند، در حالیکه به گفته مکس شیرم، دانشجوی اتریشی رشته حقوق، فیس‌بوک دقیقا دست به چنین اقدامی زده است.
 
این دانشجوی اتریشی می‌گوید: "برای مقاله‌ای که در مورد فیس‌بوک می‌‌نوشتم، با آنها تماس گرفتم و خواستم تمام اطلاعاتی‌ را که از من دارند، بفرستند. بین این اطلاعات، داده‌های زیادی وجود داشت که فیس‌بوک در پشت صحنه درست می‌کند. به علاوه اطلاعاتی که قبلاً پاک شده بود اما هنوز در بایگانی فیس‌بوک وجود داشت. مثلاً پیام‌ها، پُست‌های قدیمی و یا فعالیت‌هایی که به سال‌ها قبل تعلق داشت. همه این اطلاعات به صورت دسته‌بندی‌شده در بانک اطلاعاتی فیس‌بوک موجود بود. فیس‌بوک هیچ چیزی را پاک نکرده بود و هنوز هم پاک نمی‌کند."
 
فیس‌بوک، مدعی است که عملکردش با قوانین اروپا راجع به حفاظت از اطلاعات مغایرتی ندارد.
ماکس شرم می‌گوید: "بهترین قسمت قوانین تازه اروپا پیش بینی مجازات برای قانون‌شکن‌ها است. چون تا به حال فقط شرکت‌های کمی به قانون پایبند بودند و برای باقی آنها در صورت تخلف از این موارد اتفاقی نمی‌افتاد.
 
به گزارش سیتنا (CITNA.IR)، طبق قوانین تازه، جریمه برای یک شخص حقیقی یک میلیون یورو و برای یک شخص حقوقی دو درصد از کل گردش مالی سالانه است. این مبلغ برای شرکتی مثل گوگل چند صد میلیون یورو خواهد بود. به نظر می‌رسد این جریمه‌های سنگین می‌تواند هر شرکتی را وادار به تغییر جهت کند.
 
شرکت‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک مدعی اند که اطلاعات را به صورت ناشناس جمع‌آوری می‌کنند. حالا کمیسیون اروپا این پیشنهاد را مطرح کرده است که داده‌های از این دست، حتی اگر به خارج از اروپا هم برود، باید همچنان تابع قوانین حاکم بر محافظت از داده‌ها در اروپا باشد. این موضوع باعث دلگرمی کاربران فیس‌بوک و گوگل خواهد شد.
 
اروپا با به جریان انداختن قوانین مبارزه‌ای تازه را برای حفاظت از حریم خصوصی کاربران اینترنتی را آغاز کرده است. حالا باید دید قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی و همچنین حق "فراموش شدن" چگونه با قوانین قبلی چون آزادی بیان سازش خواهد یافت.
انتهای پیام
نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.