سهم جویشگرهای بومی از بازار را به 35 درصد میرسانیم
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ICT با بیان اینکه یکی از بزرگترین چالشهای جویشگرهای بومی مسائل سختافزاری است، اظهار کرد: بیشترین هزینهها در سال اول صرف ایجاد مرکز داده برای جویشگرها و خرید تجهیزات شده است.
به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر علیرضا یاری، دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی در نخستین همایش ملی جویشگر بومی با اشاره به اهداف این همایش، گفت: محورهای این همایش مسائل اقتصادی و فنی، کسب و کار مربوط به زیرساختهای پردازشی با هدف معرفی ابعاد مختلف این طرح است. همچنین باید کمک کنیم مسائل اقتصادی جویشگر روشن و شفاف شود و به تولید محتوا که از مهمترین مسائل طرح جویشگر است بپردازیم.
وی درباره نشستهای برگزار شده در این همایش گفت: نشست اقتصاد و کارآفرینی، خط و زبان فارسی در جویشگرهای بومی، توسعه محتوا و خدمات بومی نشست روشها، الگوریتمها، مدلها و ابزارها از نشستهای امروز است. همچنین تامین زیرساختها در بعد سختافزاری، پهنای باند و محتوا، توسعه زیرساختهای پژوهشی و محتوای زبان فارسی، سکوهای خدمات پایه موتور جستجو، ارزش افزوده و رونق فضای کسب و کار از دستاوردهای این طرح است.
یاری با بیان اینکه از بزرگترین چالشهای جویشگرهای بومی مسائل سختافزاری است، اظهار کرد: بیشترین هزینهها در سال اول صرف ایجاد مرکز داده برای جویشگرها و خرید تجهیزات شده است.
دبیر شورای راهبردی طرح جویشگر بومی ادامه داد: در حال حاضر ما جایگاهی در بازار جستجو نداریم، اغلب بازار دست گوگل، یاهو و بینگ است و بقیه بازار که 0.61 درصد است در اختیار سایر جویشگرهاست اما هدف ما این است که در پایان این طرح، خود را به 35 درصد سهم بازار برسانیم و برای این هدف لازم است که شرکتهای بزرگ با اهداف اقتصادی بزرگ شکل بگیرد.
وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در این طرح بیان کرد: دولت بودجهای برای طرحها به عنوان طرح بومی دارد، اما بازیگران اصلی بخشهای خصوصی هستند که باید طرح را جلو ببرند و بازار را شکل بدهند و دولت به روشهای مستقیم و غیرمستقیم از جمله مشوقهای مالیاتی میتواند به آنها کمک کند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید