تبلیغ و ترویج کتابخوانی، مهمترین نقش شبکههای اجتماعی در حوزهی مخاطبان است
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اعلام کرد: افزایش سرانهی کتابخوانی در کشور، با استفادهی بهینه از شبکههای اجتماعی امکان پذیر است.
دکتر "حمید ضیاییپرور" در گفتوگو با خبرنگار سیتنا، با تاکید بر بستر مناسب در فضای مجازی برای رشد کتابخوانی در کشور، گفت: شبکههای اجتماعی با قابلیتی که دارند، تسهیل کننده و توزیع کنندهی کتاب و همچنین محتوای متنی علمی به شمار میروند.
وی رواج استفاده از شبکههای اجتماعی را رخداد رسانهای مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: باید یادآور شد که شبکههای اجتماعی قابل استفاده در تلفن همراه و pc یا لپ تاپ هستند.
ضیاییپرور با اشاره به گسترش و تولید اپلیکیشنهای مفید و متنوع در فضای ارتباطات جهان امروز، اذعان داشت: اپلیکیشنهای تلفن همراه به عنوان یک ابزار مفید و کارآمد در استفاده از شبکههای اجتماعی محسوب میشوند.
این مدرس روزنامهنگاری با تاکید بر فرصت موجود برای تولید محتوا در شبکهها و رسانههای اجتماعی، تاکید کرد: شبکههای اجتماعی حتی در تلفن همراه نیز فرصت و زمینهی مناسب برای انتقال دانش، علم و غیره را به صورت مولتی مدیا، متن، صوت، تصویر و به طور کلی مبادلهی اطلاعات فراهم میکنند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، در همین راستا افزود: اگر این مبنا در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، یک اتفاق مهم در حوزهی توزیع و بازنشر کتاب رخ داده است که تسهیل کننده و توزیع کنندهی کتاب و محتوای متنی علمی به شمار میرود.
ضیاییپرور گسترش کتابخانههای دیجیتال و دسترسی آزاد به کتاب در فضای تحت وب را پتانسیل مناسبی برای افزایش سرانهی مطالعه در کشور تلقی کرد و گفت: علاوه بر جذابیت استفادهی کاربران در حوزهی تحت وب، استفاده از شبکههای اجتماعی، کتابخانههای دیجیتال و کتابخانههای آنلاین میتواند به افزایش سرانهی مطالعه و کتابخوانی منجر شود، که با اتخاذ این رویه، کتاب و مطالعه محور مبادلهی اطلاعات میشود.
این پژوهشگر فضای مجازی در ادامهی گفتوگو با سیتنا، به ایجاد شبکههای اجتماعی بین نویسندگان اشاره کرد و افزود: با ورود تلفنهای همراه هوشمند و توجه به شبکههای اجتماعی، فرصتی برای نویسندگان فراهم شد که در حین نوشتن و یا با فاصله کوتاهی بعد از امتشار کتاب، از بازخورد و نظرات خوانندگان و مخاطبان بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: بسیاری از رمان نویسان در شبکههای مجازی در نیمههای داستان از این طریق به ادامهی نوشتن میپردازند.
ضیاییپرور با ارزیابی مثبت از فضای تعاملی موجود در شبکههای اجتماعی، تصریح کرد: شبکههای اجتماعی، علاوه بر ایجاد فرصت نوشتن مشترک چند محقق یا پژوهشگر از نقاط دور، کسب ایدهی داستان با روشهای بازخورد سریع نظرات خوانندگان را فراهم میکنند.
وی در در پایان تاکید کرد: تبلیغ و ترویج کتابخوانی، مهمترین نقش شبکههای اجتماعی در حوزهی مخاطبان است که طبق آمارهای جدید نیز استفاده از شبکههای اجتماعی را به دلیل انتقال اطلاعات و متون خوانده شده، جزء سرانه مطالعه قرار میدهند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید