کدخبر :180396 پرینت
16 شهریور 1394 - 15:28

در کارگاه آموزشی حاکمیت اینترنت اشیاء، مطرح شد:

اینترنت اشیاء توانسته سیاست گذاران و کسب و کارهای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را ترغیب کند

کارگاه آموزشی «حاکمیت اینترنت اشیاء: تجربیات کشورهای جهان و نقشه راه ایران» توسط گروه توسعه کسب و کار و کارآفرینی فاوا پژوهشکده سیاست‌گذاری و مدیریت راهبردی فاوا برگزار شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، کارگاه مذکور توسط دکتر روح اله قاسمی پژوهشگر پژوهشکده سیاستگذاری و مدیریت راهبردی فاوا روز دوشنبه 16 شهریورماه برگزار گردید.

بنا بر این گزارش، کارگاه یاد‌شده با هدف ارائه سیاستهای اتخاذ شده از سوی کشورهای مختلف در حوزه اینترنت اشیا و بررسی راهکارها و ساختارهای حاکمیتی برای رسیدن به ساختار‌ها و سیاست‌های پیشنهادی برای حاکمیت اینترنت اشیا در ایران برگزارشد.

این گزارش حاکی است، در بخش ابتدایی کارگاه دکتر ایوب محمدیان مدیر گروه توسعه کسب و کار و کارآفرینی فاوا و مجری پروژه «تدوین کسب و کار اینترنت اشیا در کشور» گفتگوهای مقدماتی را درباره اهمیت و ضرورت اینترنت اشیا در کشور بیان داشت و اذعان کرد: حوزه‌های حاکمیت، کاربردها، کسب و کار، شبکه و فناوری، صنعت و چشم انداز در قالب چهار کارگاه متوالی به عنوان بخشی از خروجی‌ها این پروژه ارایه می‌شوند.

سپس دکتر قاسمی بعد از بیان مقدماتی از اینترنت اشیا، «مفاهیم مرتبط با حاکمیت اینترنت اشیا» را مطرح کرد. در این بخش به تعریف واژه حاکمیت و اهمیت حاکمیت در اینترنت اشیا پرداخته شد. سپس مبانی حاکمیتی اینترنت اشیا تبیین گردید و به محدوده و ابزارهای حاکمیت اینترنت اشیا پرداخته شد، همچنین حاکمیت اینترنت اشیا در سطح شهرهای هوشمند بررسی و چارچوب اینترنت اشیا برای شهر دیجیتال مطرح گردید.

در ادامه کارگاه نیاز به پشتیبانی دولت از اینترنت اشیا مطرح شد و ضمن بررسی تجارب کشورهای مختلف در زمینه حاکمیت اینترنت اشیا و نقش دولت‌ها در توسعه آن، به ارائه نقشه شناختی حاکمیت اینترنت اشیاء پرداختند.

بر اساس تجربه‌های کشورهای مختلف (ایالات متحده آمریکا، کره جنوبی، برخی کشورهای آفریقایی، اتحادیه اروپا، چین و هند) بیان شد: فناوری اینترنت اشیاء مبتنی بر شعار "اتصال هر چیزی، در هر کجا و در هر زمان" شکل گرفته است و بنابر پیش بینی موسسه آمریکایی فناوری اطلاعات گارتنر (Gartner) تا 5 سال دیگر به اوج خود می‌رسد.

اینترنت اشیاء توانسته سیاست گذاران و کسب و کارهای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را ترغیب کند که نسبت به این فناوری حساسیت ویژه ای نشان دهند. ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا تلاش‌های ویژه ای را برای توسعه اینترنت اشیا در کشورشان انجام دادند و هر کدام از این کشورها در چشم اندازهایشان علاقمندند تا سکاندار حاکمیت اینترنت اشیا در جهان باشند. دولت‌های هند و کره جنوبی برنامه‌هایی را برای دستیابی به فناوری اینترنت اشیاء - بطوری که بتواند محرک رشد اقتصادی، افزایش کیفیت زندگی و بهبود حفاظت از محیط زیست شان باشد- تعریف و اجرا کرده اند.

گفتنی است در پایان کارگاه  به «ارایه راهکارهایی برای توسعه حاکمیت اینترنت اشیا در کشور» پرداخته شد و  پس از چارچوب بندی تجارب کشورهای منتخب نقش دولت در قالب نقشه شناختی حاکمیت اینترنت اشیاء بدست آمد و نقشه راه پیشنهادی برای دستیابی به این فناوری مطابق با چشم انداز 1404 کشورمورد بررسی قرار گرفت.

امید است که این فناوری بتواند با پشتیبانی یک ساختار حاکمیتی مناسب به ارتقای رونق اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی و حفاظت از محیط زیست در ایران اسلامی بیانجامد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.