کدخبر :17999 پرینت
09 آذر 1393 - 17:51

بیشترین حضور سمنانی‎ها در وایبر

متن خبر

از میان شبکه‌های اجتماعی مختلفی که شهروندان سمنانی حاضر در این نظرسنجی در آنها عضویت داشته و یا به هر نحوی در آنها فعالیت دارند، بیشترین حضور در شبکه وایبر با 29.1 درصد، فیسبوک با 24 درصد و لاین با 22.3 درصد است.

به گزارش سیتنا، در این پژوهش با عنوان «بررسی الگوی مصرف مطبوعات در میان شهروندان سمنانی» که حاصل نتایج نظرسنجی از شهروندان شهر سمنان در مهر ماه امسال توسط مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی انجام پذیرفته، مشخص شده که در بین شش رسانه مطرح شده یعنی صداوسیما، روزنامه‌ها و سایت‌های متعلق به آنها، مطبوعات خارجی، شبکه‌های ماهواره‌ای، رادیوهای خارجی فارسی زبان و پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی، بیشترین استفاده پاسخگویان از صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 2.33 از 4 و کمترین میزان استفاده هم مربوط به رادیوهای خارجی فارسی زبان با میانگین 0.20 از 4 است.

همچنین از میان موارد مطرح شده میانگین میزان استفاده از مطبوعات جهت کسب اخبار و اطلاعات معادل 1 از 4 است که در مقایسه با منابع مختلف مطرح شده در رتبه سوم میزان استفاده قرار دارد. در خصوص میزان اعتماد پاسخگویان به این رسانه‌ها هم بالاترین میزان اعتماد به صداوسیما با میانگین رتبه‌ای 2.84 از 5 و کمترین میزان میانگین که معرف کمترین میزان اعتماد به رسانه‌های فوق است هم به رادیوهای خارجی فارسی زبان با رقم میانگین 0.90 از 5 مربوط است. ضمن اینکه میزان اعتماد پاسخگویان به مطبوعات با رقم 2.53 از 5 بعد از پایگاه‌های اطلاعاتی اینترنتی در جایگاه سوم قرار دارد

در رابطه با میزان استفاده پاسخگویان از خدمات پست الکترونیکی و نرم‌افزارهای خبری نصب شده بر روی تلفن‌های همراه هم اگرچه 54.3 درصد اصلاً از پست الکترونیکی استفاده نمی‌کنند، اما میزان استفاده 11.9 درصد همیشه و 11.3 درصد بیشتر اوقات است. این درصدها در رابطه با نرم‌افزارهای نصب شده بروری موبایل هم به گونه‌ای است که 76.7 درصد از آنها هرگز استفاده نکرده و تنها 3.8 درصد همیشه و 9.9 درصد هم گاهی استفاده می‌کنند.

در زمینه بررسی الگوی مصرف مطبوعات، نتایج این تحقیق که به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده، نشان می‌دهد از میان 137 فردی که خواننده مطبوعات بوده‌اند، اگرچه میزان خرید مطبوعات در بین 46 درصد آنها طی یکی دو سال اخیر در مقایسه با سال‌های قبل هیچ تغییری نکرده، اما 29.9 درصد گفته‌اند که در سال‌های اخیر میزان خرید مطبوعات توسط آنها کمتر شده و فقط 24.1 درصد به افزایش میزان خرید خود اشاره داشته‌اند که البته گفتنی است، مهمترین دلایل افزایش این میزان مربوط به تمایل بیشتر آنها به کسب اطلاعات و اخبار روز، علاقه‌مندی بیشتر آنها به مطالعه مطبوعات و نیاز به کسب آگاهی‌های عمومی در سال‌های اخیر بوده است. اما از جمله دلایل کاهش خرید هم می‌توان به دلایلی چون نداشتن فرصت مطالعه و مشغله کاری بیشتر آنها اشاره داشت

در رابطه با افراد خانواده پاسخگو، که خواننده روزنامه هستند، به جز فرد پاسخگو، 20.9 درصد گفته‌اند که فقط یک نفر، 16.5 درصد دو نفر و 32.2 درصد هم گفته‌اند که به جز آنها هیچ فرد دیگری در خانواده خواننده روزنامه خریداری شده در منزل نیست.

اما در میان روزنامه‌های مختلفی که افراد آنها را مطالعه می‌کنند، بیشترین میزان خواننده در بین روزنامه‌های غیرورزشی منتشره با رقم 25.1 درصد متعلق به روزنامه همشهری و پس از آن 21.8 و 13.8 درصد به ترتیب به دو روزنامه جام‌جم و ایران مربوط است.

در خصوص روزنامه‌های ورزشی هم بالاترین درصد روزنامه معرفی شده خبر ورزشی با 20.7 درصد و پس از آن روزنامه نود با 18.3 درصد فراوانی قرار دارند.

همچنین نتایج مربوط به دلایل پاسخگویان جهت خرید روزنامه هم نشان می‌دهد که کسب اخبار و اطلاعات روز ایران با 32.1درصد، افزایش اطلاعات عمومی با 12 درصد و کسب سرگرمی و گذران وقت با 9.7 درصد مهمترین دلایل افراد جهت مطالعه روزنامه است.

در مورد بخش‌های مختلف روزنامه هم نتایج نشان می‌دهد که در میان موضوعات مندرج در روزنامه‌های کشور، بیشترین میزان علاقه‌مندی پاسخگویان با 22.8 درصد به بخش حوادث، 11.6 درصد به بخش‌های سیاسی و 10.9 درصد هم به بخش‌های ورزشی روزنامه‌ها مربوط است.

بنابراین گزارش، میانگین نمرات داده شده مردم به عملکرد روزنامه‌های منتشره در سطح کشور بطور میانگین 13.9 است که 36.6 درصد نمرات در حد 15 تا 16 است.

در بخش پایانی این مبحث که به دلایل عدم مطالعه روزنامه توسط پاسخگویانی که خواننده روزنامه نبوده و یا بندرت آن را می‌خوانند، می‌پردازد، مهمترین پاسخ‌ها به مواردی چون نداشتن وقت و مشغله کاری با 39.1 درصد و کسب اخبار از صداوسیما با 15.5 درصد فراوانی اختصاص دارد.

در مورد مجلات غیر ورزشی مورد مطالعه پاسخگویان، بیشترین جواب‌های داده شده با 5/32.5 درصد متعلق به مجله خانواده سبز و پس از آن دو مجله خانواده با 19 درصد و موفقیت با 6.1  درصد، بیشترین درصدها را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش مربوط به الگوی حضور در شبکه‌های اجتماعی آنلاین هم نتایج پژوهش نشان می‌دهد که گذشته از69.5 درصدی که هرگز از شبکه‌های اجتماعی آنلاین استفاده نمی‌کنند، 11.6 درصد همیشه و 15.4 درصد گاهی از این شبکه‌ها بهره می‌برند. که البته در این رابطه 85.3درصد شخصاً عضو این شبکه‌ها بوده و 14.7 درصد هم اگرچه از آنها استفاده می‌کنند، اما خودشان در این شبکه‌ها عضویتی ندارند. همچنین مهمترین وسیله اتصال پاسخگویان به شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه با 43.6 درصد، بعد از آن کامپیوترهای شخصی با 24.5 و کامپیوترهای شخصی و تلفن همراه با 16 درصد فراوانی است.

در زمینه اوقات حضور پاسخگویان در شبکه‌های اجتماعی هم بیشترین حضور آنان در ساعات شب یعنی بین ساعات 18 تا 24 بوده و میزان متوسط حضور آنها در این شبکه‌ها طی شبانه روز معادل 2.4 ساعت می‌باشد. که البته با افزایش میزان تحصیلات از میزان حضور آنها در شبکه‌های اجتماعی کاسته می‌شود.

از میان شبکه‌های اجتماعی مختلفی که افراد در آنها عضویت داشته و یا به هر نحوی در آنها فعالیت دارند، بیشترین حضور آنان در شبکه اجتماعی وایبر با 29.1 درصد، فیسبوک با 24 درصد و لاین با 22.3 درصد اختصاص دارد. که مهمترین دلایل استفاده آنها از این شبکه‌ها هم سرگرمی و تفریح با 40.9 درصد و برقراری تماس با دوستان با 26.4درصد فراوانی است.

این پژوهش از 320 زن و مرد انجام شده که میانگین سنی آنها رقمی معادل 34.2 سال و سطح تحصیلات 41.1 درصد آنها فوق‌دیپلم و لیسانس و 36.1 درصد نیز دارای سطح تحصیلی دیپلم‌اند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.