لزوم راهبری بهینهی نیروهای تلفن ثابت در حوزهی سرویسهای ارزش افزوده
عضو هیات علمی دانشکده پست و مخابرات، در پاسخ به یادداشت وارده به سیتنا و انتقاد از نحوه برداشت نگارنده از بخشی از گفتوگوی وی با سیتنا که یکی از دلایل مشکلات عمدهی بخش تلفن ثابت در کشور را تورم نیروی انسانی در این بخش دانسته بود، تاکید کرد: اشارهی اینجانب به تورم نیروی انسانی در بخش تلفن ثابت و لزوم پیدا کردن راهکار مناسب توسط مدیریت ارشد مخابرات به موضوعاتی از قبیل بازنگری سازمانی در ساختار مدیریتی و توجه به هدایت و راهبری بهینه این نیرو در مسیر تولید سرویسهای ارزش افزوده باز میگردد.
به گزارش سیتنا، در پی گفتوگوی سیتنا در تاریخ 94/4/21 با مهندس صمد صمدیانی، عضو هیات علمی دانشکدهی پست و مخابرات با تیتر "شرکت مخابرات ایران گنجی است که باید با مدیریت صحیح علمی شکوفا شود" (اینجا) یادداشتی به قلم "امیر حسین مراغه ای" با عنوان "نسخهی وزارت ارتباطات برای توسعهی مخابرات، تعدیل نیروها به جای افزایش تعرفههاست؟!" در تاریخ 94/4/23 (اینجا) در سیتنا منتشر شد که واکنشهای متفاوتی در سایر رسانهها به دنبال داشت.
در پاسخ به یادداشت وارده به سیتنا، مهندس صمدیانی، عضو هیات علمی دانشکده پست و مخابرات ضمن انتقاد به طرح موضوع ماموریت وی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائهی راهکار به شرکت مخابرات ایران، اظهار داشت: "بخشی از مسائل و مشکلات مبتلابه شرکت مخابرات، عدم وجود برنامه ای علمی و مناسب و دیدگاهی است که به جای اقدامات عملی، با نگاه توهمی و فرافکنی می خواهد یکی از مهمترین شرکت ها و زیرساخت های ارتباطی کشور را هدایت کند".
صمدیانی، در ادامهی پاسخ خود تاکید کرد: "پیشنهادات اینجانب در زمینه لزوم «مدیریت علمی» مخابرات، مجموعه ای از اقدامات مشتمل بر طراحی و تولید سرویس های جدید و ارزش افزوده و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های بالقوه ای بود که حکم یک گنج را داراست".
وی با اشاره به اینکه "در آسیب شناسی مشکلات مخابرات، بالا بودن هزینه نیروی انسانی این شرکت در مقابل ارزش افزوده ای که ایجاد میکند، به عنوان یکی از موضوعات اصلی نیازمند دقت جدی و پیش بینی راهکاری عملیاتی است"، خاطرنشان کرد: "اخراج نیروی انسانی در هیچ کجای گفتوگو و راهکارهای پیشنهادی اینجانب مطرح نبوده و حاصل ذهن خلاق فردی است که به جای بهره گیری از نظرات کارشناسانه و علمی برای برون رفت از شرایط فعلی، به دنبال فرافکنی و تغییر توجه افکار عمومی است؛ در شرایطی که اشارهی اینجانب به تورم نیروی انسانی در بخش تلفن ثابت و لزوم پیدا کردن راهکار مناسب توسط مدیریت ارشد مخابرات به موضوعاتی از قبیل بازنگری سازمانی در ساختار مدیریتی و توجه به هدایت و راهبری بهینه این نیرو در مسیر تولید سرویسهای جدید و ارزش افزوده بوده است".
صمدیانی در بخش دیگری از پاسخ خود با اشاره به این موضوع که "دانشگاه و نهادهای علمی و تحقیقاتی به عنوان بخشی از وظایف ذاتی خود در مسیر کاربردی و عملیاتی نمودن مباحث علمی می بایست نظرات و راهکارهای خود را عرضه نموده و بخش صنعت و خدمات نیز از این نظرات استقبال نماید"، تاکید کرد: "برخوردهای غیرکارشناسانه و یکسونگر عملاً شکاف بین این دو حوزه را بیشتر میکند".
وی در پایان با ذکر این نکته که "طبعاً فضای رسانه ای فرصت لازم برای تشریح راهکارها و برنامه های جامع را ندارد، آمادگی مجموعهی دانشکده پست و مخابرات را به عنوان نهاد علمی فعال در حوزهی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائهی مشاوره و تعریف پروژه های عملیاتی در حوزههای مختلف ICT اعلام کرد".
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید