تحولات در روابط عمومی نوین، تغییر از جهانبینی اقناع به جهانبینی تفاهم است
دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی، گفت: روابط عمومی دانایی محور که بر پایه تخصص و تحلیل اطلاعات و بازیگری مبتنی بر واقعیات اثبات شده عمل میکند و عملکرد خود را صرفاً بر اساس اطلاعات صریح و آشکار پی نمیریزد، تحلیل اطلاعات ضمنی و پنهان را سرمشق خود قرار میدهد.
به گزارش خبرنگار سیتنا، هوشمند سفیدی صبح امروز در مراسم افتتاح دهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی، با تاکید بر نتایج ارزشمند روابط عمومی در طول یک دهه فعالیت سمپوزیوم، خاطرنشان کرد: بی تردید سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی، سهمی ناچیز را در بعد تحول نظری به عهده گرفته است، که این اثر بخشی را شاید در شعار 10 سال تلاش علمی، 10 گام به سوی روابط عمومی نوین حس کرد.
وی در ادامه گفت: شعار امسال روابط عمومی، 10 سال تلاش و 10 گام به سمت روابط عمومی نوین است و این نشان از حمایت از حقوق و کرامت انسانی است.
سفیدی در همین راستا تصریح کرد: این تغییر از جهانبینی اقناع به جهان بینی تفاهم است.
دبیرکل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهداف روابط عمومی نوین اشاره کرد و گفت: توسعهی تکنولوژیک، حذف فاصلههای زمانی و مکانی و تبدیل شدن به روابط عمومی شبانه روزی از اهداف مهم روابط عمومی نوین محسوب میشود.
وی در تشریح این موضوع افزود: گشودن عرصههای نظری جدید به روی روابط عمومی نظری مثل سرمایهی اجتماعی، روابط عمومی بحران، روابط عمومی صنعتی و تجاری، مهندسی فرهنگی و روابط عمومی هوشمند مصادیق این ادعا است.
دبیرکل این سمپوزیوم بین المللی در تشریح امکان استفادهی مفید از رسانهها در ارتقا و اعتلای روابط عمومی نوین، افزود: فناوریها و رسانههای نوظهور، امکاناتی هستند که دایرهی عمل و حوزهی تأثیرگذاری روابط عمومی را روز به روز ارتقاء داده و روابط عمومی آنلاین را معنایی تازه تر میبخشد.
سفیدی در بخشی دیگر از سخنان خود به تحولات ایجاد شده در روابط عمومی در طول این سالیان اشاره کرد و اذعان داشت: تغییر رویکرد از فنی به مدیریتی، رشد تئوری و نظریهها و توسعهی چشم اندازهای علمی و افزایش تأثیرات و میدان عمل روابط عمومی از بارزترین این تحول بوده است.
وی با تاکید بر تغییر نگاه به روابط عمومی در سازمانها و نهادها، ابراز نمود: باید در برنامهی سازمان، بخش روابط عمومی نیز جایگاه داشته باشد و سهم آن در تأمین اهداف مدیریت و انتظارات مخاطبان، روشن، مشخص و تضمین شود.
سفیدی همچنین خاطرنشان کرد: در این نگاه روابط عمومی، سیاستگذار، برنامهریز و مجری ارتباطات یک سازمان است و تصمیمات ارتباطی سازمان به آن تحمیل نمیشود و در یک کلام، روابط عمومی، مغز و بازوی ارتباطی مدیریت ارشد سازمان است.
به گزارش خبرنگار سیتنا، دبیر کل سمپوزیوم بین المللی در ادامه افزود: مدیریت ارتباطات سازمانی توسط روابط عمومی و ایفای نقش بایسته در این نوع ارتباطات، دریچهی جدیدی را به روی روابط عمومی میگشاید. ارتباطات سازمانی باز، شفاف، غیر متمرکز و همه جانبه و ایجاد فرهنگ سازمانی متناسب با آن با کار ویژههای روابط عمومی ممکن میشود.
سفیدی در این سمپوزیوم با اشاره به بخشنامهی اخیر دولت در حوزهی به کارگیری افراد متخصص در روابط عمومی، اظهار کرد: روابط عمومی دانایی محور که بر پایه تخصص و تحلیل اطلاعات و بازیگری مبتنی بر واقعیات اثبات شده عمل میکند و عملکرد خود را صرفاً بر اساس اطلاعات صریح و آشکار پی نمیریزد، تحلیل اطلاعات ضمنی و پنهان را سرمشق خود قرار میدهد، که این مهم در این دوره سمپوزیوم مورد توجه قرار می گیرد.
وی در ادامه افزود: روابط عمومی، فرهنگ و جامعه، مبحث دیگری است که میتواند زوایای بیشتری از هنر هشتم را بشکافد. روابط عمومی در جامعه عمل میکند و هم عملی فرهنگی است و هم فرهنگ میسازد.
دبیرکل سمپوزیوم بین اللمی روابط عمومی با تاکید بر نقش فرهنگ در گسترش و توسعه روابط عمومی نوین، گفت: روابط عمومی بدون شناسایی فرهنگ و شناخت جامعه، اثر بخشی خود را از دست می دهد و لذا تعمیق اطلاعات دست اندرکاران در این حوزه، به نقش آفرینی مناسبتر آنان منجر خواهد شد.
سفیدی با اشاره به تلاش همکاران روابط عمومی در مدیریت ارتباطات سازمانی، اذعان داشت امروز روابط عمومی هم از لحاظ نظری رشد کرده و هم بخش راهبردی مدیریت سازمانی شده و هم حوزه عمل خود را گسترش داده است. آیا نباید در برابر این حقیقت، سر فرود آورد و به احترام آن بپاخاست؟
گفتنی است؛ دهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومیهای کشور طی روزهای ششم و هفتم آبان ماه در محل مرکز همایشهای برج میلاد با حضور اساتید داخلی و حارجی حوزهی ارتباطات، مدیران و کارشناسان روابط عمومیهای سازمانها و وزارتخانهها و سایر مسوولان ذیربط در حال برگزاری است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید