معروفترین دعواهای رسانهای بین هنرمندان مشهور
جدل رسانه ای مهناز افشار و روح الله حجازی تازه ترین نمونه از دعواهای سینمایی است. به این بهانه مروری داریم بر مهمترین مجادلات اهالی سینما؛ از دعواهای حاتمی کیا با مجید رجبی معمار و فریبرز عرب نیا تا مجادله های بهروز افخمی بر سر فرزند صبح و سن پطرزبورگ و رویارویی بهرام بیضایی با حمید اعتباریان.
سینما هم مثل حرفه های دیگر از اختلاف خالی نیست. اسمش را بگذاریم مجادله یا مناقشه یا همان دعوا؟ گاهی ختم به خیر می شود و گاهی این کینه بین طرفین می ماند. خیلی وقت ها هم پروژه ضرر کرده و مستقیما به کیفیتش صدمه واردشده است.
ماجرا البته فقط درون یک پروژه نیست؛ گاهی دامنه مناقشات فراتر می رود و منشأ آن اتفاقات بیرونی است. بهانه این پرونده جدل رسانه ای مهناز افشار و روح الله حجازی بر سر فیلم سینمایی «مرگ ماهی» است. رویرکدمان هم شرح اتفاقاتی است که رخ داده؛ بدون قضاوت.
به این مجادلات باید دوئل این افراد را هم اضافه کرد: دلخوری محسن تنابنده و علیرضا امینی بر سر فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» و کیفیت آن، اعتراض شدید پرویز پرستویی به مهدی کریمی تهیه کننده فیلم «آژانس شیشه ای» (اتفاقی که به تازگی پرستویی از آن پرداه برداشته و گفته تهیه کننده پولش را نداده)، اختلاف سلیقه امین تارخ و نیکی کریمی بر سر فیلم «سارا»، دعوای منوچهر هادی و سعید دولتخانی کارگردان و نویسنده فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» و انتقاد کمال تبریزی به محمود رضوی تهیه کننده «خیابان های آرام» که معتقد است تلاشی برای اکران فیلم نکرده.
این را هم بگوییم مناقشاتی که رسانه ای نشده اند و بیشتر به حریم خصوصی پهلو می زنند از این گزارش بیرون مانده.
نتیجه به دست آمده هم جالب است؛ بهروز افخمی، ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی و منوچهر هادی رکورد بیشترین جدل های سینمایی را میان کارگردان ها دارند. این رکورد در میان بازیگران متعلق است به فریبرز عرب نیا و حامد بهداد.
**پیش درآمد دعوای مهناز افشار و روح الله حجازی
کمتر کسی فکر می کرد افشار و حجازی بر سر «مرگ ماهی» دچار مشکل شوند، آن هم در شرایطی که هم کارگردان و هم خانم بازیگر، عکس های سلفی و غیرسلفی خودشان ار از پشت صحنه این فیلم به اشتراک می گذاشتند. چند روز پیش اما مهناز افشار در اینستاگرامش متنی نوشت و از تنظیم یک شکایت علیه حجازی خبر داد.
از آنجا که در مدت فیلمبرداری عکسی از «مرگ ماهی» منتشر نشده و افشار هم ساکت نشسته بود، کسی خبر نداشت بازیگر دیگری جایگزین او شده. حالا آنطور که افشار گفته او حتی با داشتن قرارداد یک روز هم جلوی دوربین نرفته.
**واکنش افشار
مهناز افشار چند روز بعد از انتشار متنی در اینستاگرامش، یادداشتی دیگر برای رسانه ها نوشت؛ البته از این متن هم نمی توان به دلیل اختلاف او با حجازی و اصل ماجرا برد.
**واکنش حجازی
روح الله حجازی هم به شیوه افشار دست به قلم برد اما او هم به ریز ماجرا ورود نکرد: «قصه «مرگ ماهی» که اولین قراردادش را با مهناز افشار امضا کرد! غصه دار است. از اینکه بازیگری که میتوانست و می بایست الگوی حرفه ای گری و اخلاق مداری باشد، بی واهمه مفاد قراردادش را زیر پا، و دست عوامل پروژه را در پوست گردو گذاشت!
اما غصه بزرگتر آن است که وی به محض اطلاع از پذیرفته شدن «مرگ ماهی» در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر، حتی به قدر تعیین تکلیف و بررسی مدعای خود توسط شورای داوری خانه سینما نیز تحمل نداشت و به امید «مرگ ماهی»، از هیچ تلاشی برای گل آلود کردن این آب، کوتاهی نکرد.»
**نتیجه
فعلا افشار شکایت کرده و به استناد «رفتار غیرقانونی» خواستار کنار گذاشتن «مرگ ماهی» از بخش مسابقه جشنواره فجر است. هم افشار و هم حجازی منتظر اعلام رأی خانه سینما هستند و تا آن زمان می خواهند سکوت اختیار کنند.
طرفین ماجرا
ابراهیم حاتمی کیا – مجید رجبی معمار
ماجرا چه بود؟
بعد از ساخت روبان قرمز، بنیاد روایت که در آن زمان مجید رجبی معمار مدیرعامل آن بود، از حاتمی کیا دعوت کرد تا فیلمی با موضوع ناو «وینسنت» بسازد.
ماحصل این همکاری منجر به تولید فیلم «موج مرده» شد؛ فیلمی که در زمان تولید آن گفته می شد در حال و هوای «آژانس شیشه ای» است و حاتمی کیا در آن باز هم خیلی از خطوط قرمز را درنوردیده و قرار است خیلی ها را با حرف هایش شوکه کند.
فیلم برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده شد و به بخش مسابقه این جشنواره راه پیدا کرد اما همزمان با شروع جشنواره شایعه های توقیف فیلم آن هم توسط نهاد تولید کننده، یعنی بنیاد روایت به گوش رسید؛ شایعه هایی که در نهایت در روز اکران فیلم در سالن سینمای رسانه رنگ واقعیت به خود گرفت.
در حالی که سالن انتظار سینما استقلال مملو از جمعیت بود و اهالی رسانه در حال ورود به سالن برای تماشای فیلم بودند، اعلام شد که فیلم «موج مرده» بنا به درخواست تهیه کننده از جشنواره حذف شد.
**واکنش حاتمی کیا
حاتمی کیا با یک کیسه پر از نگاتیو که در دست داشت وارد سالن سینما استقلال شد و در پشت میزی که برای برگزاری نشست های مطبوعاتی در نظر گرفته شده بود نشست و بلافاصله از داخل کیسه، نگاتیوهای فیلمش را درآورد و روی میز چید و گفت اینها همه موارد اصلاحی فیلم من است که بنیاد روایت دستور به حذف آنها را داده است.
او در این نشست تندترین انتقادها را به نظامیان فعال در سینما کرد. مشهورترین اظهارنظر او در این نشست همان جمله معروفی است که گفت: «جای پوتین نظامیان روی صورت من است.»
**واکنش بنیاد روایت
مجید رجبی معمار در این نشست اعلام کرد که فیلم ساخته شده با فیلمنامه تصویب شده در بنیاد مغایرت دارد و مورد تایید ما نیست.
**نتیجه
احمدرضا درویش که در آن زمان به همراه منوچهر شاهسواری موسسه «فرهنگ تماشا» را داشتند، وارد کارزار شدند. آنها پس از مذاکره با مدیرعامل بنیاد روایت، حق رایت فیلم «موج مرده» را خریداری کرد تا این فیلم حاتمی کیا از محاق توقیف خارج شود. فیلم با انجام اصلاحاتی به اکران عمومی درآمد.
طرفین ماجرا
بهرام بیضایی – حمید اعتباریان
ماجرا چه بود؟
بهرام بیضایی بعد از شش سال دوری از سینما قصد داشت «لبه پرتگاه» را به تهیه کنندگی حمید اعتباریان بسازد. پروژه بیضایی پرهزینه بود و چه کسی بهتر از تهیه متمولی مثل اعتباریان. اعتباریان هم اعتبار می خواست و چه کسی بهتر از بیضایی.
پیش تولید خیلی طول کشید و از بازیگران زیادی نام برده شد. بعد از چند بار تغییر عوامل، به یکباره دفتر اعتباریان اعلام کرد این پروژه در زمانی دیگر ساخته می شود و همه چیز منتفی است. اینگونه یک فیلم ناتمام دیگر به کارنامه بیضایی افزوده شد.
**واکنش بیضایی
بیضایی اصرار داشت فیلم را بسازد، آن هم با شرایط خاص خود. او سال ۸۷ سراغ «وقتی همه خوابیم» رفت. بیضایی با محور قرار دادن کاراکتر اعتباریان (حتی از نظر ظاهری) حسابی از خجالت او درآمد. منتقدان شدیدا به او خرده گرفتند ولی بیضایی از فیلمش و کاری که کرده دفاع کرد.
**واکنش اعتباریان
حمید اعتباریان آن زمان ترجیح داد سکوت کند اما بعدا به فراخور دلخوری اش را از بیضایی رسانه ای کرد: «همکاری ما در پیش تولید طوری پیش رفت که من شک نداشتم فیلمبرداری ۵ تا ۶ ماه طول می کشد. لبه پرتاه فقط ۶۵ بازیگر اصلی داشت و از آن طرف زمان فیلمنامه نیز بالا بود و حدودا ۲۴۰ دقیقه. بیضایی ابتدا به من سیناپس کار را داد و من آن را تایید کردم و قراردادم هم بستیم. در قرارداد صریحا ذکر کردم که هزینه تولید نباید بیشتر از ۳۰۰ میلیون شود.
بعد که فیلم کمل شد نشست روخوانی فیلمنامه را با حضور چهره های سرشناس بازیگری برگزار کردیم و تایم گرفتیم و فهمیدیم که فیلمنامه بیشتر از سه ساعت زمان خواهد داشت. ایشان حاضر نبود زمان فیلمنامه را کم کند و اعتقاد داشت فیلم را طوری می سازد که فیلم خسته کننده نشود اما شما به من بگویید کدام سینمایی در ایران است که فیلم سه ساعته اکران کند؟»
**نتیجه
اختلاف ادامه دارد.
طرفین ماجرا
حامد بهداد – فریبرز عرب نیا
ماجرا چه بود؟
همه چیز از برنامه هفت شروع شد؛ جایی که فریبرز عرب نیا در سه برنامه پشت سر هم روبروی فریدون جیرانی نشست و جنجالی ترین «هفت» در خرداد نود را رقم زد. عرب نیا با ایهام و اشاره خیلی از سینماگران را نواخت و متلکی اساسی به حامد بهداد انداخت.
بدون ذکر نام، او را متهم کرد که توهم «مارلون براندو» بودن دارد. در جوابیه بهداد مشخص شد این اختلاف ریشه دار است که بخش عمده ای از آن ریشه در تازه ترین همکاریشان در فیلم «پرتقال خونی» دارد. در طول فیلمبرداری اما خبری از این اختلاف به بیرون درز نکرده بود.
**واکنش بهداد
حامد بهداد خیلی زود دست به قلم برد و نامه ای تند علیه عرب نیا نوشت: «مدهوش آن یال و کوپال و اسب و درشکه آراسته به صنعت گریم و طراحی نشوید. غره به دوبله سریال مختارنامه) در چند کشور عربی نیز نباشید و وهم جهانی ورتان ندارد.
شما خیلی کمتر از آن هستید که بخواهید از موضع یک مدعی العموم درباره سرنوشت مردم اظهارنگرانی کنید. مگر شما متولی امور فرهنگی هستید؟ مگر نماینده اخلاق جامعه اید؟ مگر سینمای ایران به شما نمایندگی داده است؟ چه کرده اید؟ چه کسی به شما این اجازه را داده که در قالب اظهارنظر به تخریب دیگران بپردازید؟
مگر شما یک هنرپیشه بیشتر هستید؟ آن هم با مدرکی دون و سوادی نازل در حوزه بازیگری و مطالعاتی مقدماتی و عمومی در حد کارلوس کاستاندا و دون خوان. نکند توهم فرهنگی بودن و روشن بینی دارید؟!؟»
ادبیات بهداد به ویژه در بخشی که به زندگی شخصی عرب نیا ورود کرده بود بازتاب های منفی به دنبال داشت اما او اعلام کرد اصلا قرار نبوده بخش های شخصی زندگی عرب نیا رسانه ای شود ولی از گفته اش درباره خود عرب نیا پشیمان نیست. دامنه هاین مجادله مدت ها در محافل مختلف نقل زبان بود. خیلی از رسانه ها در توصیف آن اینگونه نوشتند: سینما هم مثل فوتبال…
**واکنش عرب نیا
این بازیگر در سومین حضور خود در برنامه «هفت» از این مسئله سخن گفت که هر چند می تواند از بهداد شکایت کند اما از او گله ای ندارد.
**نتیجه
بعد از آن هم بهداد و هم عرب نیا از این جدل گذر کردندن ولی این اختلاف همچنان پابرجاست.
طرفین ماجرا
بهروز افخمی – محمدرضا شرف الدین
ماجرا چه بود؟
برای نوشتن درباره ماجرای «فرزند صبح» به مثنوی ۱۰ من کاغذ نیاز است. از حاشیه های انتخاب بازیگرانش مثل هدیه تهرانی و محمدرضا شریفی نیا؛ تا تعطیلی پروژه برای بزرگ شدن بازیگر نقش کودکی حضرت امام و واکنش تند طیف های مختلف به نتیجه به دست آمده.
در این سال ها مجادله تهیه کننده و کارگردان «فرزند صبح» برای اصحاب رسانه دیگر تکراری و بدون جذابیت ژورنالیستی شده!
**واکنش افخمی
مهمترین و بیشتر واکنش افخمی به بعد از اکران فیلم در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر بازمی گردد. تنها اکران فیلم در برج میلاد تهران با اعتراض تند طیف های مختلف مواجه شد و یکی از جنجالی ترین نشست های خبری جشنواره رقم خورد. افخمی آن زمان و همچنان اصرار دارد محصول نهایی بدون اجازه او تدوین شده و «فرزند صبح» متعلق به او نیست.
افخمی قبل از نمایش فیلم، نامه نوشت و توضیح داد نباید این فیلم وارد جشنواره شود. نامه دوم افخمی این بار خطاب به دبیر جشنواره فجر (مسعود شاهی) منتشر شد. او از دبیر خواسته بود که مانع اکران این فیلم با نام او در جشنواره شود. او حتی به این نکته هم اشاره کرد که طبق شنیده هایش این کار اصلا در شأن امام نیست.
**واکنش شرف الدین
جدال رسانه ای تهیه کننده – کارگردان «فرزند صبح» بعد از این دو نامه اوج گرفت. این نامه و دیگر صحبت های افخمی بدون پاسخ نماند و شرف الدین تاکیدکردکه در تدوین به کار داد وفادار بوده اند و در صداگذاری و دوبله هم مسائل فنی را رعایت کرده اند. شرف الدین حتی در جواب کارگردان به مسئله مالی هم اشاره کرد و گفت پروژه از لحاظ مالی سالم بوده و افخمی هم حق ندارد در مورد مسائلی حرف بزند که در حیطه کارگردان نیست.
**نتیجه
فیلم فرزندصبح همچنان بلاتکلیف است. خبرهایی درباره تدوین مجدد به گوش رسیده اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده. اکران نسخه فعلی هم بسیار بعید است.
طرفین ماجرا
فریبرز عرب نیا – ابراهیم حاتمی کیا
ماجرا چه بود؟
فریبرز عرب نیا بعد از ستایش همه جانبه به خاطر نقش «مختار» شاه نقشی دیگر را پذیرفت و در فیلم «چ» ایفاگر نقش شهید چمران شد. همه چیز خوب پیش می رفت تا اینکه در میانه تولید، اختلاف نظر عرب نیا و ابراهیم حاتمی کیا به اوج رسید.
خبرهای ناخوشایندی از درگیری این دو چهره مطرح سینمای ایران به بیرون درز کرده و حتی عوامل نگران از تعطیلی پروژه بودند. همزمان هم نام چند بازیگر به عنوان جایگزین عرب نیا به گوش رسید اما در نهایت کار با خود او ادامه یافت.
روایت های غیررسمی درباره این اختلاف حکایت از آن دارد که عرب نیا با تهیه کننده اولیه (مهدی کیمی) شروطی مانند تعطیلی جمعه ها برای دیدن فرزندش گذاشته بود، بعدا دچار مشکل می شود و این سرآغاز اختلافات است. اوج درگیری که بعدا یک رسانه از آن پرداه برداشت و تکذیب هم نداشت به روزهای آخر فیلمبرداری در تهران مربوط می شود.
در آن روز به خصوص حاتمی کیا قصد داشت بعد از انجام مقدمات فیلمبرداری یکی از پلان های مد نظرش و چیدمان دکوپاژ، کار را با عرب نیا شروع کند اما او در اتاق گریم حضور داشت.
برای شروع فیلمبرداری به عرب نیا پیغام رساندند که خودش را به محل فیلمبرداری برساند اما ظاهرا او گفته بود در آن زمان نمی تواند خودش را برساند. هر چند حاتمی کیا خودش گفته بود که عرب نیا باید در اتاق گریم حاضر شود اما با وجود پیغام و پسغام های رد و بدل شده بین طرفین که توسط عوامل فیلم انجام شد خبری از عرب نیا در محل نشد تا حاتمی کیا با حالتی عصبانی در اتاق گریم حاضر شود و دعوای لفظی شدیدی بین دو نفر سر بگیرد.»
فیلم پیش رفت اما عرب نیا در سکانس پایانی به بهانه اتمام قرارداد حاضر نشد و حاتمی کیا صحنه را به شکلی دیگر گرفت. بعد از آن طرفین غلاف کردند.
**واکنش حاتمی کیا
حاتمی کیا رسما در این باره حرف نزده اما در پشت صحنه «چ» که چندی پیش به بازار آمد به وضوح دلخوری اش از عرب نیا را نشان می دهد.
**واکنش عرب نیا
عرب نیا در برنامه هفت و بعد از صحبت های تهیه کننده «چ» و انتقاد از رفتار غیرحرفه ای او، از خودش دفاع کرد و در برنامه سال تحویل شبکه دو پاسخی کلی به حاتمی کیا داد. پس از آن هم در هیچ یک از نشست های متعدد «چ» شرکت نکرد. دیگر عوامل فیلم هم به فراخور در این باره صحبت کردند.
**نتیجه
در نهایت معلوم نشد حق با کیست. اختلاف ادامه دارد.
طرفین ماجرا
بهروز افخمی – حمید اعتباریان
ماجرا چه بود؟
بهروز افخمی هنوز درگیر حاشیه های «فرزند صبح» بود که برای ساخت «سن پطرزبورگ» به تهیه کنندگی حمید اعتباریان به توافق رسید. اعتباریان هم به خاطر نافرجامی پروژه اش با بهرام بیضایی شرایطی مشابه داشت. خرده دعواهای این دو در طول فیلمبرداری رسانه ای نشد و در آستانه اکران فیلم بود که طرفین پرده از ماجرا برداشتند.
این اتفاق درست زمانی رخ می داد که افخمی برای ساخت بلک نویز به کانادا رفته و از پسرش آیدین خواسته بود بر کار نظارت داشته باشد. اعتباریان اما فیلم را توسط مستانه مهاجر تدوین و آماده اکران کرد و اعتراض های شدید افخمی از راه دور شروع شد.
**واکنش افخمی
بهروز افخمی با رسانه ای کردن نامه اش به خانه سینما، خواستار عدم اکران «سن پطرزبورگ» بود. می گفت در فیلم ۱۰ درصد سهم دارد و باید جلوی اکران آن گرفته شود تا خودش سر فرصت فیلم را تدوین کند: «با آقای حمید اعتباریان تهیه کننده این فیلم به توافق رسیدیم که «سن پطرزبورگ» با نظارت من و براساس نسخه ای که با همکاری آیدین افخمی تدوین کرده ام، به وسیله خانم مستانه مهاجر کوتاه شود. از آن تاریخ تا به امروز نه تنها خانم مهاجر تماسی با من نداشته، بلکه بنا بر مسموع، بدون دیدنتدوین مورد تاییدمن، تدوین مجدد را تحت نظر آقای اعتباریان شروع کرده اند.»
بعد هم که دید فیلم به اکران نزدیک شده به شیوه خودش از «سن پطرزبورگ» اعلام برائت کرد: «آقای اعتباریان می توانند برای پر کردن این جای خالی از نام یک شخص حقیقی (مثلا خودشان یا…) یا یک نام مستعار (مثلا آلن اسمیتی) یا حتی یک عبارت انتزاعی (مثلا حیات اجتماعی امروز ایران) استفاده کنند و از رضایت من آسوده خاطر باشند.
**واکنش اعتباریان
اعتباریان اعتراض مکتوب افخمی را با مصاحبه پاسخ می داد؛ خیلی هم دلش پر بود؛ از افزایش تایم فیلمبرداری و هزینه تولید تا بدقولی افخمی و …: «ایشان در کانادا نشسته اند و قصد دارند اشتباه های دو فیلم قبلی را در این کار تکرار کنند و من نمی گذارم. آقای افخمی فکر می کند من بودجه دولتی دارم و می تواند پروسه این کار را مانند«فرزندصبح» ادامه دهد…»
**نتیجه
فیلم اکران شد. افخمی هم دیگر پیگیر ماجرا نشد اما به وضوح عدم حضورش موقع تدوین فیلم قابل لمس است و باعث شد «سن پطرزبورگ» به لحاظ کیفی لطمه بدی ببیند. حالا هم که رابطه آنها به گواه اعتباریان «خیلی خوب» است و قصد دارند«سن پطرزبورگ ۲» را بسازند. ادامه دارد…
منوچهر هادی – امیر سیدزاده
منوچهر هادی امید زیادی به «زندگی جای دیگری است» داشت. بعد از ناکامی در جشنواره مترصد زمان مناسبی برای اکران فیلمش بود.امیر سیدزاده فیلم را در اکران دوم نوروز روانه پرده کرد اما هادی به دلیل همزمانی اکران با مسابقات جام جهانی و نیز امتحانات پایان سال، اعتراض را رسانه ای کرد؛ خیلی عصبانی بود و حتی گفت: «علی رغم احترام به اصحاب رسانه و همچنین تهیه کننده حاضر به انجام هیچ مصاحبه و کاری برای این فیلم نیستم.»
او در برنامه هفت هم دعوای شخصی را روی آنتن زنده آورد. هادی زمان اکران را کاملا نامناسب می دانست و البته از عدم پرداخت کامل دستمزدهای برخی از بازیگران گله داشت. حرف های تند و تیز او باعث شد سیدزاده روی خط بیاید و پاسخش را بدهد. او معتقد بود بهترین زمان را برای اکران فیلم انتخاب کرده اند و دستمزدها به صورت کامل پرداخت شده است.
حبیب کاسه ساز – لیلا اوتادی
لیلا اوتادی چند سال قبل امتیاز فیلمنامه ای تحت عنوان «شیطان شلوارلی می پوشد» را از پیمان عباسی خریداری کرد تا خودش سرمایه گذاری و ایفاگر نقش نخست آن باشد. این فیلمنامه ابتدا به تهیه کنندگی حمید اغعتباریان و کارگردانی علی عطشانی پروانه ساخت گرفت اما طی فعل و انفعالاتی در طول پیش تولیدتهیه کنندگی پروژه از اعتباریان به حبیب کاسه ساز منتقل می شود.
از اینجا به بعد ماجرا شکل دیگری پیدا می کند؛ اوتادی که مالک اصلی فیلمنامه بود و قرار بود بخش عمده ای از سرمایه فیلم را توسط یک اسپانسر وارد پروژه کند، متوجه می شود که کاسه ساز، مستقیم با سرمایه گذار وارد مذاکره شده؛ بنابراین او وقتی شرایط را اینگونه می بیند، با تولید فیلمنامه توسط کاسه ساز مخالفت می کند و همین زمینه ساز دعوای این دو می شود.
قاسم جعفری – حسین فرحبخش
اوایل دهه هشتاد و زمانی که قاسم جعفری در تلویزیون یکه تازی می کرد و سریال هایش حسابی پربیننده و به اصطلاح خیابان خلوت کن بودند، حسین فرحبخش از او برای ساخت یک فیلم سینمایی جوانانه با موضوع سرقت دعوت کرد؛ فیلمی با نام «خواب برفی» که فیلمنامه آن را پیمان معادی نوشته بود؛ فیلمنامه نویس نوظهوری که یکی دو سال قبلش فیلمنامه فیلم پرفروش «آواز قو» را نوشته بود.
این فیلم با نام «خواب برفی» کلید خورد اما اختلاف قاسم جعفری با حسین فرحبخش در طول کار آنچنان عمیق شد و وسعت گرفت که در نهایت به درگیری لفظی این دو و کنار کشیدن جعفری از پروژه منجر شد. بعد از این اتفاق حسین فرحبخش مجبور شد خودش فیلم را به سرانجام برساند تا به این شکل این دعوا زمینه ورود این تهیه کننده به عرصه کارگردانی را مهیا کند.
حمید فرخ نژاد – پرویز شیخ طادی
«روزهای زندگی» قرار بودفیلمی ماندگار در ادای دین به پرستاران و پزشکان دوران دفاع مقدس شود. حمید فرخ نژاد و هنگامه قاضیانی قرار بود یک عاشقانه رقم بزنند اما به دلیل اختلافات فرخ نژاد و شیخ طادی (کارگردان) فیلم ابتر ماند.
سما فیلم سرمایه گذار فیلم بود اما به خاطر مشکلات مالی نتوانست به موقع پروژه را تزریق کند و چند بار تولید دچار سکته شد. فرخ نژاد هم به نشانه اعتراض فیلم را رها کرد تا صحنه های پایانی بدون حضور او فیلمبرداری شود؛ آن هم به بدترین شکل.
بعدا هنگامه قاضیانی به شکل تلویحی دلخوری اش را نشان داد و شیخ طادی هم رفتار فرخ نژاد را غیرحرفه ای خواند و این بازیگر هم پاسخش را داد و توپ را به زمین او انداخت. در نهایت هم مشخص نشد حق با چه کسی است و تنها نتیجه اش، لطمه به فیلم بود!
رضا اعظمیان – حبیب کاسه ساز
ناجا برای برگزاری دومین جشنواره فیلم پلیس سفارش تولید چند فیلم سینمایی را به چند تهیه کننده می دهد. یکی از این فیلم ها «کارناوال مرگ» است که تولیدآن به کاسه ساز محول می شود و او برای کارگردانی، رضا اعظمیان را دعوت به کار می کند.
روند کندتولید موجب می شود که فیلم برای جشنواره پلیس آماده نشد، همین روند کند تولید موجب می شودتا ضبط سکانس های کارناوال عروسی با دهه اول محرم همزمان شود.
مخالفت ناجا با ضط این سکانس ها در ایام سوگواری محرم موجب توقف موقتی پروژه می شود اما بالا رفتن هزینه های تولید فیلم منجر به این می شود که ناجا از خیر تولیداین پروژه بگذرد و توقف موقتی تبدیل به توقف دائمی شود.
کاسه ساز بعد از گذشت دو سال خودش تصمیم می گیرد با کنار گذاشتن اعظمیان فیلم را به سرانجام برساند، همین اتفاق آتش دعوای این دو نفر را شعله ور می کند.
هشت مجادله سینمایی که بیرون از یک پروژه مشترک رخ داده اند
حاتمی کیا و افخمی رکوردداران مجادله و درگیری
اختلاف نظر یا همان مجادله، محدود به یک پروژه مشترک نیست. در هشت مورد پیش رو متوجه می شوید سرمنشاء مناقشه و جدل های رسانه ای چیست و سرانجامش چه شده
**حاتمی کیا – اصغر فرهادی
«جدایی نادر از سیمین» هنوز در اوج بودکه ابراهیم حاتمی کیا که روزگاری با همکاری اصغر فرهادی فیلمنامه «ارتفاع پست» را نوشته بود، در نامه ای با کنایه فیلم را نواخت. نامه حاتمی کیا در ستایش «یه حبه قند» بود اما به این بهانه، انتقادش از فیلم «جدایی» را هم علنی کرد: «کام ات شیرین. اگر این حبه قندت نبود، یادمان می رفت کجایی هستیم و با کام تلخ در صف سفارت خرس نشان ایستاده بودیم تا از سرزمین همیشه آفتاب مان به جبر همکار تلخ مزاج، همه مهر دروغ بر پیشانی، متقاضی پناه به سرزمین همیشه ابری بگیریم.» بعد از آن سیل انتقادها به سمت حاتمی کیا سرازیر شد. فرهادی مستقیما به ماجرا ورود نکرد.
**حاتمی کیا/ کیارستمی
این بار هم پای حاتمی کیا در میان است. او هیچ گاه دل خوشی از سینمای کیارستمی نداشته. مستقیم و غیرمستقیم از سینمای جشنواره ای او (به تعبیر حاتمی کیا) انتقاد کرده. حتی خیلی ها آن کارگردانی که در «آژانس شیشه ای» عینک دودی زده و حاج کاظم از او انتقاد می کند را به کیارستمی تعبیر کرده اند.
آبان ماه امسال هم در اختتامیه جشنواره مقاومت بدون نام بردن از کیارستمی، به دلیل آنچه توهین به دفاع مقدس است، به او حمله کرد و از رییس سازمان سینمایی خواست حسابش را برسند! کیارستمی جواب حاتمی کیا را نداد اما دیدگاهش درباره دفاع مقدس را به وضوح تبیین کرد.
**افخمی – مانی حقیقی
ماجرا از میزگردی در ماهنامه ۲۴ شروع شد؛ جایی که افخمی گفته بود: «حالا توجه کن که «گذشته» فرهادی جایزه جشنواره کن را که البته از نظر من هیچ وقت اعتبار نداشته، به یک فیلم پورنو می بازد.»
حقیقی هم در صفحه شخصی اش نوشت: «یک کسی به این نابغه بفهماند که در جشنواره کن جایزه را یک هیات داوران محدود به هفت هشت نفر تعیین می کنند و دموکراسی یک نهاد مرتبط به یک جامعه میلیونی است. باقی اراجیفی که می گویددرباره اعتبار کن یا درباره فیلمی که هنوز ندیده ارزش جواب دادن ندارد.» این مجادله بعد گفتگوی مستقیم ادین دو در مجله ۲۴ به پایان رسید.
**پرستویی – شریفی نیا
چندی پیش محمدرضا شریفی نیا در گفتگو با بانی فیلم گفته بود که نقش رضا مارمولک را در فیلم «مارمولک» کمال تبریزی قرار بوده او بازی کند.
پرویز پرستویی هم پاسخ داد: «خدا آن روز را نیاورد که بخواهم جایگزین شریفی نیا شوم.» بعد هم لحنش را تندتر کرد: «همیشه گفته ام جایی که شریفی نیا باشد حضور پیدا نمی کنم حتی اگر بفهمم نقشی قبل از من به او پیشنهاد شده باشد، قطعا قبول نمی کنم. هدفی که سال ها دنبال کرده ام. برنامه «هفت» بارها من را برای حضور در استودیو دعوت کرده است و یکی از دلایل اصلی که نپذیرفتم، نشستن ایشان بر روی آن صندلی است.»
**مریلا زارعی – مازیار میری
در جشن انجمن منتقدان خواندن اسم بهترین بازیگر زن به مازیار میری سپرده شده بود. او قبل از باز کردن پاکت با کنایه ای پرمعنا گفت: «می دانستم جایزه به چه کسی می رسد. این وظیفه را به من محول کردند چون قرار است با هم حرف بزنیم، گفتگو کنیم و یکدیگر را تحمل کنیم.»
زارعی هم متلک میری را را بی پاسخ نگذاشت: «با اینکه عهد کرده بودم چیزی نگویم، در زندگی اصل بر تحمل است و چون ایشان از تحمل صحبت کردند من هم باری که صحبت ایشان داشت را حذف می کنم و آنچه در دلم دارم را نمی گویم و می گذارم برای ۲۰ سال دیگر!»
**بهروز افخمی – کیومرث پوراحمد
باز هم بهروز افخمی و ماجرای ناتمام «فرزند صبح». این با رجناب کارگردان نامه ای به کیومرث پوراحمد، دبیر پانزدهمین جشن خانه سینما نوشت و خواست فیلم از جشن خارج شود. پوراحمد اما به احترام تهیه کننده، فیلم را از جشن خارج نکرد تا با اعتراض افخمی مواجه شود: «فکر می کردم آقای پوراحمد چیزهایی از فیلمسازی می دانند. باید از ایشان پرسید اگر نماهای فیلم خودت را از چپ ببرند و از بالا و پایین گشاد کنند و به اندازه نصف زمان ۹۰ دقیقه ای آن آب قاطی اش کنند، هنوز فکر می کنید که آن فیلم را باید فیلم شما به حساب آورد؟»
**کمال تبریزی/ علیرام نورایی
ماجرای مجادله کمال تبریزی و علیرام نورایی به زلزله آذربایجان برمی گردد، جایی که سینماگران سرشناس کشورمان جلوی سینما آزادی جمع شدند تا برای هموطنان مان پول جمع کنند. علیرام نورایی همین قصد را داشت اما کمال تبریزی با این استدلال که او معروف نیست، مانع از نشستنش شد.
این بازیگر اعتراضش را رسانه ای کرد و تبریزی هم پاسخش را داد: «تنها از چهره های خاصی که مردم آنها را بیشتر می شناختند خواستیم پشت نصدوق قرار بگیرند تا زمانی هم که ایشان حضور داشتند برای ما محترم بودند اما هنگامی که نشستند اعتراض کردم و گفتم نمی توانید بنشینید. توهین و اخراجی در کار نبوده است.»
**حامد بهداد – هوشنگ گلمکانی
هوشنگ گلمکانی از منتقدان قدیمی سینما و سردبیر ماهنامه فیلم نگار، سال ۸۸بعد از اکران «دلخون در یادداشتی کوتاه نوشت چند سال بود می شنیدم «حامد بهداد بازیگر خوبی است» اما هیچ وقت این «بازی خوب» را در فیلم هایی که از او دیده ام درک نکرده بودم.
این اواخر گفتند در «حس پنهان» به نقش یک آدم روانی غوغا کرده است اما دیدم و نفهمیدم…» بعد هم مصطفی جلالی فخر یادداشت تندی درباره بازیگری بهداد نوشت. این بازیگر هم دست به قلم شد و تند و بی پروا علیه گمکانی نوشت؛ با این تیتر: «بوی بازنشستگی تان می آید جناب دن کورلئونه» مجادله مدتی ادامه داشت و در نهایت تمام شد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید