کد مطلب: 

16822

تبلور عدالت اجتماعی با توزیع گوشی یازده میلیونی در بازار تهران

تبلور عدالت اجتماعی با توزیع گوشی یازده میلیونی در بازار تهران

برای خرید یک گوشی، یازده میلیون پول می‌دهیم و در کنارش، دنبال عدالت اجتماعی هستیم!

 

به گزارش سیتنا به نقل از بولتن نیوز، دو سه روز پیش بود که در خبر بیست و سی، گزارشی پخش شد از فروشگاه‌هایی که کالاهای موجود در آنها با رقم‌های باور نکردنی و بسیار گزاف به فروش می‌رسید. از یک دست مبل سی‌صد میلیونی تا یک شاخه لوستر دویست میلیونی. ای‌کاش حداقل این پول گزاف ارزش چیزی که می‌خری را داشته باشد. اما حقیقتا ندارد. نه طرح خاصی، نه رنگ ویژه‌ای و نه حتی کیفیت برتری. تنها چیزی که این وسط مهم است، "مارک بودن" کالایی‌ست که بابتش پول می‌دهی ولاغیر.

 

اما این همه‌ی داستان "مارک باز" بودن بعضی از مردم سرزمین ما نیست. نسخه‌ی جدید آنرا باید در تمایل عده‌ای از هم میهنان‌مان به خرید آخرین نسخه‌ی گوشی‌های هوشمند جستجو کرد.

 

برای روشن‌ شدن داستان، توجه شما را به خبری که روز گذشته سایت "جی‌اس‌ام" منتشر کرد، جلب می‌کنیم. این سایت که یکی از اصلی‌ترین مراجع بررسی و خرید تلفن هوشمند و تبلت در ایران است نوشت:

«اگر اخبار قیمت آیفون 6 پلاس (iPhone 6 Plus) را از یکشنبه دنبال کرده باشید، می دانید که این گوشی با قیمتی در حدود 10 تا 11 میلیون تومان قابل خریداری بود. حالا با گذشت سه روز از ورود تعداد محدودی از این گوشی به بازار ایران، شاهدیم که حدود 4 میلیون تومان از قیمت آن کاسته شده و امروز می توانیم نسخه 128 گیگ این گوشی را با قیمتی حدود 7 تا 8 میلیون تومان خریداری کنیم.

هر چند این قیمت هنوز بالاتر از قیمت تثبیت شده آن است و پیش بینی می کنیم کماکان با افت روبرو شود، اما این شکسته شدن قیمت در طول سه روز نکته قابل توجهی است که بیش از پیش، بر متلاطم بودن بازار آیفون تاکید می کند. اگر می خواهید بدانید قیمت امروز آیفون 6 پلاس چه قدر است، بد نیست به لیست قیمت ها نگاهی بیندازید:

iPhone 6Plus / 6 G / 5,400,000. iPhone 6 Plus /64 G /6,300,000. iPhone 6 Plus /128 G /7,300,000.»

 

همچنین این سایت در خبر دیگری که همزمان با خبر بالا منتشرکرد، نوشت:

«حدود دو هفته دیگر جدیدترین محصول سامسونگ یعنی گلکسی نوت 4 به صورت رسمی و به تعداد محدود وارد بازار ایران می شود. در مراسم پوشش خبری زنده این گوشی، سرویس پیش فروش جی اس ام، شروع به ثبت نام از علاقه مندان به خرید این گوشی کرد. حالا نوبت آن رسیده که این گوشی را با قیمت تثبیت شده و گارانتی رسمی سامسونگ در ایران از جی اس ام پیش خرید کنید.» گفتنی‌ست قیمت پیش فروش این گوشی هوشمند نیز پنج میلیون تومان تعیین شده است.

 

بله، درست دیدید. در دو سه روز گذشته برخی از کسانی که کنار ما زندگی می‌کنند چیزی نزدیک به 11 میلیون تومان بابت خرید یک گوشی موبایل پول دادند. گوشی موبایلی که از نظر امکانات و ویژگی‌های فناورانه چیزی فراتر از پرچم‌دارهای فعلی دیگر شرکت‌ها ندارد اما چهار تا پنج برابر آنها قیمت دارد. و حالا که این قیمت پایین آمده، شده نزدیک به 6 میلیون تومان.

 

قضیه وقتی بغرنج‌تر می‌شود که بدانید همین گوشی 6 میلیونی، حدود یک ماه تا 45 روز دیگر، به قیمت واقعی خود که نزدیک دو میلیون است می‌رسد. حالا باید از این خیل مشتاقان به آتش کشیدن ثروت شخصی و ملی پرسید: چقدر اولین بودن در داشتن فلان مدل گوشی هوشمند مهم است که باید بابتش چنین هزینه‌ای داد؟ و آیا آنهایی که دوست دارند در "مارک بازی" اول باشند، آیا تا بحال تلاش کرده‌اند در مسائل دینی نه، در مسائل انسانی جزء اولین‌ها باشند؟

 

تازه ای‌کاش آنهایی که این همه پول بابت خرید یک چنین محصولی می‌دهند، توانایی استفاده از امکانات آنرا داشته باشند. متأسفانه بارها دیده شده، فلان شخصی که لزوما آدم ثروتمندی هم نیست، بعد از تحمل مشقت زیاد و انجام پس‌انداز، پولش را صرف خرید کالایی کرده که حتی از نیم امکانات آن هم نمی‌تواند استفاده کند. و این همه مشقت و ولخرجی تنها بخاطر "مارک بازی" و "اولین بودن" در مصرف.

 

جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست که این نمایش ثروت‌ها (به شرط اینکه ثروت حلال باشد) نشان از این دارد که هنوز که هنوز است تلقی خیلی از ما نسبت به ثروت، تلقی دینی نیست و به ثروت به عنوان ابزاری که قرار است با آن امتحان شویم نگاه نمی‌کنیم. بلکه ثروت را وسیله‌ای برای لذت بیشتر می‌دانیم. بدیهی‌ست تا وقتی چنین نگاهی به ثروت در بین مردم وجود داشته باشد، نه می‌توان لزوم حلال بودن راه کسب ثروت را اثبات کرد و از آن مهمتر، نمی‌توان راه دینی خرج‌کرد آنرا به مردم آموزش داد.

 

در نتیجه باید گفت، چنین حوادثی به خوبی نشان می‌دهد که ما هنوز نتوانسته‌ایم در زمینه‌ی سبک زندگی اسلامی آنگونه که شایسته است عمل کنیم و می‌طلبد که رسانه‌های ما به عنوان معلمان جدید جوامع امروزی، توجه بیشتری به این مهم داشته باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2014-09-24 20:52

افزودن دیدگاه جدید