کدخبر :1619 پرینت
06 اسفند 1390 - 16:15

تحقیقات الهام گرفته از ژنتیک از حملات سایبری جلوگیری می‌کند

متن خبر

اکنون محققان دانشگاه ویک فارست (Wake Forest University)، با ایجاد نخستین آرایه خودکار کامپیوتری، با رشد مداوم ویروس­ها، کرم­ها و بدافزارها مبارزه می­کنند. این سیستم می­تواند خود را با سرعت تغییر تهدیدات مطابق سازد.

 

به گزارش سیتنا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، "ارین فالپ" دانشیار علوم کامپیوتر و "مایکل کروز" دانشجوی تحصیلات تکمیلی در حال کار بر روی الگوریتمی الهام­گرفته از ژنتیک­اند که با استفاده از مفهوم "بقای اصلح" به­گونه­ای فعال آرایه­های ایمن­تری را برای کامپیوتر کشف می­کند. شبیه­سازی­های اولیه نشان داده­اند که تنوع فزاینده آرایه­های وسایل کامپیوتری موجب بهبود امنیت کل شبکه می­شود، بدون آن­که فشاری غیرضروری­ به مسؤولان بخش آی­تی وارد شود.

 

کروز، که مجله اینونترز دایجست (Inventors Digest) اخیراً عنوان یکی از "برترین مبتکران نوین کشور" را به وی داده است، می­گوید: "مسؤولان بخش آی­تی معمولاً برای صدها و گاهی هزاران دستگاه از آرایه­ای واحد استفاده می­کنند و این بدان معنی است که هر ویروسی که بتواند یکی از دستگاه­های یک شبکه را آلوده کند می­تواند بر دیگر کامپیوترهای آن نیز اثر بگذارد. اگر این طرح به موفقیت برسد، خودکارسازی توان دفع حملات می­تواند در حفاظت از داده­های بسیار مهم در سازمان­های بزرگ نقشی مهم ایفا کند."

 

هزینه­های این تحقیق از محل کمک­هزینه آزمایشگاه ملی نورث­وست پاسیفیک (PNNL) تأمین شده است و محققان در صدد آن­اند که مکانیسم­هایی دفاعی برای زیرساخت­های مشابه کامپوتری ایجاد کنند که به حداقل تعامل انسانی نیاز داشته باشند.

 

به گفته‌ی فالپ، حملات سایبری معمولاً در دو مرحله به وقوع می­پیوندند. در مرحله شناسایی، ویروس صرفاً به مشاهده چشم­انداز کلی می­پردازد، مکانیسم­های دفاعی ممکن را شناسایی می­کند، و بهترین راه را  برای ورود برمی­گزیند. اگر در مرحله بازگشت هیچ چیز نسبت به مرحله شناسایی تغییر نکرده باشد، ویروس حمله را آغاز می­کند. اما متخصصان امنیت می­گویند که حتی تغییرات بسیار کوچک در محیط می­توانند در جلوگیری از حملات بالقوه نقش بسیار بزرگی ایفا کنند.

 

فالپ چنین توضیح می­دهد: "اگر بتوانیم چشم­انداز کلی را به­طور خودکار با استفاده از اجزایی شبیه به دوربین­های امنیتی یا افزودن نور تغییر دهیم، عدم قطعیت حاصل از آن موجب کاهش خطر حمله می­شود."

 

محققان در حال حاضر در حال آزمون این طرح­اند تا در امنیت سایبری تحول ایجاد کنند. ارزیابی‌های برنامه­ریزی­شده شامل گنجاندن سیستم خودکار مذکور در برنامه‌ی هکتون سالانه‌ی گروه­های علوم کامپیوتری است تا به این ترتیب متخصصان تازه­کار علوم کامپیوتر امکان بهبود بخشیدن به این سیستم را بیابند.

 

با آن­که پیش از این هیچ‌کس این فرایند پیچیده را مدل­سازی نکرده است، این نخستین بار نیست که فالپ و کروز برای تحقیق خود از طبیعت الهام می­گیرند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.