کدخبر :308170 پرینت
06 مهر 1403 - 21:12

بازار داغ زیرزمینی برای دسترسی به اینترنت استارلینک

همزمان با وعده های دولت چهاردهم برای رفع موانع دسترسی به اینترنت با کمترین محدودیت، افزایش تقاضا برای استفاده از اینترنت استارلینک بازار زیرزمینی آن را در ایران داغ کرده است تا جایی که حتی گفته می‌شود تأمین‌کنندگان آن گاها با کمبود موجودی دستگاه هم مواجه می‌شوند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت قطعی یک فروشنده سرویس‌های استارلینک در ایران برای دستگاه‌های نسخه دو حدود ۶۸ میلیون تومان و برای دستگاه‌های نسخه سه حدود ۷۲ میلیون تومان است، اگرچه نسخه های پایین تر و دستگاه های دست دوم با قیمت حدود ۴۰ میلیون تومان هم در دسترس است. 

این در حالی است که وب‌سایت استارلینک می‌گوید هزینه رسمی هر دستگاه‌ دریافت‌کننده اینترنت ۵۹۹ دلار و حق اشتراک ماهانه در سطح پایه ۱۲۰ دلار است.

قیمت استفاده از استارلینک در ایران تقریباً دو برابر نرخ اصلی شرکت استارلینک است، اما ظاهراً استفاده از آن همچنان برای بسیاری صرفه اقتصادی دارد.

دستگاه‌های استارلینک معمولاً از مرزهای غربی به شکل قاچاق وارد می‌شود و به همین دلیل خدمات پس از فروش رسمی هم ندارد.

قیمت تمام‌شده استارلینک قاچاقی در ایران از قیمت سایر دسترسی ها به اینترنت حتی فیبرنوری هم همچنان بسیار بالاتر است، اما مزیت استفاده از اینترنت بدون فیلتر باعث شده تا این سرویس به‌مرور مشتریان خودش را پیدا کند.

نخستین بار ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس‌ایکس، دو سال پیش از فعال‌سازی سرویس اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در ایران خبر داد.

در شرایطی که همچنان کاربران منتظر تحقق وعده  دولت چهاردهم برای اصلاح نظام فیلترینگ و دسترسی بدون فیلترشکن به شبکه های اجتماعی پرمخاطب جهانی هستند، انجمن تجارت الکترونیک تهران تیرماه امسال گردش مالی بازار خریدوفروش ابزارهای فیلترشکن را حدود «پنج هزار میلیارد تومان» برآورد کرد.

استارلینک به‌عنوان سرویسی که بدون فیلترشکن دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کند، انتخابی جدید و البته گران‌قیمت است که در حال جایگزین شدن با روش‌های قدیمی است. بر این اساس، ممکن است افزایش عرضه و کاهش قیمت استارلینک در آینده اقتصاد فیلترشکن‌ها در ایران را هم تحت‌تأثیر قرار دهد.

وزارت ارتباطات بلافاصله پس از ظهور استارلینک با شکایتی در اتحادیه جهانی ارتباطات خواستار رعایت قوانین سرزمینی ایران به‌وسیله استارلینک شد.

وب‌سایت استارلینک نقشه ایران را با رنگ خاکستری نمایش داده شده است؛ به این معنا که فعلاً سرویسی در ایران ارائه نمی‌شود، اما تأمین‌کنندگان دستگاه‌های استارلینک «اشتراک رومینگ» کشورهای آسیایی را به متقاضیان ارائه می‌دهند؛ بنابراین دارندگان این دستگاه‌ها در هر نقطه از آسیا از جمله ایران می‌توانند به اینترنت ماهواره‌ای دسترسی داشته باشند.

باید منتظر ماند و دید آیا وعده دولت چهاردهم برای رفع موانع دسترسی به اینترنت با کمترین محدودیت محقق می شود یا خیر؟ و آیا در صورت تحقق این وعده، کاربران باز هم به دنبال اتصال به اینترنت استارلینک می روند یا شبکه های زمینی اتصال به اینترنت پاسخگوی نیاز عموم آنها خواهد بود؟ 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.