کدخبر :305218 پرینت
10 مرداد 1403 - 06:49

تکنولوژی چند هزارساله که در قرن ۱۸ گم شد

فولاد دمشق به عنوان یکی از فلزات مورد استفاده جهت ساخت تیغه شمشیرها یا تیغه‌های برنده، درخاور نزدیک به کار برده می‌شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، فولاد دمشق که به خاطر ساخت برخی از تیزترین و مقاوم‌ترین شمشیرهای تاریخ مشهور است، محصول روشی از آهنگری بود که در حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد از هند آمده بود. دستور چگونگی ساخت فولاد که منجر به طرح دار شدن تیغه آن می‌شد در قرن ۱۸ گم شد و همچنان یک راز باقی‌مانده است.

یکی از بارزترین ویژگی‌های فولاد دمشق، الگوی متمایز آن است که اغلب شبیه آب جاری یا خطوط مواج است. این الگو نتیجه فرآیند آهنگری منحصربه‌فرد است که شامل چندین بار تا کردن و چکش زدن فولاد است.

از بین رفتن تکنولوژی

تولید این تیغه‌های الگو دار با گذشت زمان با رکود مواجه شد. در حدود سال ۱۷۵۰ این فرایند تولید کم رنگ شد، چندین تئوری جدید جهت کاهش این روند بیان شد از جمله مشکلات راه‌های تجاری جهت تأمین فلز، اثر ناخالصی مواد، احتمال از بین رفتن دانش این روش، دشواری حمل و نقل و منع روابط تجاری هند توسط دولت انگلیس یا ترکیبی از تمام روش‌های گفته شده در بالا و همچنین اثر کلیدی وجود تنگستن و وانادیم موجود در فلز خام که ممکن بود در اثر تهیه از منابع یا نقاط دیگر با کمبود این عناصر کلیدی مواجه شوند که همین امر باعث بروز جلوگیری از ایجاد الگوی مد نظر بر روی فولاد بود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.