کدخبر :295459 پرینت
14 خرداد 1403 - 10:25

ریسک بلوکه‌شدن حساب کاربران ایرانی در صرافی‌ها خارجی به اوج رسیده است

پلت‌فرم مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال (TRM lab) اعلام کرد: در سال‌های اخیر، بانک‌های مرکزی دنیا مقررات سفت‌وسختی را برای صرافی‌های ارز دیجیتال اعمال کرده‌اند و دولت‌ها به پشتیبانی از این سیاست‌های جدید، نظارت‌های خود را بر این بازار گسترش داده اند. این سیاست‌های تازه باعث شده فعالیت کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی به حداقل برسد؛ با این حال هنوز هم افرادی هستند که با صرافی‌ها خارجی کار می‌کنند و ریسک بلوکه‌شدن پول‌هایشان را پذیرفته‌اند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، جولیو مورِنو، رئیس سایت تحقیقاتی «کریپتوکوآنت» که در زمینه رمزارزها فعالیت دارد، اعلام کرد که «نهنگ‌های جدید در سال جاری میلادی سرمایه‌ای ۱۰۰ میلیارد دلاری را وارد این بازار کرده‌اند».

این هجوم سرمایه‌گذاران، پیشرفت قابل توجهی را در ارزهای دیجیتال آشکار می‌کند که نشان‌دهنده اعتماد رو به رشد به بیت‌کوین است. «نهنگ» در بازار رمز ارزهای جهانی به افراد یا شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارند.

مورنو روز جمعه، ۱۱ خردادماه، در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) همچنین به پستی از کی یانگ جو، بنیانگذار «کریپتوکوآنت» اشاره کرد که در آن خوشبینی نسبت به جهش قیمت بیت‌ کوین دیده می‌شد.

[node:title]

یانگ جو روز جمعه به تشابهات تحولات روزهای اخیر قیمت بیت کوین با تحولات این بازار در اواسط سال ۲۰۲۰ میلادی اشاره کرد.

او در این زمینه نوشت: «با وجود نوسانات پایین قیمت، فعالیت‌های زنجیره‌ای همچنان بالاست و روزانه یک میلیارد دلار به کیف پول‌های نهنگ‌های جدید اضافه می‌شود.»

فرآیندی که منجر به صعود تاریخی ارزش بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ میلادی شد و قیمت آن را از ۱۰ هزار دلار به ۶۹ هزار دلار رساند.

احتمال کاهش قیمت

قیمت بیت‌کوین پس از آنکه در اواخر اردیبهشت امسال به نزدیکی ۷۲ هزار دلار رسید، به نزدیک ۶۷ هزار دلار سقوط کرد و با گذشت حدود یک ماه و نیم در حوالی این قیمت و البته کمی بالاتر در نوسان است.

با این وجود سایت «اینوستینگ» به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های معاملات آنلاین اعلام کرده که برخی از سرمایه‌گذاران خُرد در این بازار در حال فروش سرمایه‌های خود هستند.

به گفتهٔ این سایت میزان این فروش‌ها به میزانی است که در صورت ادامه آن، می‌تواند باعث کاهش قیمت بیت کوین شود.

«اینوستینگ» همچنین به این نکته اشاره کرده که طبق داده‌های اخیر درآمد ماینرها یا همان تولیدکنندگان بیت کوین طی چند هفته گذشته کاهش یافته است و این مسئله نیز می‌تواند عاملی دیگری برای پایین آمدن قیمت بیت‌کوین باشد.

با این حال این سایت نیز به این نکته اشاره کرده که رکود قیمت بیت‌کوین و عدم افزایش آن در هفته‌های اخیر بر علاقه خریداران این رمزارز تأثیر منفی نداشته است و بر اساس داده‌های اخیر علاقه به خرید بیت‌کوین افزایش نیز یافته است.

«اینوستینگ» نیز مانند مدیران «کریپتوکوآنت» به افزایش سرمایه‌گذاری در این بازار اشاره کرده و نوشته است که داده‌ها نشان می‌دهد کاربرانی که به خودی خود در فضای رمزارزها نیستند نیز به این ارز دیجیتال علاقه نشان می‌دهند.

در بازار ایران چه خبر است؟

با وجود آنکه اطلاعات رسمی و دقیقی از بازار رمز ارزها در ایران منتشر نمی‌شود اما سایت‌های صرافی‌های ایرانی و رسانه‌ها نشان می‌دهد که علاقه شهروندان ایرانی به خرید بیت کوین ادامه دارد.

آخرین گزارش پلت‌فرم مدیریت ریسک ارزهای دیجیتال (TRM lab) که داده‌های تراکنش عمومی بیش از یکصد درگاه فعال مبادلۀ ارز دیجیتال در ایران را بررسی کرده، نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۲ و در شرایطی که اقتصاد ایران گرفتار تحریم‌های بین‌المللی، تأثیرات پایدار کووید ۱۹ و کاهش ارزش بازار کریپتو بوده، حجم مبادلات بازار رمزارز در ایران به سه میلیارد دلار رسیده است.

شرکت TRM Labs که یک شرکت تحقیقاتی رمزنگاری و بلاک‌چین است، در بررسی وضعیت تراکنش‌های بازار کریپتو مرتبط با کاربران ایرانی گزارش داده که صرافی «نوبیتکس» به‌عنوان بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال ایران، با ۲.۶ میلیارد دلار، معادل ۸۷ درصد از کل سه میلیارد دلار تراکنش مالی داخلی و بین‌المللی ثبت‌شده بازار ارزهای دیجیتال در سال۲۰۲۲ را به خود اختصاص داده است.

در سال‌های اخیر، بانک‌های مرکزی دنیا مقررات سفت‌وسختی را برای صرافی‌های ارز دیجیتال اعمال کرده‌اند و دولت‌ها به پشتیبانی از این سیاست‌های جدید، نظارت‌های خود را بر این بازار گسترش داده اند.

این سیاست‌های تازه باعث شده فعالیت کاربران ایرانی در صرافی‌های خارجی به حداقل برسد. با این حال هنوز هم افرادی هستند که با صرافی‌ها خارجی کار می‌کنند و ریسک بلوکه‌شدن پول‌هایشان را پذیرفته‌اند.

یکی از بخش‌های مهم در شبکۀ مبادلات مالی، مشابه بخش‌های سنتی، احراز هویت است. احراز هویت مشتری (Know Your Customer) یا به اختصارKYC ، به‌منظور جلوگیری از پولشویی و فعالیت‌های مجرمانه، بر طبق قوانین ضد پولشویی (AML) دولت‌ها تنظیم می‌شود.

بررسی مؤسسۀ TRM از ۱۵ صرافی ایران نشان می‌دهد که مبادلات ایرانی‌ها در سه سطحِ «بدون اطلاعات شناسایی؛ بدون تأیید سند؛ تأیید با یک سند» انجام شده است که در این میان سهم نوبیتکس در این بررسی‌ها ۸۹ درصد بوده است.

این مسئله به آن معنی است که خریداران رمزارزها در ایران باید میزان ریسک بیشتری را نسبت به شهروندان کشورهای دیگر در نظر بگیرند. با این وجود فعالان بازار رمزارزها در ایران نیز تلاش می‌کنند که از قافله بازار جهانی عقب نمانند.

انتهای پیام

برچسب ها

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.