کدخبر :288935 پرینت
28 آذر 1402 - 11:40

تصمیم گوگل برای جلوگیری از دسترسی قضایی به داده‌های مکانی کاربران

گوگل اعلام کرد که به زودی نحوه مدیریت ذخیره‌سازی داده‌ها و دسترسی به سابقه موقعیت‌های کاربران در نقشه‌های گوگل را تغییر می‌دهد و به این ترتیب، به دسترسی قضایی به این داده‌ها پایان خواهد داد.

متن خبر

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، شرکت گوگل با انتشار اعلامیه‌ای نوشت که دیگر به احکام قضایی در زمینه موقعیت‌یابی کاربران که از سوی مقام‌های محلی و فدرال آمریکا استفاده می‌شود و شرکت گوگل ملزم به ارائه اطلاعات در این زمینه است، پاسخ نمی‌دهد.

رسانه‌ها این تصمیم گوگل را که چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد، یک پیروزی بزرگ برای مدافعان حریم خصوصی و وکلای مدافع در پرونده‌های جنایی توصیف کرده‌اند. این افراد مدت‌هاست که چنین دستورات قضایی را محکوم می‌کنند.

تاکنون به ویژه در پرونده‌های جنایی، بازرسان با تلاش برای دسترسی به چنین داده‌هایی تلاش کرده‌اند که مظنون‌ها را شناسایی کنند.

اما مخالفان چنین دسترسی معتقدند که نه تنها اطلاعات خصوصی در اختیار پلیس و مقام‌های قضایی قرار می‌گیرد، بلکه ممکن است افراد بی‌گناه به مظنون تبدیل شوند.

با توجه به جمع‌آوری و ذخیره جزئیات هر چه بیشتر از اطلاعات خصوصی کاربران توسط شرکت‌های انفورماتیک و شبکه‌های اجتماعی، حفاظت از حریم خصوصی افراد در دنیای مجازی سال‌هاست که به موضوعی حساسیت‌زا تبدیل شده است.

پیشتر بروس اشنئیر، کار‌شناس ایمنی شبکه اینترنت و نویسنده کتابی به نام «دروغگویان، ضرورت احیای اعتمادی که جامعه به آن نیازمند است»، گفته بود: «فقط کمپانی گوگل است که در گزارش‌های دوره‌ای خود به طور کلی و بدون ارائه جزئیات اعلام می‌کند که حکومت‌ها از این موسسه تقاضای اطلاعات کرده‌اند. سایر مؤسسات اینترنتی حتی این حد از شفافیت را هم رعایت نمی‌کنند.»

با این حال، چندی پیش، یک دادستان وزارت دادگستری آمریکا گوگل را متهم کرد که «در فقدان رقبای جدی و موثر» به مسایل مهمی نظیر حفظ حریم خصوصی کمتر توجه کرده است.

سابقه موقعیت مکانی به‌طور پیش‌فرض در نقشه‌ گوگل غیرفعال است، اما برای کاربرانی که تمایل به فعال‌کردن آن دارند، گوگل تاکنون این اطلاعات را در فضای ابری ذخیره کرده است.

گوگل اعلام کرده که از سال جدید میلادی، این داده‌ها روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود و می‌توان آن‌ها را به یک گوشی دیگر انتقال داد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.