کدخبر :284367 پرینت
04 شهریور 1402 - 08:25

گسترش بازار یوتیوب در افغانستان در سایه‌ محدودیت‌‌های طالبان

بعد از به قدرت رسیدن مجدد طالبان، یوتیوب به دلیل محدودیت نشراتی بر رسانه‌ها و غیرفعال شدن تعدادی از رسانه‌ها و کمتر شدن فرصت شغلی و منابع درآمد، محبوبیت بیشتری در افغانستان پیدا کرد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، یوتیوب بزرگترین زیر شاخه شرکت گوگل است که توانسته است بستر خوبی کسب درآمد برای تولیدکنندگان محتوا باشد. یوتیوب به دلیل پشتیبانی فنی آسان و نداشتن قوانین نشراتی سخت و استفاده آسان باعث شده است تا در سطح جهانی محبوب و پرکاربرد باشد.

در طول سال‌های گذشته شهروندان افغانستان نیز از طرفداران یوتیوب هستند و در بخش‌های مختلف تولید محتوا می‌کنند.

تعدادی در داخل افغانستان از رویدادها و روزمرگی‌های زندگی مردم و تعدادی دیگر نیز در خارج از افغانستان مشغول ثبت برنامه های مختلف هستند.

در دو سال گذشته، بعد از به قدرت رسیدن مجدد طالبان در ۱۵ آگوست/اوت سال ۲۰۲۱، یوتیوب به دو دلیل محبوبیت بیشتری پیدا کرد. در قدم اول محدودیت نشراتی بر رسانه‌ها و غیرفعال شدن تعدادی از رسانه‌ها باعث شد تا شهروندان افغان ساکن در داخل و خارج از این کشور برای مشاهده برنامه‌های متنوع و مورد علاقه خود به یوتیوب رو بیاورند.

دلیل دوم نیز موضوع اقتصادی است که با کمترشدن فرصت شغلی و منابع درآمد تعداد زیادی یوتیوب را فرصتی برای تامین مخارج زندگی خود انتخاب کردند و با تولید محتوای متنوع به دنبال مخاطب بیشتر در آمد باشند.

با محدودیت فعالیت رسانه‌ها، محتوای ثبت شده در داخل افغانستان برای شهروندان خارج از افغانستان جذاب شده است که تلاش می‌کنند تا از وضعیت داخلی کشور آگاه شوند و همچنین بخشی از دلتنگی‌های زندگی در غربت خود را رفع کنند، همین دلیل تولید کنندگان محتوا در داخل کشور را تشویق می‌کند تا در بخش‌های مختلف ویدیو نشر کنند.

شهروندان ساکن در خارج از افغانستان نیز در کشورهای گوناگون و در شرایط مختلف مشغول تولید محتوا هستند. ثبت فعالیت‌های روزمره، سبک زندگی، طنز، آشپزی غذاهای محلی، نمایش مکان‌های عمومی و تفریحی از جمله ویدیوهایی هستند که به صورت معمول ثبت و نشر میشوند.

پس از روی کارآمدن طالبان و خروج شمار زیادی از فعالین رسانه‌ای افغانستان که در طول ۲۰ سال گذشته به چهره‌های مشهور و مطرح مبدل شده بودند، آنان نیز با استفاده از شرایط و موقعیت جدید زندگی در خارج از افغانستان، تولید محتوا در یوتیوب را فرصتی برای استقلال، فعالیت شغلی و اقتصادی خود دانستند و شروع به فعالیت در پلتفرم یوتیوب کردند و با استفاده از شهرت قبلی شان توانستند به سرعت جذب مخاطب کنند.

قبل از سال ۲۰۲۰ کسب درآمد از طریق یوتیوب برای تولیدکنندگان محتوای ساکن در افغانستان دشوار بود و به دلیل محدودیت های بانکی امکان برداشت پول وجود نداشت اما در حال حاضر رقابت بین پلتفرم ها برای بقا و ثروت باعث شد تا شرکت گوگل برخی سهولت ها را برای کسب درآمد از یوتیوب افزایش دهد. در حال حاضر تولید کنندگان محتوای افغان و یا همان یوتیوبرها برای دریافت درآمدشان از یوتیوب به مشکل برنمیخورند و همین امر علاقه‌مندی برای فعالیت را بیشتر کرده است.

نیاز به درآمد با وجود مشکل تولید محتوا زیر نظر طالبان

درآمد میلیونی تولیدکنندگان محتوای جهانی همه را به شوق وا می‌دارد تا از این درآمد بی‌بهره نمانند، کانال «مستر بیست» در حال حاضر ۱۷۵ میلیون مخاطب دارد با ایدههای خلاقانه و پر هزینه‌اش در سال ۲۰۲۱ توانست رکورد بیشترین درآمد از یوتیوب را بشکند و ۵۴ میلیون دلار از یوتیوب درآمد کسب کند.

البته کسب درآمد از یوتیوب آسان نیست و شرایط خاصی دارد که پس از تکمیل کردن آن امکان کسب درآمد وجود خواهد داشت. شرایط برای کسب درآمد از اشتراک مخاطبین و فروش محصول در یوتیوب منوط به داشتن حداقل ۵۰۰ مخاطب و یه هزار ساعت بازدید محتوا در طول ۳۶۵ روز گذشته است و شرایط کسب درآمد از تبلیغات در محتوا نیازمند داشتن یک هزار مخاطب و چهار هزار ساعت بازدید محتوا است.

هرچند تکمیل کردن این معیارها برای همه تولیدکنندگان محتوا آسان نیست و باید خلاقیت و زحمت زیادی را به خرج دهند تا بتوانند به درآمد از یوتیوب دست بیابند. تعداد زیادی از آنها در وسط راه خسته شده و از ادامه فعالیت دست برمیدارند.

اما با این حال کانال‌های زیادی هستند که مخاطبین قابل توجه دارند و می‌توان به صورت مثال چند تا از کانال‌هایی افغان را که به صورت شخصی و یا خانوادگی فعالیت دارند به صورت نمونه ذکر کرد. البته نام بردن از این صفحات به صورت نمونه‌ای و به معنی برتری تولید محتوا و یا داشتن بیشترین مخاطب نیست.

تعدادی از یوتیوبرها نیز به صورت فردی، خانوادگی و یا گروهی به تولید محتوا می‌پردازند و در کنار این گروه رسانه‌های افغانستان نیز از یوتیوب برای کسب درآمد و تامین بخشی از هزینه‌های خود استفاده می‌کنند. می‌توان گفت تقریبا بیشتر رسانه‌های افغانستان در یوتوب فعالیت دارند و از همین طریق اطلاع رسانی می‌کنند.

میزان درآمد از یوتیوب به مسائل زیادی بستگی دارد از جمله موقعیت بازدید کننده و نوعیت محتوای تولید شده، اما به طور میانگین می‌توان گفت از هر ۱۰۰۰ بازدید بین سه تا پنج دلار می‌توان کسب درآمد کرد.

کانال‌های فعال از داخل افغانستان در حال حاضر بیشتر روی مشکلات زندگی روزمره مردم تمرکز می‌کنند و به دلایل مشکلات اقتصادی حاکم در افغانستان تعدادی از صفحات یک پل ارتباطی بین کمک کنندگان خارج از کشور با نیازمندان داخل کشور نیز تبدیل شده است که تلاش می‌کنند از طریق برنامه‌هایشان بخشی از کارهای امدادرسانی را نیز انجام دهند.

فعالیت صفحات یوتیوب در دوران جمهوریت نیازمند جواز نشرات از وزارت اطلاعات و فرهنگ بود و در حکومت طالبان نیز محدودیت‌های زیادی برای ثبت گزارش و تولید محتوا وضع شده است. بدون داشتن جواز از وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان ثبت گزارش و تولید محتوا مشکلات زیادی دارد. در حال حاضر صدور جواز از طرفاین وزارت متوقف شده است.

با روی کار آمدن حکومت طالبان تاکنون چندین مورد بازداشت خبرنگاران و فعالان یوتیوب توسط طالبان گزارش شده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.