کدخبر :282730 پرینت
22 تیر 1402 - 10:12

توئیتر، متا را تهدید به شکایت قضایی کرد!

با روی کار آمدن تردز، وکیل توئیتر در نامه­‌ای به مارک زاکربرگ، شرکت متا را به «استفاده غیرقانونی از اسرار تجاری محرمانه و سایر مالکیت­‌های معنوی» از طریق استخدام کارمندان سابق شرکت توئیتر با هدف خلق یک اپلیکیشن «مشابه» متهم کرد و اعلام کرد که توئیتر قصد دارد با قاطعیت از حقوق مالکیت معنوی خود دفاع کند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از آسوشیتدپرس، شبکه اجتماعی جدید متا، «تردز»، که روز ۱۴ تیرماه راه­‌اندازی شد، شباهت فراوانی به توئیتر دارد و در زمان کوتاهی ده­‌ها میلیون کاربر را به خود جلب کرده است.

به اعتقاد کارشناسان کاملا مشخص است که «تردز» در رقابت با توئیتر وارد بازار شده و این موضوع در سخنان روزهای اخیر مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، نیز کاملا مشهود است.

به گزارش رسانه­‌های آمریکایی، وکیل توئیتر در نامه­‌ای به مارک زاکربرگ، شرکت متا را به «استفاده غیرقانونی از اسرار تجاری محرمانه و سایر مالکیت­‌های معنوی» از طریق استخدام کارمندان سابق شرکت توئیتر با هدف خلق یک اپلیکیشن «مشابه» متهم کرد.

ارسال این نامه نمود آشکاری از تشدید تنش بین دو غول شبکه­‌های اجتماعی است. کارشناسان می‌گویند شبکه اجتماعی «تردز» در اولین روزهای راه­‌اندازی توانسته است تعداد کثیری از مشترکان ناراضی توئیتر را به خود جلب کند.

اندی استون، سخنگوی شرکت متا، در پیامی در «تردز» نوشت: «هیچ‌یک از اعضای تیم مهندسی این شبکه اجتماعی کارمند سابق توئیتر نیستند. چنین ادعایی حقیقت ندارد.»

با وجود این، وکیل توئیتر در بخش دیگری از نامه خود که نخستین بار در وبسایت «سمافور»، (Semafor) منتشر شد، با اشاره به حق قانونی توئیتر در شکایت به مراجع قضایی گفت: «توئیتر قصد دارد با قاطعیت از حقوق مالکیت معنوی خود دفاع کند.»

وکیل این شرکت افزود که ارسال این نامه «اعلام رسمی» به شرکت متا محسوب می‌شود تا همه مدارک مربوط به احتمال وقوع یک دعوای حقوقی بین دو طرف را حفظ کند.

ایلان ماسک، مالک توئیتر، در پاسخ به توئیتی در مورد احتمال شکایت قضایی از شرکت متا نوشت: «رقابت خوب است، ولی تقلب نه.»

توئیتر و وکیل آن تاکنون به درخواست خبرگزاری­‌های بین‌المللی برای اظهار­نظر در این مورد پاسخ نداده‌اند.

لیندا یاکارینو، مدیرعامل جدید توئیتر، نیز در مورد نامه وکیل این شرکت به مارک زاکربرگ اظهار­نظر نکرده است، ولی در واکنش به راه­‌اندازی شبکه اجتماعی «تردز» در توئیت کوتاهی نوشت: «معمولا از ما تقلید می‌کنند. ولی جامعه توئیتر را هیچ‌گاه نمی توان کپی کرد.»

برخی از کارشناسان با اشاره به هیجانی که راه­‌اندازی «تردز» به وجود آورده و ده­‌ها میلیون نفری که در این مدت کوتاه به آن پیوسته‌اند، معتقدند که این شبکه اجتماعی جدید می‌تواند برای توئیتر دردسرساز شود.

اما موفقیت «تردز» قطعی نیست. کارشناسان بازار رسانه­‌های دیجیتال به شکست­‌های متا برای خلق اپلیکیشن‌هایی که بتوانند مستقل از اکوسیستم این شرکت فعالیت کنند، اشاره کرده و می‌گویند فعلاً برای قضاوت در مورد موفقیت این شبکه اجتماعی زود است.

گذشته از بروز چند ایراد فنی و یا غیرقابل دسترس بودن برخی از ابزارهای «تردز»، از هم‌اکنون نگرانی‌هایی در مورد نقض حریم و اطلاعات خصوصی کاربران این شبکه اجتماعی مطرح شده است.

به‌رغم قابل دسترس بودن این شبکه اجتماعی در بیش از صد کشور، «تردز» هنوز نتوانسته که وارد بازار اتحادیه اروپا شود. بازاری که قوانین بسیار جامع و سختگیرانه‌ای در مورد حفاظت از اطلاعات شخصی دارد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.