کدخبر :281614 پرینت
25 خرداد 1402 - 09:13

خرید اطلاعات شخصی مردم آمریکا توسط نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده

طبق گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا که به‌ تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است، نهادهای اطلاعاتی آمریکا مقدار زیادی «اطلاعات حساس و خصوصی» شهروندان آن کشور را جمع‌آوری می‌کنند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، طبق گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا که به‌تازگی از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده است، نهادهای اطلاعاتی آمریکا مقدار زیادی «اطلاعات حساس و خصوصی» شهروندان آن کشور را جمع‌آوری می‌کنند.

این گزارش ژانویه پارسال تهیه شده است، اما سازمان مدیریت اطلاعات ملی (او.دی.ان.آی) روز جمعه آن را از طبقه‌بندی محرمانه خارج و منتشر کرد. در دورانی که به نظر می‌رسد دولت آمریکا اعتقاد دارد به‌جای کسب اطلاعات از طریق نظام قانونی، می‌تواند حفاظت‌های حریم خصوصی را با خریدن داده‌ها از شرکت‌های خصوصی به‌سادگی دور بزند، این گزارش نشان می‌دهد که داده‌های شخصی مردم آمریکا چقدر در خطر است.

کارشناسان اعتقاد دارند خریدن داده‌هایی که شرکت‌ها در مورد شهروندان گردآوری کرده‌اند تهدید بزرگی برای حریم خصوصی شهروندان است. طبق این گزارش، دولت گمان می‌کند با خریدن داده‌ها می‌تواند بدون دادن هیچ ضمانتی، با هر قصد و منظوری، تماس‌های تلفنی میلیون‌ها آمریکایی را به‌صورت قانونی ردگیری کند.

اطلاعات برگرفته از تلفن‌های همراه هوشمند به‌لحاظ نظری می‌تواند تمام داده‌ها از تماس‌ها گرفته تا موقعیت مکانی را در اختیار دولت بگذارد.

این گزارش به دستور ران وایدن، نماینده ایالت اورگن در مجلس سنای آمریکا، منتشر شد. این سناتور عضو حزب دمکرات سال‌ها است که در حوزه مسائل حریم خصوصی فعالیت می‌کند. او در بیانیه‌ای بعد از انتشار گزارش مزبور، از کنگره خواست به موضوع خرید داده‌های خصوصی رسیدگی کند.

در بخشی از بیانیه وایدن آمده است: «کنگره باید برای حفاظت از خریدهای دولت، مهار کردن شرکت‌های خصوصی گردآورنده و فروشنده این داده‌ها، و دور نگه داشتن اطلاعات شخصی مردم آمریکا از دست دشمنان ما قانونی تصویب کند.»

در واقع، در خود گزارش سازمان مدیریت اطلاعات ملی نیز توصیه شده است که نهادهای جاسوسی آمریکا داده‌هایی از مردم آمریکا را که جمع می‌کنند فهرست‌بندی کنند و برای مصون نگه داشتن این داده‌ها از دست نهادهای بیگانه ضوابطی تدوین کنند.

هنوز به طور دقیق مشخص نیست دولت آمریکا چقدر داده‌های شخصی شهروندان خود را جمع‌آوری کرده است یا اگر برای خرید اطلاعات با شرکت‌های خصوصی قراردادهایی دارد، این قراردادها به چه شکل است. همچنین، طبق این گزارش، این داده‌ها ممکن است هدف کشورهای بیگانه‌ای قرار گیرد که در پی گردآوری اطلاعات در مورد شهروندان آمریکا هستند. این گردآوری اطلاعات به‌خودی‌خود سبب می‌شود مردم آمریکا در برابر باج‌گیری و بی‌آبرویی در فضای عمومی آسیب‌پذیر شوند.

دولت آمریکا سال‌ها متهم بوده است که اطلاعات گسترده‌ای در مورد شهروندانش جمع‌آوری می‌کند. گسترش داده‌ها و ارتباطات دیجیتالی نیز این کار را آسان‌تر کرده است. طبق گزارش‌ها، نوع داده‌هایی که دولت آمریکا خریداری می‌کند اغلب بعد از حذف اطلاعات هویتی فروخته می‌شود، اما از حالت ناشناس خارج کردن این اطلاعات طبق ادعای این گزارش کار پیچیده‌ای نیست.

شان ویتکا، کارشناس حقوقی خط‌مشی‌ها در موسسه غیرانتفاعی پیشرفت مطالبه (Demand Progress) به وایرد گفت: «این گزارش بر مهم‌ترین نگرانی ما صحه گذاشت. نهادهای اطلاعاتی دارند قانون را زیر پا می‌گذارند و اطلاعاتی راجع به مردم آمریکا خریداری می‌کنند که کنگره و دیوان عالی به‌صراحت گفته‌اند نباید در اختیار دولت باشد.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.