کدخبر :280985 پرینت
07 خرداد 1402 - 10:00

برنامه صندوق نوآوری در سال جاری برای افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: افزایش میزان صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یکی از برنامه‌های سال 1402 در صندوق نوآوری و شکوفایی با جدیت پیگیری می‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، دکتر محمدصادق خیاطیان در دیدار مدیر عامل بانک سامان با بیان اینکه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان از خوش‌حساب‌ترین مشتریان بانکی بشمار می‌آیند، گفت: علت این اتفاق آن است که صندوق نوآوری نظارت جدی در معرفی شرکت‌ها به نظام بانکی به عمل می آورد.

به گفته وی صندوق نوآوری امروز بیش از 75 خدمت مختلف را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌دهد و این خدمات حوزه‌های بسیار گستره‌ای را شامل می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه همکاری‌های این صندوق با شبکه بانکی کشور در طول سال‌های اخیر اظهار کرد: تبصره 18 قانون جهش تولید دانش‌بنیان این اجازه را به بانک‌های عامل کشور داده است که به شرط همکاری با صندوق نوآوری می‌توانند در حوزه تاسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش نوآوری کشور فعالیت کنند. این در حالی است که تا پیش از این بانک‌ها از سرمایه‌گذاری منع شده بودند. به نظر می‌رسد این تبصره فرصت بسیار خوبی برای بانک‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه صندوق نوآوری طی سال‌های اخیر از سرمایه‌گذاری مستقیم بر شرکت‌های دانش‌بنیان شدیدا امتناع کرده است، گفت: ما در طول سال‌های اخیر از تزریق ژن دولتی به شرکت‌های دانش‌بنیان پرهیز داشتیم. با این همه صندوق در سال‌های گذشته منابع خود را به شکل غیر مستقیم و به واسطه عاملان سرمایه‌گذاری خود به زیست‌بوم نوآوری کشور تزریق کرده است.

آمادگی بانک سامان برای توسعه صادرات شرکت‌های دانش بنیان

در این ادامه این نشست نیز علیرضا معرفت، مدیرعامل بانک سامان در سخنانی اظهار کرد: ما در مجموعه گروه مالی «سامان» طیف گسترده‌ای از خدمات مالی در بازار پول و سرمایه و بیمه ارائه می‌دهیم و بسته کاملی در خدمات پولی و مالی داریم. شرکت بیمه سامان ما جزو مراکز تراز اول این حوزه است. در حوزه تامین مالی نیز از طریق انتشار اوراق، یک شرکت تامین سرمایه داریم که یکی از موفق‌ترین شرکت‌های تامین سرمایه هم بشمار می‌آید و می‌تواند خیلی از خدمات را به شکل تخصصی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهد. سال گذشته نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان اوراق از طریق شرکت‌ تامین سرمایه سامان منتشر کردیم.

معرفت تصریح کرد: در کنار آن شرکت صرافی داریم که یکی از قوی‌ترین شرکت‌های صرافی بانکی در کشور است که می‌توانیم با توجه به این توانمندی خدمات خوبی به شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی ارائه دهیم. ما می‌توانیم ارز مورد نیاز این شرکت‌ها را خریداری کنیم و بفروشیم. درباره توانمندی بانک سامان در اینباره باید یادآوری کنم که حجم خدمات ارزی ما از سال 90 تا امروز هر سال به صورت میانگین هفت میلیارد دلار بوده است و در این زمینه امکانات گسترده‌ای داریم.

مدیرعامل بانک سامان همچنین با اشاره به اینکه این بانک با توجه به ظرفیت‌هایی که از آن برخوردار است از همکاری با شرکت‌های دانش‌‎بنیان استقبال می‌کند، تصریح کرد: ما در زمینه انتقال ارز می‌توانیم از فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم.

وی گفت: با توجه به دقت نظرهایی که اتفاق افتاده و نظارت‌هایی که داریم NPL بانک زیر یک درصد است. در این زمینه قصد داریم در کنار یک تیم تخصصی از صندوق نوآوری و شکوفایی، بتوانیم از توانایی این صندوق در شناسایی مشتریان خود و فعالیت در حوزه فناوری استفاده کنیم.

معرفت در پایان با بیان اینکه شرکت کارگزاری سامان در بحث ارائه خدمات ضمانت‌نامه و گشایش اعتبارات اسنادی امکانات خوبی را برای زیست‌بوم نوآوری فراهم خواهد آورد، گفت: این کارگزاری مالی در بورس کالا هم خدمات ارائه می‌دهد لذا شرکت‌های دانش‌بنیانی که قصد دارند مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین کنند می‌توانند از این کارگزاری خدمات دریافت کنند.

صندوق نوآوری به دنبال ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش بنیان است

در این برنامه همچنین سعید شوال‌پور، معاون سرمایه‌‎گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری بر نوآوری باید این نکته را گفت که صندوق نوآوری مرکز تامین مالی در زیست‌بوم نوآوری است و فرصت‌‎های سرمایه‌گذاری را شکل می‌دهد.

وی افزود: دانش تامین مالی اکوسیستم نوآوری و نحوه ورود به آن و نیز خروج از آن دانش‌هایی است که در صندوق نوآوری پای گرفته است.

در این ادامه این نشست نیز علیرضا معرفت، مدیرعامل بانک سامان در سخنانی اظهار کرد: ما در مجموعه گروه مالی «سامان» طیف گسترده‌ای از خدمات مالی در بازار پول و سرمایه و بیمه ارائه می‌دهیم.

تضمین  50 درصد مبلغ ضمانت انتشار اوراق صکوک نوآوری توسط شبکه بانکی

در ادامه معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: طبق توافقی که با شبکه بانکی کشور کردیم مقرر شد 50 درصد مبلغ ضمانت انتشار اوراق صکوک نوآوری را با صدور ضمانت‌نامه تامین کنند، به این صورت که بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان چک و سفته دریافت و ضمانت انتشار اوراق شرکت‌های دانش‌بنیان را تضمین می‌کنند.

روح‌الله ذوالفقاری، معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری در نشست با مدیرعامل و معاونان بانک سامان که در محل صندوق نوآوری تشکیل شد، با بیان اینکه از سال 97 در صندوق نوآوری برای شکل‌دهی به نظام تامین ‌مالی نوآوری ساز و کاری را طراحی کردیم که بخشی زیادی از خدمات را در همکاری با بانک‌ها ارائه کنیم، گفت: امروز بسیاری از بانک‌های کشور در مجموعه صندوق نوآوری دفتر دارند. هدف نهایی ما این است که هم شرکت‌ها فرایندهای مالی خود را به استانداردهای شبکه بانکی نزدیک کنند و هم در ادامه فعالیت‌های خود با شبکه بانکی کشور وارد مبادلات مالی گسترده‌تری شوند؛ ضمن اینکه بانک‌ها نیز شکل جدید شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را بازیابند و فرایند ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری‌های خود را متناسب با این شکل جدید از شرکت‌ها و بنگاه‌های تولیدی تعریف کنند.

وی با اشاره به اینکه امروز شرکت‌های دانش‌بنیان از خوشنام‌ترین مشتریان بانکی هستند، تصریح کرد: در سال‌های گذشته شبکه بانکی کشور به قدری به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان مشتاق شده است که امروز بانک‌ها خود ساز و کارهای بسیار متنوعی را برای همکاری با زیست‌بوم نوآوری کشور طراحی کرده‌اند.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: در سه سال اخیر 25 هزار میلیارد تومان حجم عملیات صندوق نوآوری با بانک‌ها بوده است. ضمن اینکه به تازگی نیز وارد فرایند انتشار اوراق شده‌ایم.

معاون تسهیلات و تجاری‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی همچنین گفت: از آغاز امسال صندوق به دنبال آن است تا با همکاری شبکه بانکی کشور ضمانت انتشار اوراق صکوک نوآوری را توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین کند. با توافقی که انجام دادیم این خدمت را به صورت «اتکایی» تعریف کردیم تا هم ریسک نقدینگی را پایین‌تر بیاوریم و هم از ظرفیت شبکه بانکی کشور استفاده کنیم.

وی خبر داد: در این رابطه با بانک‌ها مذاکره کردیم و قبول کردند که 50 درصد مبلغ ضمانت مورد نیاز برای انتشار اوراق را با صدور ضمانت‌نامه تامین کنند، به این صورت که بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان چک و سفته دریافت  و ضمانت انتشار اوراق شرکت‌های دانش‌بنیان را تضمین می‌کنند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.