کدخبر :273166 پرینت
20 مهر 1401 - 11:42

نماینده مجلس: بستن فضای مجازی راه چاره نیست، پاک کردن صورت مسئله است

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس گفت: تجربه ثابت کرده است که فیلترینگ فضای مجازی راهکار نیست و اگر قرار بود که با فیلتر کردن جلوی اعتراض‌ها را بگیریم که ما فیسبوک، توئیتر و تلگرام را فیلتر کردیم و قاعدتا نباید دیگر اتفاقی می‌افتاد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، به گفته‌ی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محدودیت‌های اینترنتی طی روزهای گذشته برطرف شده و هم اکنون هیچ محدودیتی به جز برای دو پیام‌رسان آمریکایی وجود ندارد. بر اساس گفته های عیسی زارع‌پور، تصمیم گیری در رابطه با رفع محدودیت اینستاگرام و واتس اپ به تصمیم مراجع ذیصلاح و تغییر رفتار این دو اپلیکیشن بستگی دارد.

جلال رشیدی کوچی در گفت‌و‌گو با عصرایران در مورد فیلتر شدن دائمی شبکه های مجازی گفت: فیلتر کردن چاره کار نیست و پاک کردن صورت مسئله است. اینکه ما سرمان را در برف کنیم به منزله این نیست که خطرات پیرامونی ما وجود ندارد. تجربه هم ثابت کرده است که فیلتر کردن راهکارنیست اگر قرار بود که با فیلتر کردن جلوی اعتراض ها را بگیریم که ما فیسبوک، توئیتر، تلگرام را فیلتر کردیم و قاعدتا نباید دیگر اتفاقی می افتاد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراها اظهار کرد: فیلترینگ، روش کار نیست. الان من استوری در اینستاگرام گذاشتم نسبت به قبل از فیلتر تعداد بازدید کننده هزار نفر کم شده است و این یعنی این افراد و مردم در اینستاگرام هستند و با فیلترشکن دسترسی دارند. فیلتر شدن راه چاره نیست و فقط کسب و کار و زندگی خیلی افراد را مختل کرده است و به اقتصاد ضربه زده است.

وی ادامه داد: عده ای اعتقادشان این است که باید شبکه اجتماعی داخلی باشد. ما نمی گوییم نباشد ما می گوییم باشد اتفاقا زیرساخت آن را هم تقویت و کمک هم کنند ولی آنچه که یک شبکه اجتماعی را قوی می کند حضور مردم است یعنی مخاطب و کاربر است که به یک شبکه اجتماعی ارزش می دهد.

او ادامه داد: اگر این فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را به موج های بلند و سهمگین تعبیر و تفسیر کنیم و یک نفر بخواهد جلوی این موج بایستد و بگوید نمی گذارم این موج به ساحل برسد چه اتفاقی می افتد؟ این موج به سرش می خورد و پخش زمینش می کند. هنر آن فرد باید این باشد که با تهیه یک تخته موج سواری و یادگیری موج سواری از آن به جای اینکه به خودش آسیب بزند لذت ببرد ما باید این را یاد بگیریم.

وی ادامه داد: عده ای با این استدلال که این شبکه ها بستر درگیری ها را فراهم کرد و با همین موضوع، دنبال فیلتر کردن هستند. خیلی از افرادی که می خواهند شبکه های اجتماعی را فیلتر کنند در مجلس هستند. تا آنجایی که بتوانیم تلاش می کنیم جلوی این روش را بگیریم. این روش یعنی فیلتر شبکه های مجازی جواب نمی دهد.

نماینده مردم مرودشت در مجلس ادامه داد: خیلی ها به این نتیجه رسیدند که بستر این آشوب ها که از اعتراض به آشوب تبدیل شد در فضای مجازی و اینستاگرام و واتس اپ بوده و باید فیلتر شوند و برای همین این استدلال را آورده اند و این اقدام را انجام می دهند که ما تلاش می کنیم که این اتفاق نیفتد.

رشیدی کوچی تصریح کرد: ما هم موافق ساماندهی فضای مجازی هستیم. در اینکه شبکه های اجتماعی بستر برخی اعتراض ها را فراهم می کنند شکی نیست اما تجربه گذشته نشان داده بستن این شبکه ها راه چاره نیست. چرا که ما تجربه فیلتر شدن در گذشته را داشته ایم و این موارد استمرار داشته است و مردم با فیلتر شکن به این فضا دسترسی دارند.

وی خاطر نشان کرد: این روش یعنی فیلتر شدن فضای مجازی اشتباه است. ما قائل به سطح دسترسی هستم. یعنی شما به عنوان خبرنگار یک سطح دسترسی، دانشجو یک دسترسی، نماینده مجلس یک سطح دسترسی و یک دانش اموز یک سطح دسترسی داشته باشد. چیزی که در همه دنیا هست. ما آمده ایم می گوییم کلا این فضا را ببندیم که هیچ اتفاقی نیفتد و می بندیمش دوباره اتفاق می افتد. در اینکه شبکه های اجتماعی بستر برخی اعتراض ها را فراهم می کنند شکی نیست اما تجربه گذشته نشان داده است که بستن این شبکه ها راه چاره نیست.

جلال رشیدی کوچی در واکنش به اظهارات دادستان کل کشور مبنی بر اینکه مجلس به دلیل کنار کشیدن از طرح فضای مجازی و ساماندهی آن مسئول فضای بی دروپیکر فضای مجازی است، گفت: خوب است به ایشان یادآوری کنم که رهبر معظم انقلاب اتفاقاً در دیدار مسئولان قوه قضاییه درباره این ادعا که برای فضای مجازی قانون نداریم، تصریح کرده اند «اولا می شود از همین قوانین موجود استفاده کرد و حکم این را فهمید. اگر هم قانون ندارید سریع قانون تهیه کنید».

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس یازدهم اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در همان جلسه در جای دیگر به مسئولان قضایی تأکید کردند که «اگر قانون ندارید، قانون را چه کسی باید فراهم کند؟ شما باید فراهم کنید دیگر. لایحه درست کنید. تنظیم کنید، بدهید به مجلس تصویب کند برایتان» بر همین اساس ابتدا به جناب ایشان یادآوری می کنیم قانون جرائم رایانه ای مشتمل بر 56 ماده قانون گذاری مفصلی انجام شده است که در آن مسائل مربوط به ساماندهی اخلاقی و امنیت روانی، سطوح دسترسی، شنود غیر مجاز، کنترل داده ها، نرم افزارهای غیرقانونی و ...جرم انگاری شده است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس تاکید کرد: مروری بر قانون مذکور تاییدی است بر فرمایش رهبرانقلاب مبنی بر کافی بودن قوانین موجود و نشان می دهد که نیازهای قانونی برای جرایم برطرف شده است و فقط این قوانین نیاز به اجرای مناسب دارد. 

رشیدی کوچی تصریح کرد: بر اساس آنچه اینجانب پیگیری کرده ام در حوزه پیشگیری از جرائم نیز در پی فرمایش رهبر انقلاب، رئیس محترم مجلس در نامه ای بعد از همان صحبت ها ، به رئیس محترم قوه قضائیه برای تسریع تصویب لایحه قضائی در اجرای بند دو مصوبه شورای عالی فضای مجازی مورخه 1399/10/16 که مسائل مربوط به درگاه ها و سکوهای نشر را که مساله این روزها است، تعیین تکلیف می کند، اعلام آمادگی کردند که بعد از گذشت حدود 21 ماه هنوز چنین لایحه ای به مجلس ارائه نشده است.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس افزود: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، قوه قضائیه مکلف شده است با هماهنگی با مرکز ملی فضای مجازی ظرف سه ماه لایحه ای برای فراهم آمدن زمینه های پیشگیری از جرائم در فضای مجازی را تنظیم و به مجلس ارائه کند که مروری بر بندهای چهار گانه آن روشن می کند درصورتی که لایحه در زمان خود یعنی بیش از دو سال پیش ارائه می شد، قانونی کارشناسی شده و جامعی توسط مجلس تصویب می شد. 

وی تأکید کرد: البته در عین حال که مجلس به توصیه رهبر انقلاب اولویت را با تصویب لوایح به جای طرح می داند اما از سر دغدغه مندی همچنان در مسیر تصویب قانون مربوط به فضای مجازی است ولی اعتقاد دارد که اگر در این زمینه قانون گذاری نیاز است، باید خردمندانه و با هماهنگی و محوریت شورای عالی فضای مجازی باشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.