کدخبر :212910 پرینت
25 اردیبهشت 1397 - 12:17

از تراژدی منصوریان تا فتح امیر

استقلال امشب سرنوشت خودش در مرحله‌ای از لیگ قهرمانان را مشخص می‌کند که تا اینجای کار خاطره خوشی از آن برایش به یادگار نمانده است.

متن خبر

به گزارش خبرورزشی، در تمام ادواری که آبی‌پوشان از گروه خودشان صعود کرده و قدم به دور اول مرحله حذفی لیگ قهرمانان گذاشته‌اند فقط و فقط یک بار از آن جان سالم به در برده و در پیکارهای آسیایی ماندگار شده‌‌اند. سهم مابقی دفعات آبی‌ها فقط ناکامی بوده و بس. شکست‌هایی که گاهی اوقات حتی سرفصل جدیدی را رقم زده و نفرات نیمکت‌نشین را هم عوض کرده است. البته این بار استقلالی‌ها بسیار امیدوارند با هدایت شفر روزها و شب‌های خوب خودشان را تداوم ببخشند و با یک تیر چند نشان بزنند. از حذف کردن ذوب‌آهن و ماندن در لیگ قهرمانان آسیا گرفته تا پاره کردن نوار ناکامی‌ها مقابل ذوب‌آهن و البته پیروز شدن مقابل امیر قلعه‌نویی، پرافتخارترین چهره استقلال در لیگ برتر که همواره رویارویی‌هایش با تیم اسبق سر و صدای زیادی به راه می‌اندازد.

ناکامی در ریاض

استقلال اولین بار در فصل 2010 از گروهش در لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده و بهار سال 1389 فضای حذفی این پیکارها را حس کرد. نتایج خوبی که تیم با صمد مرفاوی گرفت باعث شد آنها به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شوند و به مصاف النصر عربستان بروند. در آن زمان مسابقات حذفی به صورت تک‌بازی در خانه تیمی که به عنوان تیم اول صعود کرده بود برگزار می‌شد و به همین خاطر جدال فوق در ریاض انجام شد. آبی‌پوشان کشورمان شانس بسیار خوبی برای صعود داشتند و النصر تیمی نبود که بتواند آنها را حذف کند اما در نهایت چند اشتباه فردی و گروهی، ناکامی ۳ بر ۲ استقلال و البته حذف آنها از آسیا را رقم زد تا چند هفته بعد دوران سرمربیگری مرفاوی در استقلال هم به اتمام برسد.

پایان کار مظلومی

گویی در استقلال رسم بر این بوده که مربیان تیم پس از شکست خوردن در مرحله حذفی لیگ قهرمانان جای خودشان را به دیگران بدهند. دو سال پس از مرفاوی، پرویز مظلومی هم پس از شکست در تک‌بازی مرحله فوق جای خود را از دست داد و شاهد زمامداری امیر قلعه‌نویی شد. اتفاقی که بهار سال 1391 رخ داد و استقلال در اصفهان به سپاهان باخت تا دوران حضور آسیایی‌اش به سر برسد. البته خود سپاهان هم در مرحله بعدی از گردونه مسابقات کنار رفت و ره به جایی نبرد.

اولین کامیابی

بالاخره طلسم ناکامی‌های استقلال در مرحله گروهی بهار سال 92 شکسته شد و آبی‌پوشان پایتخت دورخیز خودشان برای فتح سومین ستاره آسیایی را هم آغاز کردند. پس از صعودی مقتدرانه، استقلال در مرحله حذفی از سد الشباب امارات هم گذشت تا افتخار این صعود به نام امیر قلعه‌نویی سند زده شود. استقلال امیر در آن سال تا نیمه‌ نهایی لیگ قهرمانان پیش رفت اما نتوانست از سد بلند حریف کره‌ای بگذرد. این بهترین و پرافتخارترین حضور آبی‌پوشان در لیگ قهرمانان محسوب می‌شود و نکته جالب توجه آنکه استقلال در حالی موفق به انجام آن شد که در مرحله گروهی دقیقاً مانند امسال با الهلال عربستان، العین امارات و الریان قطر همگروه بود.

تراژدی مطلق

پرونده حضور استقلال در مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا بهار سال گذشته به بدترین شکل ممکن در تاریخ پیکارهای آسیایی این تیم بسته شد و هنوز هم هواداران استقلال از فکر کردن در مورد آن ناکامی بسیار تلخ سردرد می‌گیرند. در بهار سال گذشته، شاگردان علیرضا منصوریان که جواز صعود از گروه‌شان را کسب کرده و رؤیاهای زیادی را در سر می‌پروراندند حریف العین امارات در مرحله یک‌هشتم نهایی شدند. پیروزی خفیف مقابل حریف در تهران و شکستی فاجعه‌بار در امارات. ناکامی ۶ بر یک و کابوسی که یک تراژدی مطلق محسوب می‌شد. بدون شک علیرضا منصوریان هرگز آن شب را فراموش نمی‌کند، همان‌طور که استقلالی‌ها هیچ وقت آن را از یاد نمی‌برند. اگر چه منصوریان تقریباً ۴ ماه پس از آن ناکامی کناره‌گیری کرد ولی اغلب کارشناسان بر این باورند که دوره حضورش روی نیمکت استقلال بامداد همان روز نهم خرداد سال قبل در العین به پایان رسید نه شهریور سال 96 در ورزشگاه آزادی.

شکوفه در بهار

داستان صعود احتمالی امشب با تمام جدال‌های حذفی دیگر متفاوت است. برای اولین بار سرنوشت صعود استقلال در آزادی مشخص می‌شود و این تیم در جدال برگشت مرحله یک‌هشتم میزبان است. از طرف دیگر قرارداد وینفرد شفر نیز تمدید شده و او خیلی دوست دارد شیرینی این ماندگاری را با پیروزی مقابل مردان ماجراجوی امیر قلعه‌نویی به هواداران بدهد کاری البته دشوار که قطعاً با دردسرهای بسیاری توأم خواهد بود. اگر استقلال امشب صعود کند دومین عبورش از این مرحله را جشن می‌گیرد و شفر بر دوران پاییزی استقلال در بهار لیگ قهرمانان آسیا خط بطلان خواهد کشید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.