کدخبر :173339 پرینت
17 اسفند 1393 - 14:02

مدیرعامل شرکت انتقال داده های آسیاتک:

با اعطای پروانه‌های FCP شاهد فضای ایجاد کاملا رقابتی هستیم

مدیرعامل شرکت انتقال داده های آسیاتک، می‌گوید: با اعطای پروانه‌های FCP به شرکت‌های واجد شرایط، شاهد ایجاد فضای رقابتی بین شرکت هایی که این پروانه را دریافت می کنند با مخابرات هستیم.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، محمد علی یوسفی زاده در نشست خبری که به بهانه‌ی دریافت تنها تندیس چهارمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط این شرکت انجام شد، در پاسخ به این سوال که حضور شرکت ها در جوایز تا چه اندازه می تواند برروی رشد و تعالی یک برند تاثیر مثبت بگذارد گفت: حضور در جوایز و جشنواره های تخصصی می تواند برای برندها پایداری و رشد مداوم را به همراه آورد تا آنجا که پیشرفت چند سال اخیر شرکت آسیاتک بیش از آنکه مدیون سرمایه گذاری، تعامل با مخابرات و ذینفعان مانند زیرساخت و یا رگولاتوری باشد نتیجه پیاده سازی درست این مدل ها در شرکت بوده است.

وی با اشاره به اینکه برای ورود به این ارزیابی ها الزاماتی مانند ایزوها از ضروریات است، گفت: ما از اولین دوره شکل گیری این ارزیابی ها با حضور مستمر در آن و پیاده سازی بازخوردهای آن در شرکت شاهد روند رشد خود بوده ایم چرا که معتقدیم گرفتن ایزو و گواهینامه ها صرفا ملاک نیست بلکه پیاده سازی مدل های به سمت تعالی که برگرفته از مدل های جهانی است باید در یک شرکت اتفاق بیفتد و جز و کل شرکت به آن پایبند باشند.

یوسفی زاده افزود: در صنعت ICT رشد تکنولوژی بسیار زیاد است و حجم زیادی از این شرکت ها، نوپا و جوان هستند؛ اتفاقی که در چند سال اخیر در وزارت ارتباطات اتفاق افتاده این است که ارزیابی هر معاونت به یک روش و با ادبیات و رویکردهای خودشان صورت می گیرد به طور مثال سازمان فناوری فست فاوا را دارد، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارزیابی رگولاتورها را دارد و زیرساخت مجری برگزاری جایزه ملی کیفیت در حوزه ICT است که این تعدد برای شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کنند و مشتاق حضور در این ارزیابی ها هستند معضل است چرا که باید مدل های هرکدام را به تفکیک در سازمان خود پیاده سازی شود تا در نهایت شرکت ها بتوانند براساس این ارزیابی ها خودشان را اندازه گیری کنند.

مدیرعامل آسیاتک با اشاره به اینکه در شرکت های بزرگتر مثل اپراتورهای موبایل کل فرایند ها را منطبق بر استانداردی مانند ایتام ویا IPIL پیاده سازی می کنند که در شرکت های کوچکتر خیلی سخت این اتفاق می افتد، گفت: معتقدم در میان شرکت های PAP نگاه اپراتوری وجود ندارد و همچنان با مدل سنتی، سلیقه و هوش شخصی یک نفر یا دو نفر شرکت ها اداره می شوند که برای شرکت هایی با سایزهایی در سطح ملی و کشوری مخصوصا با حضور پروانه FCPکه وظایف شرکت های ندا در آن چند برابر شده نیاز به نقشه کلان در زیرساخت ها و نرم افزارها بیش از پیش احساس می شود و رسیدن به آن، کار کوچکی که یک نفر و یا یک تیم چند نفره بخواهند برای آن تصمیم بگیرند نیست.

وی مدلی که زیرساخت شرکت بر مبنای آن قرار دارد و براساس آن برنامه ریزی واحد به واحد شرکت انجام می شود را مدل ایتام دانست و گفت: ظرف چند سال شرکت های PAP زیرساختی را فراهم کرده اند که براساس آن آماده اوج گرفتن و پیاده سازی پروانه FCP هستند تا بتوانند در تکنولوژی های جدید دست ببرند و آزادانه تر رشد کنند.

یوسفی زاده در پاسخ به این سوال که در میان مدل های ارزیابی، شما در کدام مدل موفقتر بوده اید، گفت: مدل ارزیابی ها متفاوت است سازمان تنظیم مقررات ضمن ارزیابی شرکت ها کار ارزشگذاری آنها را هم انجام می دهد چرا که همه اپراتورها را ارزیابی می کند و بر اجراییات ما نیز نظار دارد با این حال مدل آن تلفیقی از مدل ایتام است. اما در ارزیابی زیرساخت که بومی شده EFQM است زیرساخت به دنبال ردپایی از رشد وتعالی شرکت در شاخص های کلیدی طی سه سال است.

مدیر عامل شرکت انتقال داده های آسیاتک سخت ترین ارزیابی شرکت های PAP را ارزیابی CRA دانست و گفت: در این ارزیابی 400 شاخص در سال باید ارزیابی و آنالیز شوند که با اهداف شرکت منطبق می شود و در نهایت نتایج به سازمان ارسال می شود و با بررسی های انجام شده توسط رگولاتوری نتایج سه ماهه خود را اعلام می کند.

وی با بیان اینکه شرکت انتقال داده های آسیاتک به خاطر مدیریت کیفیت در ارایه خدمات اینترنت پرسرعت2+ ADSL در سال جاری موفق به دریافت تنها تندیس چهارمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات شد، گفت: این تندیس به دنبال ارزیابی متقاضیان شرکت در فرآیند چهارمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بر اساس معیارهایی چون رهبری و مدیریت ، نتایج مشتری و مصرف کنندگان، نتایج محیط زیست و جامعه، فرآیندها، منابع،کارکنان و نتایج عملکردی از سوی ارزیابان متخصص به شرکت انتقال داده های آسیاتک اهدا شد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه دلیل افت کیفیت سرویس های اینترنتی کشور چیست و چه راهکارهایی را برای آن پیشنهاد می دهید گفت: در زنجیره ارایه خدمات سرویس اینترنت از سمت مشترک تا نقطه مرکزی ما و از آنجا تا زیرساخت که شرکت ها را به نقطه بین الملل می رساند چندین فعالیت انجام می شود که کنترل برخی از آن برای شرکت های pap غیر ممکن است.

یوسفی زاده گفت: یکی از این مشکلات به شرکت ذی نفع یعنی مخابرات بر می گردد. از شروع این ارتباط که مودم برروی خط مشترک است تا در مرکز تلفن خط رانژه می شود؛ رانژه شدن خط هر ماه در مخابرات برای ما مشکل سازتر می شود به طور مثال زمانی که قبلا در mdf برای رانژه شدن سه روزه اعلام و گاها دو روزه هم انجام می شد. اخیرا به خاطر طراحی نرم افزاری در مخابرات درخواست ما بعد از 72 ساعت هم در mdf نمی رود. بعد از آن فاصله شرکت با مشترک است، تکنولوژی DSL عمرش از سال 2002در دنیا به اتمام رسیده و این مدل DSL با فاصله 4 تا 5 کیلومتر فاصله از CC داشته باشد منقرض شده است اما قطعا تا 4 سال آینده این فرایند در کشور وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آسیاتک دارای 600 نقطه انتقال در کشور است گفت: بعد از رانژه، با فرض اینکه اتفاقی نیفتد ما مرحله انتقال از مخابرات تا مرکز اپلیکیشن داریم در برخی استان ها در همان استان و یا شهر برخی مراکز نقطه به نقطه تا نقطه مرکزی استان به شرکت ها سرویس می دهند اما برخی مراکز برای اینکه پول بیشتری از ما بگیرند ما را وادار می کنند انتقال را یکبار در یک شهر جمع کنیم و دوباره از شهر تا نقطه استان ببریم و در مرحله بعد کار انتقال را باید از نقطه استان به زیرساخت را انجام دهیم و بعد هم وارد ابر زیرساخت می شویم و وارد چند گیت وی زیرساخت می شویم که در این انتقال اختلال هایی بوجود می آید که از دست ما خارج می شود.

مدیر عامل شرکت انتقال داده گفت:برای رفع مشکلات موجود چند پیشنهاد را به رگولاتوی داده ایم یکی اینکه دسترسی به شرکت ها بدهند تا بتوانند قبل از هر قراردادی با متقاضیان چک شود آیا امکان ارایه سرویس برروی خط تلفن آنها وجود دارد یا خیر تا هم هزینه سرباری که از این طریق به شرکت تحمیل می شود حذف شود و هم زمان درخواست تا ایجاد دسترسی برای مشترکان کاهش پیدا کند. پیشنهاد دیگر ما این است که دیتا بیس تغییرات در مراکز مخابراتی را به ما بدهند چرا که خیلی شماره تلفن ها در مراکز تغییر می کند و ما از آن بی خبریم و همین باعث می شود ما درخواست ثبت برای کاربر را می زنیم و فروش را انجام می دهیم و بعد از آن با مشکل مواجه می شویم.

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا در خصوص پروانه‌های جدید FCP ، با اشاره به اینکه پروانه FCP به ما اجازه ایجاد بستر و ارایه تلفن ثابت می دهد، گفت: خوشبینانه ترین حالت این است که شرکت ها توانایی خود را با هم یکی کنند تا بتوانیم در محل هایی که مخابرات سرویس می دهد ما نیز سرویس بدهیم و بهترین حالت هم این است که دوره انحصار ایرانیان نت تعیین تکلیف شود تا ما بر بستر فیبر سرویس های ارزنده تر و به روزتر به مردم ارایه دهیم.

وی در پایان تاکید کرد: با اعطای پروانه‌های FCP به شرکت‌های واجد شرایط، شاهد ایجاد فضای رقابتی بین شرکت هایی که این پروانه را دریافت می کنند با مخابرات هستیم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.