مدیرعامل آسیاتک در گفتوگوی تفصیلی با سیتنا: اعطای مشوقهای دولت به اپراتورهای فیبرنوری، دوره بازگشت سرمایهگذاری را کوتاهتر کرده است
محمد علی یوسفی زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون روند توسعه و پیشبرد پروژه فیبرنوری منازل و کسبوکارها با سیتنا به گفتوگو نشسته است که مشروح آن به قرار ذیل است:
وزیر ارتباطات و معاونانش، شبانهروز پیگیر اجرای پروژه ملی فیبرنوری هستند
یوسفی زاده پیرامون لزوم توسعه پروژه شبکه فیبرنوری در کشور به سیتنا گفت: پس از ابلاغ استانها و محدوده هایی که به شرکت آسیاتک واگذار شده بود و انجام مذاکرات و دریافت مجوزهای لازم، مانند ساختار شهرداریها و شورای شهرها، عملیات پروژه فیبرنوری را آغاز کردیم.
وی ادامه داد: اولین چالش این بود که تغییرات در بافت شهرها چندان مورد پذیرش قرار نمیگرفت و آگاه سازی مسوولان به اهمیت توسعه این پروژه در کشور و جلب موافقت و توافق برای اجرا، مقداری انرژیبر بود.
وی، ادامه داد: تاکنون شهرهای کوچک، شهرستانها و مراکز استانها به غیر از کلان شهرها، همراهی بیشتری داشتهاند؛ همچنین وزیر محترم ارتباطات و معاونین این وزارتخانه توجه ویژهای به این پروژه دارند و پس از ابلاغ پروژه به اپراتورها، آنها را تنها نگذاشته و شبانه روز پیگیر این پروژه هستند و با همراهی خود آگاه سازی لازم را فراهم میکنند.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، تاکید کرد: وسع اجرای پروژه فیبرنوری نیز موضوع با اهمیتی است، بدین معنا که پس از انتخاب شهر و یا استان، مباحثی همچون میزان امکانات، تجهیزات لازم، شرکتهای پیمانکاری و تولیداتی که با افزایش قیمت رو به رو بوده اند، اهمیت پیدا می کند.
یوسفی زاده، خاطرنشان کرد: مذاکرات و پیش خریدهای کلان را آغاز و پیش بینیهای خود را اعلام کردهایم که در اجرای پروژه فیبرنوری دچار چالش نشویم و موارد تعیین شده به خوبی پیش برود.
افزایش تعرفههای اینترنت، مُسَکن است؛ ساختار تعرفه گذاری اصلاح شود
مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون چالشهای پیشرو در توسعه شبکه فیبرنوری در کشور، گفت: با یک شکاف بزرگ از نوع مصرف در کشور مواجهایم و به دلیل وجود ساختار رگولاتوری، نوع تعرفهگذاری در سالهای گذشته و عدم توسعه ارتباطات ثابت، این نتیجه حاصل شد که مصرف از ارتباطات همراه که سرویس گرانی در تمام دنیا است و برای موارد خاص و خارج از نقاطی که افراد ثابت هستند استفاده میشود به سمت ارتباطات ثابت سوق پیدا کند؛ چراکه این نوع مصرف در ایران برعکس شده است و بیشتر مصرف دیتای ما به سمت شبکه همراه رفته است.
وی، ادامه داد: فارغ از اینکه مسائل سرمایهگذاری و نگهداری از شبکه موبایل بسیار سنگین تر و متفاوت تر است و این شبکه، فرکانس را با بیشترین مقدار استفاده کرده است و همچنین تکنولوژی نیست که نیاز روزمره مصرف کنندگان را علی الخصوص در نقاط ثابت پوشش بدهد؛ ما از نظر تعرفه ای در حوزه موبایل بسیار تعرفه پایینی داریم و عدم تغییر آن طی سالهای اخیر باعث شده که اپراتورها همان شبکه را هم نتوانند توسعه دهند و یا نگهداری کنند که نتیجه آن بدتر شدن کیفیت خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، خاطرنشان کرد: در شبکه ثابت، عدم درآمد صحیح و برنامه ریزی مناسب برای توسعه، باعث شده که همان شبکه مسی نیز نگهداری کاملی نشود و در نتیجه کیفیت بدتر شده است و در این صورت آن شبکه در بهترین شرایط نیز قابلیت رفع نیازهای مردم را ندارد، در نهایت ما حتما نیاز به اصلاح ساختار تعرفه گذاری داریم، افزایش تعرفه های فعلی برای مدت کوتاهی همچون مسکن عمل خواهد کرد و فقط برای گذران روزمره شبکه ارتباطی مقداری کارآمد است و باید این شکاف را با اصلاح ساختار تعرفه گذاری از میان ببریم.
یوسفی زاده، تاکید کرد: مردم بر اساس هزینه ای که در سبد خانوار میکنند، سرویسها و خدمات خود را مدیریت میکنند، ما اگر این قیمت دستوری را داشته باشیم، واقعا به سمت مصرف بی رویه خواهیم رفت و ممکن است تبعات اجتماعی و فرهنگی به دنبال داشته باشد که در این شرایط محدودیتهای آن به مردم بازمیگردد؛ در نهایت اصلاح ساختار قیمت همراه با بالا رفتن کیفیت و استفاده صحیح مردم، می تواند شبکه در دسترس، پایدار و قابل اطمینان را برای کشور داشته باشد و هم تاثیر مناسب استفاده از فناوری را در جامعه کامل کند.
شرکت داده پردازی معتمد تیس در جایگاه بالاترین آمار تحویل دادهها به وزارت اقتصاد
مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون ایجاد «شرکت داده پردازی معتمد تیس» توسط آسیاتک به سیتنا گفت: نیازی که وزارت اقتصاد از مرکز تنظیم مقررات خود مطرح کرده بود، این بود که یک اپراتور با زیرساخت دیتاسنتر و توانایی تجمیع و تحلیل کردن دادهها و تحویل آنها به وزارتخانه حضور پیدا کند و از آنجایی که حجم زیادی از این موارد را تجربه کرده بودیم و همچنین از رگولاتوری صداوسیما و وزارت ارتباطات تجربههای انجام عملیات اپراتوری را داشتیم، در برنامه ریزی کلان شرکت احساس کردیم که میتوانیم با توجه به ساختار شعباتی که در کشور داریم، در این حوزه موثر باشیم.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، خاطرنشان کرد: پروانه مربوطه صادر شده و یک سال از آن میگذرد و فعالیت خیلی زیادی در این حوزه داشتیم، در همین حال جزو بالاترین آمار تحویل دادهها به وزارت اقتصاد هم هستیم.
شبکه فیبرنوری پایه ارتباط فیبر و شبکههای نسل پنجم است
مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون اعطای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی موسوم به UNSP به تعدادی از اپراتورها از جمله آسیاتک، گفت: در خیلی از کشورها اعطای پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی همانند ایران نیست؛ چراکه در ایران اپراتورها در ابتدای فعالیت رگولاتوری پروانه دریافت میکردند و در زمان تمدید پروانه طی 10 الی 12 سال بعد از تاسیس رگولاتوری، پروانهها در حوزههای ارتباطی تفکیک میشدند، بدین معنا که پروانهها به صورت ثابت و سیار تعریف میشدند.
وی، افزود: با پروانه همگرایی تغییراتی که در تکنولوژی وجود دارد، از ارتباط ماهواره، سیار، ثابت، سیم مسی، فیبرنوری و ... همگی یکپارچه شده اند و این موضوع برای ارائه سرویسهای کاملتر در سطح کشور برای لایههای مختلف مصرف کننده، توسط اپراتورها، کمک کننده خواهد بود.
یوسفی زاده، ادامه داد: شبکه فیبرنوری پایه ارتباط فیبر و شبکههای نسل پنجم است و در دنیا ترکیب شبکه فیبرنوری و 5G standalone (5G SA) است که سرویس پرسرعت را به مصرف کنندگان ارائه می دهد و ما در حال حاضر در حال ساخت این شبکه هستیم اما هنوز تکمیل نشده است.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، خاطرنشان کرد: پروانه یکپارچه شبکه و خدمات ارتباطی به ما کمک میکند که با نرخ روز دنیا، برای تکنولوژیهای جدید که طراحی شده و تجهیزات و قابلیت استفاده از آن برای مشترکان وجود دارد، در کشور برنامه ریزی و سرمایه گذاری به موقعی داشته باشیم تا دچار شکافهای بعدی نشویم.
با آغاز جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی میزان سرقت از شبکه کاهش یافته است
مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون کاهش سرقت از شبکه با جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی به سیتنا گفت: همواره یکی از مسائل شبکه مسی سرقت کابلها به دلیل قابل فروش بودن کابلها بوده است، که با جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی، با توجه به اینکه ماهیت تارهای نوری قابل بازیافت و فروش نیستند، انگیزه سرقت از شبکه کاهش یافته و شبکه به نوعی پایدارتر میشود.
وی، ادامه داد: هر چه بیشتر اطلاع رسانی شود، تبعات کمتری به دنبال دارد، البته یک مورد سرقت بخشی از کابل فیبرنوری داشتیم که مسلما سارقان از نوع کابل اطلاعی نداشتند و اختلال در شبکه ایجاد کرده بودند، اما در مجموع میزان سرقت از شبکه به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
افزایش سرمایه گذاری در شبکه فیبرنوری با یارانه دولت به اپراتورها
یوسفی زاده پیرامون یارانه دولت به اپراتورها برای توسعه پروژه فیبرنوری، گفت: سرمایه گذاری در شبکه فیبرنوری دیربازده است و در کشورهای مختلف دنیا، دولت ها با توجه به اینکه شبکه فیبرنوری تاثیر بسیار زیادی در تحولات و تغییرات اقتصادی و حرکت به سمت اقتصاد دیجیتال دارد، با اعطای مشوقها، دوره برگشت سرمایه گذاری را کوتاه می کنند.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، تاکید کرد: در ایران دولت و وزارت ارتباطات در مصوبهای از سهم دریافتی اپراتورها، مقداری را به مشوق برای سرمایه گذاری اختصاص دادهاند، بدین معنا که بخشی از این سرمایه گذاری بر عهده دولت و بخش دیگر بر عهده شرکتها است؛ در همین حال شرکتها در مقابل این مشوقها، تعهداتی دارند که موضوع بعدی نگهداری از شبکه است.
وی، ادامه داد: استانداردهای ایجاد و ساخت شبکه از استانداردهای نگهداری جدا شده است و سطح و کیفیت آن در حوزه نگهداری سنجیده خواهد شد، لذا این موضوع انگیزهای را برای شرکتها ایجاد خواهد کرد که بتوانیم سرمایه گذاری را در حوزه تلکام و بسترسازی شبکه داشته باشیم و با طرح دولت همراه شویم.
باید حداکثر فاصله خانوارها از آخرین پست فیبرنوری منصوبه 300 متر باشد
مدیرعامل شرکت آسیاتک در گفتوگو با سیتنا پیرامون اصلاح مقررات ساختمان و الزام سازندگان به کانال کشی مختص فیبرنوری در ساختمان ها، گفت: جنس طراحی در شبکه برق، تلفن و شبکه ارتباطی فیبرنوری، این است که باید برای دسترسی به خرابیهای احتمالی و رفع آن، داکتکشیها از رو باشد، اما این موضوع به نوع طراحی ما اپراتورها، میزان دسترسی و چگونگی طراحی شبکه نیز بر میگردد.
وی، ادامه داد: در استانداردی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اپراتورها در نظر گرفته است، اپراتور باید به 300 متری خانوارها برسد، بدین معنا که باید حداکثر نقطه فاصله از آخرین پست نصب شده، 300 متر باشد، اما در شرایط و شهرهای مختلف ادبیات مختلف شهری حاکم است و در این شرایط بسته به هر نقطه طراحی انجام میشود و در همین حال شرکت سرویس دهنده، سرویس خود را الزاما بر پایه 300 متر فاصله نمیگذارد.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، خاطرنشان کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به اپراتورها اعلام کرده است که تا پایه 300 متر پوشش خانوارها را ایجاد کنند و پس از دریافت درخواستها باید شبکه را به مقدار لازم توسعه دهند، این موضوع به طراحی شرکت های سرویس دهنده و بازه زمانی تحویل سرویس باز می گردد و موضوع رقابت و کیفیت سرویس دهی را مسلما تحت تاثیر قرار میدهد.
یوسفی زاده، تاکید کرد: شرکت آسیاتک علی رغم استاندارهایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعیین کرده است، در حال حاضر با فاصله زیر 100 متر شبکه را اجرا می کند، که زمان تحویل سرویسها کوتاهتر شود و مخاطرات محیطی و گذر دراپ کیبل از روی نما را هم نداشته باشد تا در نهایت بتواند سرویس با کیفیت و سریعتری را به مشترکان ارائه دهد.
برنامه اجرایی آسیاتک برای ایجاد چهار میلیون پورت فیبرنوری تا سال ۱۴۰۴
مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون میزان تعهد این اپراتور در تکمیل پروژه فیبرنوری منازل و کسبوکارها، گفت: ما در آسیاتک همواره به دنبال آن بودیم که خدمات زیرساختی و پایهای ارتباطات را ارائه کنیم، در حوزه دیتاسنتر، ADSL و شبکه نیز همین هدف را دنبال کردیم.
وی، ادامه داد: در حوزه پهنای باند به تعدادی از اپراتورها پهنای باند ارائه میدهیم و سومین اپراتوری هستیم که از شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند را خریداری و توزیع میکنیم و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است. سالها به دلیل وجود انحصار در شرکت مخابرات ایران، ارائه سرویس توسط سایر شرکتها سخت بود، اما ما به عنوان شرکتی که سعی داشت سرویس باکیفیت و با سرعت لازم را به مردم عرضه کند اما توانایی مالی نداشت، به حضور جدیدتر در این عرصه و سهیم شدن در ایجاد شبکه مشتاق شدیم تا بتوانیم باعث تشویق تمام ارکان خدمات دهی برای افزایش کیفیت سرویس شویم و مردم بتوانند سطح بالاتری از شبکه را تجربه کنند.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، تاکید کرد: آسیاتک تلاش کرد که در پروژه فیبرنوری در سرمایهگذاری، تامین منابع، برنامه ریزی و توسعه، انتخاب استانها و درخواست از رگولاتوری حضور موثری داشته باشد و تعداد عملیات اجرایی بالایی داشته باشد، در حال حاضر 33 الی 34 تیم عملیات اجرایی در بالغ بر 20 شهر، در حال اجرا هستند تا هم به تعهدات خود نسبت به رگولاتوری عمل کنیم و هم تعهد سایر اپراتورهایی که توان یا اشتیاقی برای انجام پروژه فیبرنوری ندارند را به عنوان تعهد مازاد بر عهده بگیریم که این توافق بین ما و شرکت ایرانسل نیز وجود دارد و 1.5 میلیون پورت در پروانه آسیاتک متعهد هستیم و برای اتصال بیش از یک میلیون خانوار با شرکت ایرانسل به توافق رسیده ایم.
یوسفی زاده، خاطرنشان کرد: آسیاتک در تعهدات خود کلان شهرها را منظور قرار نداده است، چراکه کلان شهرها مشوق نداشته اند، لذا مباحث کلان شهرها را با رگولاتوری پیش بردهایم و در همین جهت در شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و تهران نیز حضور خواهیم یافت که در نهایت حدود 1.5 میلیون خانوار توسط آسیاتک تحت پوشش فیبرنوری قرار خواهند گرفت و برآورد حدود چهار میلیون خانوار در ایجاد شبکه و سهم از 20 میلیون خانوار را پیش بینی می کنیم.
جهش سرعت دسترسی به اینترنت خانگی با توسعه مودم های وایفای نسل ششم
مدیرعامل شرکت آسیاتک در ارزیابی استقبال مردم از سرویس فیبرنوری، گفت: با تکنولوژی نمیتوان مقابله کرد، چراکه تکنولوژی به خانوار و افراد، ورود و ارتباطات آنها را تسهیل میکند و نمونههای متعدد آن هم در سالهای اخیر مشاهده کرده ایم.
وی، ادامه داد: این سرویس تنها یک شبکه فیبرنوری برای دسترسی خانوارها به اینترنت نیست و همانند شبکه کابلی تلویزیونی است و آنقدر پشت آن پهنای باند و اینترنت است که می تواند تمام نیاز محتوایی خانوارها را تامین کند، لذا ادبیات آن استفاده خانوادگی است و ماهیت آن به گونه ای نیست که تنها روی موبایل هر فرد قرار گیرد ولذا تاثیر کلان در فرهنگ ارتباطی خواهد داشت. این سرویس به طور همزمان از تلفن ثابت برخوردار است و بر روی سرعت اینترنت موبایل نیز تاثیرگذار خواهد بود.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، تاکید کرد: برای نوع سرویسها پیش بینی های لازم صورت گرفته است و در حال حاضر هم از سرویس اقتصادی و هم سرویس پیشرفته برخوردار هستیم که هر استفاده ای را پوشش می دهد.
یوسفی زاده، خاطرنشان کرد: از آنجایی که دولت برای شبکه سازی و کشیدن کابل دراپ مشوق اعطا می کند، ما در آسیاتک تجمیعی انجام دادیم و اگر در ساختمان ها بیش از پنج واحد برای این سرویس ثبت سفارش کنند، نیازهای دیگر آنها نیز تامین می شود و می توانند از مودم رایگان بهره مند شوند، به معنای دیگر کابل کشی یکبار صورت می گیرد و پنج بار هزینه نمی شود، آسیاتک نیز مبلغ را به خانوار کمک میکند تا هر چه زودتر تجهیزات لازم مودم خود را تهیه کنند و تبدیل شبکه را داشته باشند.
وی، اشاره کرد: در آینده نه چندان دور مودم های وایفای نسل شش نیز توسعه می یابد و نفوذ این سرعت در خدمات بی سیمی که در داخل منازل وجود دارد، افزایش می یابد، چراکه در حال حاضر اکثر مودم هایی که مورد استفاده قرار می گیرند نسل پنجم هستند و سرعتها با فاصله بیشتر از 20 الی 30 متر از مودم کاهش مییابد و در چنین شرایطی ممکن است که مردم حس دسترسی به اینترنت 1000 مگابیت بر ثانیه را به راحتی در همه نقاط منازل خود احساس نکنند، بنابراین باید ابتدا تا انتهای شبکه را برای مشتریان تشریح کنیم و مودم مناسبی را متناسب با سرعت 1000 مگابیت بر ثانیه که تحویل میدهیم، به آنها ارائه دهیم.
تولیدات داخل پاسخگوی اکثر نیازهای مشتریان در حوزه مودم است
مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون استفاده از تجهیزات خارجی برای تکمیل تولیدات داخلی، گفت: در حال حاضر به مقدار خیلی کمی از تولیدات خارجی در مودمها استفاده می کنیم و اکثر نیازها با تولیدات داخل تامین می شوند.
وی، ادامه داد: نیاز داریم که نسل تولیدات داخل ما جدید شوند تا بتوانند کیفیتی که مشتریان نیاز دارند را ارائه دهند و این موضوع علی رغم کیفیت موجود با نسل وایفای پنج و سرویس FTTH جاری، رفع نمی شود و نیاز به ارتقای نسل داریم.
روند رشد منطقی و متعادلی را در بازار بورس تجربه میکنیم
مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون روند توسعه این شرکت پس از حضور در بازار بورس، گفت: شرکت آسیاتک، اردیبهشت ماه سال 1401 به بازار بورس وارد و سهام این شرکت عرضه شد و به دلیل گزارشات و رشد شرکت، نماد آسیاتک در بازار بورس، یک پله ارتقا را تجربه کرد.
وی، ادامه داد: معمولا زمانی که نمادی به بازار بورس وارد می شود، شرکتها یک الی دو سال اول برای آشنایی اعضای بازار و آگاهی از برند آنها احتیاط می کند و از طرفی خود شرکت نیز باید ادبیات لازم را به موقع پیاده سازی کند و گزارشات را ارائه دهد.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، خاطرنشان کرد: از آنجایی که آسیاتک از سال 96 سهامی عام شد، در ارائه گزارشات و ساختار مالی خود اصلاحات لازم را طی این چند سال داشته و برای این موضوع آماده بوده است و با چالشی رو به رو نبودیم، همچنین فرآیند ارائه خدمات، درآمد و سود شرکت رو به رشد بود و حائز تغییرات در سال اول ورود به بازار شد و این اتفاق خوبی برای نماد شرکت آسیاتک بود.
یوسفی زاده، اظهار کرد: بخشی از بازار بورس دست شرکت و بخش دیگر متاثر از موارد بیرونی است و در این مدت ما نیز مسائل بیرونی داشتیم که در کلان بازار بورس و برخی دیگر در کلان عملیات شرکت تاثیرگذار بود، اما خوشبختانه با کمترین انحراف از این موارد عبور کردیم و روند منطقی و متعادلی را در رشد تجربه می کنیم.
ایجاد ارزش افزوده برای مشترکان اینترنت پرسرعت آسیاتک با استفاده رایگان از محتواهای پلتفرم تماشاخانه
مدیرعامل شرکت آسیاتک پیرامون فعالیت در حوزه تولید محتوا، گفت: در آسیاتک به تکمیل زنجیره فکر کردیم و از آنجایی که توسعه گسترده ای را در دیتاسنتر داشتیم و محتوای زیادی را نگهداری می کردیم، این تجربه از زیرساخت برای ما وجود داشت؛ از طرف دیگر در حوزه خدمات FTTH حجم زیادی از ترافیک، ترافیک محتوایی و ویدیویی است، که این ترافیک می تواند تماس تصویری و یا محتواهای دیگری باشد.
وی، ادامه داد: در بررسی ها متوجه شدیم که اپراتورها ارزش افزوده ای برای مشترکین دارند که الزاما پلتفرم های آنها با محتواهای خیلی داغ هم نیست و باید نیازهای روزمره مشتریان خود را رفع کنند.
مدیرعامل شرکت آسیاتک، تاکید کرد: در شرکت پیش بینی کردیم که در رایمون مدیا که مجموعه ای برای تولید محتوا بود، استودیو، سینما و حمایت از استارتاپ های تولیدکننده محتوا حضور پیدا کنیم و سپس در حوزه تولید یک کانال اختصاصی را پیش ببریم که در این راستا پلتفرم تماشاخانه را که از گذشته وجود داشت، برای بیشتر نگه داشتن چسبندگی مشترکین ADSL ارتقا دادیم و به آنجا اضافه کردیم، لذا شرکت رایمون مدیا عملا هم شرکتی برای تولید محتوا است و هم از پلتفرم تماشاخانه برخوردار می باشد.
وی، بیان کرد: تفاوت پلتفرم تماشاخانه با سایر پلتفرم ها در این است که اشتراک ماهیانه ندارد و مشترکان می توانند با ثبت نام رایگان از محتواها استفاده کنند و سعی کردیم برنامهها به گونه ای باشد که نیازهای غیر از سریال اختصاصی را نیز پوشش دهیم و برنامه های توسعه ای نیز برای آن داریم.
انتهای پیام
گفتوگو از فرزانه احمدی منش
عکاس: حسین شهلایی
بخش اول گفتوگو: وزیر ارتباطات و معاونانش، شبانهروز پیگیر اجرای پروژه ملی فیبرنوری هستند
بخش دوم گفتوگو: افزایش تعرفههای اینترنت، مُسَکن است؛ ساختار تعرفه گذاری اصلاح شود
بخش سوم گفتوگو: شرکت داده پردازی معتمد تیس در جایگاه بالاترین آمار تحویل دادهها به وزارت اقتصاد
بخش چهارم گفتوگو: شبکه فیبرنوری پایه ارتباط فیبر و شبکههای نسل پنجم است
بخش پنجم گفتوگو: با آغاز جایگزینی فیبرنوری به جای کابل مسی میزان سرقت از شبکه کاهش یافته است
بخش ششم گفتوگو: افزایش سرمایه گذاری در شبکه فیبرنوری با یارانه دولت به اپراتورها
بخش هفتم گفتوگو: باید حداکثر فاصله خانوارها از آخرین پست فیبرنوری منصوبه 300 متر باشد
بخش هشتم گفتوگو: برنامه اجرایی آسیاتک برای ایجاد چهار میلیون پورت فیبرنوری تا سال ۱۴۰۴
بخش نهم گفتوگو: جهش سرعت دسترسی به اینترنت خانگی با توسعه مودم های وایفای نسل شش
بخش دهم گفتوگو: تولیدات داخل پاسخگوی اکثر نیازهای مشتریان در حوزه مودم است
بخش یازدهم گفتوگو: روند رشد منطقی و متعادلی را در بازار بورس تجربه میکنیم
بخش دوازدهم گفتوگو: ایجاد ارزش افزوده برای مشترکان اینترنت آسیاتک با محتواهای رایگان تماشاخانه
افزودن دیدگاه جدید