کد مطلب: 

294060

توانمندسازی فناوران در حوزه مالکیت فکری اجرایی شد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: با امضای توافق‌نامه همکاری معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با معاونت علمی ریاست جمهوری، تقویت دانش مالکیت فکری برای مدیران و کارشناسان شرکت‌های فناور، صاحبان صنایع و ارزیابان طرح‌های فناوری به مرحله اجرا رسید.
توانمندسازی فناوران در حوزه مالکیت فکری اجرایی شد

به گزارش سیتنا، سجاد محمدعلی نژاد در تشریح توافق‌نامه معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری اظهار داشت: بر اساس این توافق‌نامه، طرفین برای تقویت رکن مالکیت فکری در جامعه با یکدیگر همکاری و هم‌افزایی می کنند.

اهمیت مالکیت فکری

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: مهم‌ترین سرمایه یک عضو هیئت علمی و محقق، ایده و طرح پژوهشی و فناوری اوست و ما در پاسخ به دغدغه و نیاز جامعه دانشگاهی وارد بحث مالکیت فکری شدیم و در دوسال زمان اجرای این توافق نامه، برنامه‌های متعددی را برای نهادینه شدن مالکیت فکری انجام خواهیم داد.

وی افزود: آشنا ساختن دانشجویان، محققان و اعضای هیئت علمی با حقوق مالکیت فکری هم به نفع جامعه دانشگاهی است و هم به نفع صاحبان صنایع و خریداران طرح های فناورانه، چرا که قطعا فناوری و نوآوری دارای ثبت حق مالکیت فکری مشکلات طرح های ثبت نشده و غیر رسمی را ندارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: فرهنگ سازی در زمینه حقوق مالکیت فکری براساس این توافق نامه سرعت می گیرد و اگر در این زمینه موفق شویم دانشگاه‌ها و شرکت‌های فناوری فعالیت‌های موفقی در زمینه تجاری‌سازی طرح های فناورانه خواهند داشت.

با انجام توافق‌نامه میان معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری وضعیت مالکیت فکری در مجموعه دانش‌بنیان کشور ارتقاء پیدا می کند.

وی از برنامه وزارت علوم، ایجاد دفاتر پیشخوان مشاوره در زمینه حقوق مالکیت فکری در استانها خبر داد و گفت: پارک علم و فناوری البرز به عنوان دبیرخانه اجرای توافق نامه دو ساله وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری انتخاب شده است که علت انتخاب تجربه خوب جهاد دانشگاهی در زمینه مالکیت فکری و وجود صندوق پژوهش و فناوری استان البرز به عنوان حامی مالکیت فکری در زیرمجموعه این پارک است.

محمدعلی نژاد گفت: در چارچوب این توافق نامه، وزارت علوم و معاونت علمی در خصوص تدوین دستورالعمل ماده ۵ قانون جهش دانش‌بنیان که موضوع مالکیت فکری اشاره دارد همکاری می کنند و سایر اسناد قانونی مورد نیاز در این همکاری تدوین خواهد شد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم اظهار امیدواری کرد: با انجام این توافق‌نامه وضعیت مالکیت فکری در مجموعه دانش‌بنیان کشور ارتقاء پیدا کند و در زمینه تجاری‌سازی محصولات دانش بنیان نیز گام های جدی برداریم.

مالکیت فکری ضامن رشد فناوری

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست گفت: اگر فناوری و نوآوری را به منزله یک نوزاد در حال رشد در نظر بگیریم؛ مالکیت فکری و ثبت طرح فناورانه، در واقع شناسنامه دار کردن و ایجاد هویت رسمی برای آن است.

شقایق حق‌جوی تاکید کرد: برخوردار بودن یک طرح فناورانه از حقوق مالکیت فکری آن را از مرحله ابتدایی تا تجاری سازی و رسیدن به دست مصرف کننده نهایی حمایت می کند و به ایجاد ارزش افزوده اقتصادی از ایده دانش بنیان کمک می کند.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هدف از امضای توافق‌نامه با وزارت علوم را هم‌افزایی بین این دو نهاد در فرهنگ سازی و تولید محتوا در زمینه حقوق مالکیت فکری اعلام کرد و گفت: اشتراک‌گذاری تجربیات و دانش ما را در رسیدن به هدف یاری می‌کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-05-01 10:09

افزودن دیدگاه جدید