کد مطلب: 

292723

شرکت نورالینک: اولین بیمار دریافت کننده تراشه مغزی، در اینترنت شطرنج بازی می‌کند

شرکت نورالینک نشان داده که اولین بیماری که تراشه مغزی را دریافت کرده است، توانسته با استفاده از مکان نمای صفحه کامپیوتر، شطرنج بازی کند.
شرکت نورالینک: اولین بیمار دریافت کننده تراشه مغزی، در اینترنت شطرنج بازی می‌کند

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، شرکت نورالینک، متعلق به ایلان ماسک که سازنده تراشه‌های مغزی است نشان داده که اولین بیماری که تراشه مغزی دریافت کرده است، به کمک این ابزار نصب شده می‌تواند مکان نمای (کرسر) کامپیوتر را به حرکت در بیاورد.

این شرکت در ویدئوی ۹ دقیقه‌ای و زنده‌ای که در ایکس (توییتر سابق) به نمایش گذاشت، نولاند آرباگ را نشان داد که با استفاده از مکان نمای صفحه کامپیوتر، شطرنج بازی می‌کند.

آرباگ بعد از حادثه‌ای که در غواصی برایش رخ داد از شانه به پایین فلج شد و در ماه ژانویه تراشه مغزی برایش نصب شد.

هدف شرکت نورالینک این است که مغز انسان را به کامپیوترها متصل کند و با این وسیله به کسانی که بیماری‌های پیچیده عصبی دارند، کمک کند.

آرباگ می‌گوید: «عمل جراحی که در آن تراشه را در جایش قرار دادند، بسیار راحت بود.»

 آرباگ می‌گوید او از این تراشه برای بازی کامپیوتری سیویلایزیشن پنج هم استفاده کرده است.

نورالینک توانایی این بازی کامپیوتری را به او برگردانده است. او می‌گوید توانسته هشت ساعت پشت سر هم بازی کند. اما آرباگ می‌گوید این تکنولوژی جدید کاملاً بی‌عیب و نقص نیست و «چند بار به مشکلاتی بر خورده است.»

تراشه نورالینک، تراشه‌ای به‌اندازه یک سکه

تراشه نورالینک، که تقریباً به‌اندازه سکه یک‌یورویی یا سکه ربع دلار است، با سیم‌های ریز میکروسکوپی که می‌توانند فعالیت نورون‌ها را بخوانند و پیام‌های بی‌سیمی به واحد دریافت‌کننده بفرستند در جمجمه قرار داده می‌شود.

این شرکت پیش‌ازاین تراشه را روی خوک‌ها آزمایش کرده است و همین‌طور ادعا کرده است میمون‌هایی که تراشه مغزی دریافت کرده بودند توانستند نسخه ساده‌ای از بازی کامپیوتری پانگ را بازی کنند.

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده آمریکا در ماه مه سال ۲۰۲۳ به شرکت نورالینک مجوز آزمایش این تراشه روی انسان‌ها را صادر کرد.

نورالینک تلاش می‌کند تکنولوژی تراشه‌های مغزی را اصلاح کند و درنهایت آن را به مرحله تولید تجاری برساند.

هدف شرکت نورالینک این است که مغز انسان را به کامپیوترها متصل کند و با این وسیله به کسانی که بیماری‌های پیچیده عصبی دارند، کمک کند.

دانشکده پلی‌تکنیک لوزان در سوئیس موفق شده است به گرت جن اوسکام که فلج است کمک کند و او حالا می‌تواند راه برود.

آن‌ها تراشه‌های الکترونیک در مغز و در ستون فقرات اوسکام قراردادند. این تراشه‌ها به شکل بی‌سیم افکار او را به پاهایش منتقل می‌کنند.

جزئیات این دستاورد بزرگ‌ سال گذشته در مجله نیچر که مقالات آن مورد تأیید کارشناسان قرار می‌گیرد، منتشر شد.

سیگنال‌های مغزی

در مغز انسان حدود ۸۶ میلیارد نورون وجود دارد. این سلول‌های عصبی با سیناپس‌هایی باهم در ارتباط هستند.

هر بار که می‌خواهید حرکت کنید، یا احساس یا فکری دارید، یک سیگنال الکتریکی کوچک تولیدشده و با سرعتی باورنکردنی از یک نورون به نورون دیگر منتقل می‌شود.

دانشمندان دستگاه‌هایی ساخته‌اند که می‌توانند بعضی از این سیگنال‌ها را تشخیص دهند. این کار یا با استفاده از یک کلاه که روی سر قرار می‌گیرد یا سیم‌هایی که در داخل خود مغز قرار داده می‌شوند انجام می‌شود.

این تکنولوژی که با نام رابط مغز و بدن (بی سی آی) شناخته می‌شود، توانسته میلیون‌های دلار کمک‌هزینه‌های تحقیقی را به سمت خود روانه کند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-03-27 08:41

افزودن دیدگاه جدید