کد مطلب: 

290746

یک فضانورد روسی رکورد حضور طولانی‌مدت در فضا را شکست

طبق اعلام سازمان فضایی روسیه، اولگ کونوننکو، فضانورد روسی روز یکشنبه (۱۵ بهمن ماه) رکورد جهانی جدیدی را در سفرهای فضایی ثبت کرد؛ وی با این رکورد از هموطن خود گنادی پادالکا که بیش از ۸۷۸ روز در مدارزمین بود، پیشی گرفت.
یک فضانورد روسی رکورد حضور طولانی‌مدت در فضا را شکست

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، رویترز به نقل از سازمان فضایی روسیه نوشت: روسکوسموس اعلام کرد اولگ کونوننکو، فضانورد روسی روز یکشنبه ۱۵بهمن رکورد جهانی جدیدی را در سفرهای فضایی ثبت کرد. او با این رکورد از هموطن خود گنادی پادالکا که بیش از ۸۷۸ روز در مدارزمین بود، پیشی گرفت.

به گفته سازمان فضایی روسیه کونوننکو ساعت ۸:۳۰ به وقت گرینویج این رکورد را ثبت کرد و انتظار می رود ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ در مجموع هزار روز را در فضا گذرانده باشد و تا ماه مهرماه به ۱۱۱۰ خواهد رسید.

او در مصاحبه‌ای از ایستگاه فضایی بین‌المللی که در مدار ۴۲۳ کیلومتری بدور زمین می‌چرخد به خبرگزاری تاس گفت: «من به این دلیل به فضا سفر می‌کنم که به آن علاقه دارم و نه برای رکورد زنی.»

او همچنین گفت نه تنها به این دستاورد افتخار می‌کند بلکه بیشتر افتخارش برای این است که یک فضانورد روسی هنوز رکورددار کل مدتی است که انسان در فضا سپری کرده است.

کونوننکو ۵۹ ساله رکورد پادالکا را شکست که در مجموع ۸۷۸ روز و ۱۱ ساعت و ۲۹ دقیقه و ۴۸ ثانیه در ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی کرد.

اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال‌های اولیه رقابت فضایی با آمریکا ماهواره اسپوتنیک یک را در سال ۱۹۵۷به مدار زمین پرتاب کرد و سپس یوری گاگارین فضانورد شوروی اولین انسانی بود که در سال ۱۹۶۱ به فضا سفر کرد.

اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، برنامه فضایی روسیه دچار کمبود شدید بودجه و فساد شد.

رویترز به نقل از مقامات و تحلیلگران فضایی گف مقامات روسیه تحت ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین بارها قول داده‌اند که روند نزولی برنامه‌های فضایی روسیه را تغییر دهند، اما مشکلات جدی همچنان باقی است.

زندگی در فضا

کونوننکو می‌گوید که به طور منظم برای مقابله با اثرات فیزیکی بی وزنی ورزش می‌کند، اما هر بار با بازگشت به زمین با دیدن این که پس از صدها روز بچه‌ها بدون پدر بزرگ شدند متوجه می‌شود چقدر زندگی روی زمین را از دست داده است. اما خوشحال است که حالا فضانوردان می‌توانند با تماس های ویدئویی و پیام رسان‌ها با بستگان خود ارتباط دائم داشته باشند.

ایستگاه فضایی بین‌المللی یکی از معدود پروژه‌های بین المللی است که ایالات متحده آمریکا و روسیه هنوز در مورد آن همکاری نزدیک دارند. روسیه گفته است پروازهای مشترک با ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۲۵ تمدید شده است.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-02-05 11:17

افزودن دیدگاه جدید