کد مطلب: 

290163

انتشار سالیانه بیش از 1.5 میلیون محتوای مرتبط با آلودگی هوا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

بررسی و تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی در روندِ محتوای سالانه مرتبط با آلودگیِ هوا، توسط سامانه تحلیل داده لایف‌وب، نشان می‌دهد که این بحران کشوری هر ساله بین یک تا 1.7 میلیون محتوا را به خود اختصاص داده است و توزیع محتوا در ماه‌‌های مختلفِ پنج سال اخیر حاکی از آن است که هر سال با نزدیک شدن به زمستان صحبت از آلودگی هوا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی رونق می‌گیرد که آذر و دی بصورت همیشگی بیشترین میزان محتوای مرتبط با آلودگیِ هوا را دارد.
بررسی محتوای آلودگی هوا در شبکه‌های اجتماعی به مناسبت روز هوای پاک

به گزارش سیتنا، سامانه تحلیل داده لایف‌وب، نوشت: آلودگی هوا چند سالی است که پای ثابت گفت‌وگوهای روزانه مردم است. طبیعی هم هست چه چیزی مهم‌تر از هوا می‌تواند از زمانی که روز را آغاز می‌کنیم روی کیفیت زندگی ما تاثیر بگذارد. حتما برای شما هم پیش آمده روزهایی که هوایِ تیره و غبارآلود را از پنجره خانه تماشا می‌کنید، هوایی که حتی بدون نفس کشیدن در خیابان هم حسی به شما احساس افسردگی و بی‌حوصلگی را منتقل می‌کند. اما احساس شاید آخرین مساله مهمی است که در بروز چنین آلودگی‌هایی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

آلودگی حالا سالهاست که شهرهای بزرگ و پرجمعیت ایران را به تعطیلی می‌کشاند. بیماران ریوی، سالمندان و کودکان از مهمترین افرادی هستند که این هوای آمیخته به مازوت و گوگرد و سرب مستقیم به آنها آسیب وارد می‌کند. روزهایی که بیرون آمدن از خانه و انجام کارهای روزمره برای آنها می‌تواند به قیمت جان یا بستری شدن در بیمارستان باشد. هرچند مردان و زنان جوان هم در آلودگی‌ها آسیب می‌بینند و گاها جان آنها به خطر می‌افتد اما کماکان شاهد ادامه و حتی شدیدتر شدن این آلودگی در سالهای اخیر هستیم.

به مناسبت ۲۹ دی ماه روز هوای پاک به پایش و بررسی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آنلاین پرداخته ایم تا از این طریق وجه کمتر دیده شده‌ای را به نمایش بگذاریم. روند محتوایی سالانه‌ای که نشان می‌دهد هر ساله بیش از یک میلیون محتوا در شبکه‌ها و رسانه‌های آنلاین در این زمینه منتشر می‌شود.

یک میلیون محتوای هر ساله

بررسی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی در روندِ محتوای سالانه مرتبط با آلودگیِ هوا نشان می‌دهد این بحران هر ساله بیش از یک میلیون محتوا دارد. توزیع محتوا در ماه‌‌های مختلفِ پنج سال اخیر حاکی از آن است که هر سال با نزدیک شدن به زمستان صحبت از آلودگی هوا در شبکه‌های اجتماعی رونق می‌گیرد که آبان، آذر و دی بصورت همیشگی بیشترین میزان محتوای مرتبط با آلودگیِ هوا را دارد. ماه‌هایی که کمتر نشانی از باران و برف دارند و تبدیل به روزهایی شدند که یادآور آلودگی هوا و تنگی نفس است.

انتشار سالیانه بیش از 1.5 میلیون محتوای مرتبط با آلودگی هوا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

آلودگی به استان‌ها رسید

دیگر مانند سالهای بسیار دور آلودگیِ هوا مختص تهران نیست و تقریبا در اکثر استان‌ها مسئله آلودگی و مشکلات هوا بروز بالایی دارد. از مجموع محتوایی که درآن‌ها مشخصا به نام شهر، استان یا مکان اشاره شده است، بصورت سالانه مشخصا بالای ۷۰درصد محتوا مربوط به استان‌هایِ غیرتهران است. برای مثال در پنج استانِ بررسی‌شده، میزان محتوای مرتبط با آلودگیِ هوا در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۸ رشد داشته‌‎ است.

استان اصفهان از ابتدای فروردین ۹۸ تا آذر آن سال ۷۴ هزار محتوای آلودگی داشت اما در مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۲ این تعداد به ۹۶ هزار محتوا رسیده است.

استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، اذربایجان شرقی و مرکزی نیز همگی با رشد میزان محتوای آلودگی هوا در مقایسۀ بین سال‌های ۹۸ و ۱۴۰۲ همراه بودند. استان مرکزی جزو استان‌هایی است که به علت حضور صنایع آلاینده در مرکز این استان اراک هر ساله به آلودگی‌های شدیدی روبه‌رو است و امسال هم مردم این شهر چند بار در شهرهای این استان دست به اعتراض زدند تا شاید بادهایی که از پالایشگاه و نیروگاه شازند در ۱۰ کیلومتری اراک مازوت به سمت شهر روانه می‌کنند تغییر مسیر دهند.

انتشار سالیانه بیش از 1.5 میلیون محتوای مرتبط با آلودگی هوا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

آیا شهرداری‌ها مقصرند؟

با شروع فصل سرد سال به روال هر سال عده‌ای از قانون هوای پاک و اجرای آن صحبت می‌کنند. قانونی که بیشتر آنرا در جملات مسئولین می‌شنویم تا تاثیرش را در زندگی روزمره احساس کنیم. طبق قانون هوای پاک، نزدیک به ۲۰ وزارت‌خانه و سازمان مسئول رسیدگی به وضعیت هوا هستند. در این بین وظیفه اصلی بر دوشِ سازمان حفاظت از محیط زیست است. با بررسی سازمان‌ها می‌بینیم که اکثر کاربران در اینستاگرام و توییتر، شهرداری‌ها و استانداری‌ها را مسئول و مخاطب وضعیت آلودگی هوا و رسیدگی به آن می‌دانند.

همچنین وزارت‌خانه‌هایی مثل نفت و نیرو هم وظیفه مهمی در این زمینه دارند اما چندان مخاطبِ کاربران نیستند. بنظر می‌رسد کاربران شبکه‌های اجتماعی بیش از نهادهای دولتی از شهرداری‌ها انتظار دارند که عملی موثر برای رسیدن به هوای پاک داشته باشند. این خطاب قرار گرفتن شهرداری‌ها هم به نوعی نشان از این دارد که مردم چه میزان انتظار از شهرداری‌ دارند و هم اینکه این نهاد می‌تواند چه نقش مهمی در پیش‌برد عملی رسیدن به هوای پاک داشته باشد.

انتشار سالیانه بیش از 1.5 میلیون محتوای مرتبط با آلودگی هوا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-01-21 11:51

افزودن دیدگاه جدید