کد مطلب: 

289981

نادری، نماینده مجلس: هوش مصنوعی در آینده تغییرات زیادی در ساختار حکمرانی ایجاد می کند

عضو هیات رئیسه مجلس با اشاره به اثرگذاری هوش مصنوعی در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع تاکید کرد که هوش مصنوعی در ساختار حکمرانی آینده تغییرات زیادی ایجاد می کند.
نادری، نماینده مجلس: هوش مصنوعی در آینده تغییرات زیادی در ساختار حکمرانی ایجاد می کند

به گزارش سیتنا، احمد نادری در سومین همایش هوش مصنوعی و رسانه با محوریت حکمرانی رسانه در هوش مصنوعی اظهار کرد: آنچه استفاده از هوش مصنوعی را برای ما لازم می‌سازد، قابلیت محاسبه داشتن مفهوم حکمرانی در رسانه است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: باید دقت داشته باشیم که مزایای هوش مصنوعی در حوزه حکمرانی، می‌تواند معایب آن نیز باشد.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی امکان تقلب را کاهش می‌دهد، گفت: با این حال هوش مصنوعی می‌تواند زمینه تقلب را فراهم کند. هرچند همین مسئله باعث افزایش دقت مردم و ارتقای سطح سواد عمومی خواهد شد چراکه باعث می‌شود مردم هر خبری را به‌سادگی نپذیرند.

نادری ادامه‌ داد: با ورود هوش مصنوعی به عرصه حکمرانی رسانه، اصحاب رسانه در رقابت با ماشین قرار می‌گیرند و در جدال بین ماشین و انسان، هر کدام که زودتر بتواند به تولید محتوا برسد، پیروز است.

وی با بیان اینکه ایجاد سرویس‌های شخصی سازی شده برای افراد، از مزایای هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود، افزود: معمولاً مردم از یک سرویس اطلاعاتی برای دریافت اخبار استفاده می‌کردند، اما با ورود هوش مصنوعی به حوزه رسانه، افراد می‌توانند یک بسته خبری برای خود ایجاد کنند که شامل منابع مختلف می‌شود و افراد را از کانالیزه شدن اطلاعات مصون کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوگیری در سوژه محوری هوش مصنوعی، گفت: این ابزار در بستری قرار دارد که متعلق به گروه‌ها و جریان خاص است، بنابراین حتماً انتشار اخبار در آن با سوگیری همراه خواهد بود. بنابراین در آینده شاهد خواهیم بود که خرده‌فرهنگ‌ها تحت‌تأثیر هوش مصنوعی، دچار چالش و تغییر خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی می‌تواند نوع بشر را به خطر بیندازد، افزود: دخالت شرکت متا، به‌عنوان شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به وضوح نشان داد که این ابزار می‌تواند در زندگی انسان‌ها تأثیر چشمگیری داشته‌باشد.

نادری با بیان اینکه هوش مصنوعی در ساختار حکمرانی آینده تغییرات زیادی ایجاد می‌کند، تأکید کرد: نوعی از قطبی سازی اقتصادی در جامعه تحت‌تأثیر به‌کارگیری هوش مصنوعی ایجاد می‌شود. فاصله‌ای بین کشورهای ثروتمند و فقیر و حتی طبقات ثروتمند و فقیر جامعه نیز شکل می‌گیرد که باعث افزایش شکاف بین این طبقات می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه باید استفاده از هوش مصنوعی از منظر انسان شناختی مورد بررسی و برنامه ریزی قرار گیرد، گفت: برخی کشورهای اروپایی به خطر استفاده از هوش مصنوعی واقف هستند و به همین دلیل استفاده از آن را در برخی حوزه‌ها ممنوع یا محدود کرده‌اند.

عضو هیات رئیسه مجلس تصریح‌کرد: تکنولوژی هوش مصنوعی هنوز به‌طور کامل شناخته نشده تا بدون برنامه ریزی و بدون در نظر گرفتن شرایط اجتماعی، استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم از منظر مطالعاتی و سیاستمدارانه و قانونگذارانه، نگاهی مبتنی بر وضعیت‌های جامعه در این حوزه رقم بزنیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-01-16 08:16

افزودن دیدگاه جدید