کد مطلب: 

289077

نامتناسب بودن تعرفه ها و تعرفه دستوری؛ از موانع رشد صنعت تلکام

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، معتقد است: توقف تعرفه‌ها از سال ۱۳۹۵ تاکنون یعنی کاهش جریان نقدینگی و کاهش سود و نتیجه آن کاهش سرمایه‌گذاری است، یکی از موانع رشد صنعت تلکام و عدم انگیزه برای سرمایه گذاری در این صنعت، نامتناسب بودن تعرفه ها و تعرفه دستوری است، زیرا از سال ۹۶ تاکنون تعرفه اینترنت تغییری نداشته است.
نامتناسب بودن تعرفه ها و تعرفه دستوری؛ از موانع رشد صنعت تلکام

به گزارش خبرنگار سیتنا، دکتر مجتبی توانگر در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین المللی تلکام 1402، که در محل نمایشگاه های بین المللی تهران در حال برگزاری است، اظهار کرد: اقتصاد دیجیتال به معنای تغییر و تحول فرایندهای اقتصادی به‌واسطه فناوری‌های دیجیتال است، در انقلاب صنعتی چهارم با پیشرفت فناوری، ارتباطات، تجارت الکترونیک، گسترش ارتباطات آنلاین و تبادل داده‌ها، اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یک بعد جدید در اقتصاد جهانی نهادینه‌ شده است.

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، ادامه داد: رشد و تکامل اقتصاد دیجیتال با فناوری‌های دیجیتال جدید قابلیت تحقق خواهد داشت و محرک اصلی در روند رشد اقتصاد دیجیتال این فناوری‌ها هستند؛ استفاده گسترده از هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، داده‌کاوی، فناوری‌های ابری، رمز ارز، بلاک‌چین، کوانتوم، واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده، رباتیک و سایر فناوری‌های نوین در ساختار زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال نقش توانمندساز ایفا می‌کنند؛ این فناوری‌ها باعث افزایش کارایی، ابتکار و خلاقیت در بهبود سازوکارهای اقتصادی می‌شوند و بازدهی و رشد اقتصادی را بهبود می‌بخشند؛ همچنین استفاده از فناوری‌های نوین و همین‌طور نوآوری در تمامی لایه‌های اقتصاد دیجیتال ضروری است.

وی، افزود: یکی از مطالبات جدی در بحث‌های اقتصاد دیجیتال، رفع اختلالات اینترنتی و ارایه اینترنت با کیفیت به مردم است بر همین اساس، طرح فیبرنوری منازل و کسب وکارها با مصوبه مجلس و تشکیل صندوقی برای آن، اقدام مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محسوب می‌شود، که قطعا تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت شبکه ارتباطات ثابت و حتی شبکه ارتباطات سیار خواهد داشت.

توانگر، اضافه کرد: بر اساس اطلاعاتی که ما در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس دریافت کرده‌ایم در این طرح تاکنون ۹ اپراتور مشغول فعالیت شده‌اند و این اپراتورها در حال حاضر در حدود ۱۶۰ شهر نهضت فیبرکشی را آغاز کرده‌اند و حدود ۳۳۰۰ کیلومتر حفاری و کانال‌کشی و حدود ۲۷۰۰ کیلومتر فیبرکشی انجام شده و همچنین در ۱۰۵ شهر سرویس دهی آغاز شده است؛ به عنوان مثال در روزهای اخیر، کل ۳۷ شهر استان گلستان تحت پوشش خدمات مبتنی بر فیبرنوری و با سرعت‌های چندصد مگابیتی قرار گرفتند؛ نکته قابل توجه این است که این آمار به غیر از فعالیت‌ها و اقدامات اخیر شرکت مخابرات ایران است که در اینجا لازم می‌دانم از زحمات مهندس سلطانی تشکر کنم.

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، بیان کرد: در مجموع، تاکنون بیش از پنج میلیون خانوار در کشور تحت پوشش خدمات مبتنی بر فیبرنوری قرار گرفته‌اند که اقدامی انقلابی و تحول‌آفرین تلقی می‌شود؛ مهمترین چالش این پروژه، عدم همراهی تعدادی از شهرداری‌ها برای صدور مجوز حفاری است، اگر استان گلستان و یا اخیرا در شهر کرمان این امکان فراهم شد که در یک زمان کوتاه، حجم زیادی عملیات حفاری انجام شود، به این دلیل بود که مقامات محلی این استان‌ها همراهی صددرصدی با این پروژه ملی داشتند و به جای اینکه دنبال منافع کوتاه مدت و اخذ هزینه زیاد بابت عوارض حفاری باشند، با یک نگاه بلندمدت زیرساخت لازم برای هوشمند کردن خدمات و تامین نیاز مردم تا چندین دهه را فراهم نمایند، شهرداری تهران نیز اخیرا همکاری شایسته‌ای را با این پروژه بزرگ آغاز کرده است.

وی، خاطرنشان کرد: اکنون که وزارت ICT، زیرساخت فیبرنوری را تا نزدیکی خانه و کسب و کار فراهم می‌کند، این وزارت‌خانه و در یک نگاه کلان‌تر کل دولت باید کمک کنند که انگیزه و تقاضای مردم برای استفاده از این امکان فراهم شود؛ وزارت ارتباطات یک یارانه دو میلیون تومانی در نظر گرفته که عملا هزینه راه اندازی را برای مردم کاهش دهد؛ همچنین شرکت توانیر باید این امکان را فراهم کند که بتوان به جای روی دیوار، سیم کشی برای اتصال به ساختمان ها از طریق تیر چراغ برق انجام شود.

توانگر، در بخش دیگری از سخنان خود افزود: دکتر دهقانی عزیز از توجه ویژه شما هم به این بخش تشکر می‌کنم بر همین اساس و نگاه مثبت جنابعالی از شما می‌خواهم که صندوق‌های وابسته به دولت مانند صندوق نوآوری و شکوفایی، تسهیلات لازم را در اختیار شرکت‌های دانش بنیان قرار دهند تا با هزینه کمتری، "مودم" و تجهیزات اتصال تولید شود؛ همچنین باید محتوای مناسب برای این سرعت‌های بالا فراهم شود و حتی اگر بشود محدودیت‌ها برای شبکه فیبرنوری کمتر از شبکه سیار باشد؛ عدم سرمایه‌گذاری در پهن‌باند ثابت از ده سال گذشته تا امروز که با مصوبه مجلس بر فیبرنوری در حال تغییر است، مغایر تجارب بین‌المللی و نیازمندی‌های کشور بوده است، چراکه حجم عمده ترافیک کشور روی موبایل است و این نسبت در کشورهای درحال توسعه برعکس است.

وی، ادامه داد: در اقتصاد دیجیتال، داده‌ها به‌عنوان یک دارایی باارزش محسوب می‌شوند که نقش مهمی نیز در زیست‌بوم ایفا می‌کنند. حکمرانی داده شامل قوانین و استانداردها، روش‌های مدیریت داده برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌ها است؛ لذا اگر از همه این زیرساخت‌ها اعم از ابعاد سخت‌افزاری مثل فیبرنوری یا اپلیکیشن‌ها که در حال شکل‌گیری‌ در کشورمان است می‌خواهیم مخاطب داخلی استفاده نماید نیازمند آن هستیم که اعتماد شهروندان به استفاده از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های داخلی جلب شود و آن تصویب قانون حفاظت از داده‌های شخصی‌ست.

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، تاکید کرد: ما در کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس طرحی را برای حفاظت از داده‌های شخصی آماده کرده بودیم که با درخواست کمیسیون اقتصاد دیجیتال دولت مقرر شد تا با همکاری دولت و به‌طور مشخص وزارت ارتباطات لایحه‌ای ارایه شود که البته از برادر عزیزم دکتر باقری‌اصل، مطلع شدم پیش‌نویس این لایحه در وزارت ICT پایان یافته و برای طی مراحل تقنینی به دولت ارایه شده است، لذا ضروری‌ست هر چه سریعتر لایحه حمایت و حفاظت از داده‌های شخصی از سوی دولت محترم به مجلس ارایه شود. ریاست محترم مجلس نیز که همواره اقتصاد دیجیتال را یکی از پیشران‌های اقتصاد ایران ذکر کرده‌اند قول داده‌اند در صورتی که این لایحه از سوی دولت ارایه شود، در اولویت بررسی و تصویب در مجلس یازدهم قرار گیرد.

وی، گفت: داده و اطلاعات سرمایه است و باعث رشد و شکوفایی اقتصاد دیجیتال اما شرط لازم اعتماد مردم و حرمت دادن به داده و اطلاعات شخصی است؛ ما باید برای حریم شخصی در فضای مجازی قانون‌گذاری کنیم، نباید این امر مهم که زیربنای مشارکت مردم در اقتصاد دیجیتال است مورد بی‌مهری و غفلت قرار گیرد.

توانگر با ذکر دو نکته کوتاه، به سخنان خود ادامه داد: بخش خصوصی ما انسجام ندارد، تنوع و تکثر وقتی خوب است که مانع همکاری و هم‌افزایی نشود، امیدوارم در برگزای نمایشگاه‌های حوزه ICT به هم افزایی برسیم؛ همچنین وضع زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی خوب نیست، عدم تخصیص ارز از یک طرف و کاهش درآمد اپراتورها و حتی زیرساخت از سوی دیگر به دلایل مختلف مانع سرمایه گذاری لازم و به موقع شده است.

رئیس کمیته دانش‌بنیان و اقتصاد دیجیتال مجلس، افزود: در سال ۱۳۹۵ سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این صنعت داشتیم که خودش برای اهداف اقتصاد دیجیتال کافی نیست و از همان سال دیگر این عدد بالای ۵۰۰ میلیون نرفته و امروز این عدد به زیر ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است و از ابتدای تاسیس، بخش مخابرات و ارتباطات روی پای خودش ایستاده و با مشارکت مردم، هم، در ودیعه‌گذاری برای دریافت یک خط تلفن یا موبایل و هم، با پرداخت تعرفه، مشارکت در توسعه انجام می‌گرفت، توقف تعرفه‌ها از سال ۱۳۹۵ تاکنون یعنی کاهش جریان نقدینگی و کاهش سود و نتیجه آن کاهش سرمایه‌گذاری است، یکی از موانع رشد صنعت تلکام و عدم انگیزه برای سرمایه گذاری در این صنعت، نامتناسب بودن تعرفه ها و تعرفه دستوری است زیرا از سال ۹۶ تاکنون تعرفه اینترنت تغییری نداشته است، این درحالی است که هزینه اپراتورها در این شش سال چندین برابر و به روایتی ده برابر شده است، به همین دلیل اپراتورها و مخصوصا اپراتورهای همراه اصولا امکان سرمایه گذاری برای توسعه زیرساخت‌ها را ندارند و دود این مسأله به چشم کل اقتصاد دیجیتال کشور رفته است، آقایان وزارت محترم ارتباطات! منطقی کردن تعرفه ها باید در اسرع وقت انجام شود.

وی در پایان از برپاکنندگان این نشست و نمایشگاه همچون دکتر علایی طباطبایی تشکر و قدردانی به عمل آورد.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا طاهری

«همراه اول» و «مبین نت» حامیان ستاد خبری نمایشگاه تلکام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2023-12-23 13:21

افزودن دیدگاه جدید