کد مطلب: 

288694

برگزاری دوره‌های توسعه شایستگی‌های مدیران و مهارت آموزی سربازان وظیفه در مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ICT

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: وزارت ارتباطات و دستگاه‌های تابعه برای انتصاب مدیران موردنظر نیاز به برگزاری کانون ارزیابی مدیران دارد و ما در حال حاضر مجری برگزاری این کانون در مجموعه وزارت برای مدیران پایه هستیم. همچنین مهارت آموزی سربازان وظیفه نیروهای مسلح در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از وظایف دیگر ماست که در این ارتباط، بالغ بر 9 دوره مهارتی کاربردی در حوزه ICT را برای تربیت مربیان از میان نیروهای پایور و آموزش سربازان وظیفه در این مرکز طراحی نموده‌ایم.
دکتر مجتبی مازوچی

به گزارش سیتنا، دکتر مجتبی مازوچی، رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگو با خبرنگار ماهنامه نسل چهارم پیرامون معرفی این مرکز، گفت: این مرکز بعد از آنکه دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات با توجه به ضوابط اعلام شده، منحل شد و طبق مجوزی که از سازمان اداری و استخدامی اخذ گردید، مقرر شد که در قالب مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال از سال 1400 ذیل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با تمرکز بر آموزش‌های حرفه‌ای و مهارتی فعالیت های خود را ادامه دهد؛ این مرکز سه اداره آموزش مهارت‌های نرم تحول دیجیتال، آموزش فناوری و مهارت‌های نوین تحول دیجیتال و برنامه ریزی و نیازسنجی آموزشی دارد.

وی، ادامه داد: نکته قابل توجه این است که وزارت ارتباطات پیش تر ساختار سازمانی مفصل تری در حوزه آموزش داشت از جمله اینکه زمانی دارای معاونت آموزشی بود و یا دانشکده ای برقرار بود و بسیاری از تکالیف حاکمیتی مرتبط با آموزش و تربیت نیروی انسانی در حوزه ICT توسط آنها انجام می‌شد و بعد از آنکه این نهادها در ساختار فعلی نیستند، این قبیل فعالیت‌های در مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال انجام می‌شود و لذا بخشی از فعالیت‌های این مرکز در ابعاد ملی صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: یکی از طرح‌های بزرگ وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات است و یکی از اقدامات کلان، اقدام 26 شبکه ملی اطلاعات است که با هدف توانمندسازی نیروی انسانی در حوزه شبکه ملی اطلاعات است و تنها اقدام کلان در حوزه شبکه ملی اطلاعات است که به صورت رسمی به پژوهشگاه و این مرکز محول شده و برای انجام این اقدام پروژه‌هایی به انجام رسیده است.

مازوچی، خاطرنشان کرد: مورد بعدی با توجه به اهمیت موضوع تحول دیجیتال، شناسایی مهارت‌ها و تخصص‌هایی است که در این حوزه مورد نیاز است و در این راستا پروژه ای تعریف شده و دوره‌های تخصصی اولویت بندی شدند و در آینده نزدیک در قالب دوره‌های آموزشی به مجموعه‌های مختلف ارائه می‌دهیم.

وی، افزود: مورد بعدی بحث آموزش‌های مورد نیاز مشاغل اختصاصی وزارت ارتباطات و دستگاه‌های تابعه است که مجوز برگزاری آموزش این مشاغل اختصاصی را از سازمان اداری و استخدامی دریافت کردیم و حسب اعلام نیازهای واصله، انجام می‌شود. لذا آموزش‌هایی که در این مجموعه ارائه می دهیم صرفاً آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان پژوهشگاه نیست، بلکه آموزش‌های مشاغل اختصاصی وزارت ارتباطات و دستگاه‌های تابعه را نیز شامل می‌شود که در این راستا به وزارت و دستگاه های تابعه خدمت‌رسانی می‌کنیم. لازم به ذکر است که نظر وزیر محترم ارتباطات بر تجمیع آموزش‌های مشاغل اختصاصی وزارت و دستگاه‌های تابعه در این مرکز است.

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: مورد بعدی اجرای کانون ارزیابی مدیران است که در این مرکز انجام می دهیم. وزارت ارتباطات و دستگاه‌های تابعه برای انتصاب مدیران درخواست کانون ارزیابی مدیران را دارند و ما مجری برگزاری این کانون از طرف وزارت هستیم که اکنون برای مدیران پایه در این مرکز انجام می‌شود. البته برگزاری دوره‌های توسعه شایستگی‌های مدیران هم در این مرکز در حال انجام است و در یکی دو سال اخیر تعداد و تنوع این دوره‌ها افزایش چشم گیری داشته و در این زمینه به روز هستیم و متناسب با ضوابط حاکم این دوره‌ها در سازمان اداری و استخدامی، آنها را برگزار می کنیم. 

وی، خاطرنشان کرد: بحث مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح در حوزه ICT وظیفه دیگر ما است که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری، در خدمت سربازی صرفا خدمت و آموزش‌های نظامی نباشد و سربازان مهارتی را یاد گیرند که موجب اشتغال برای کشور شود. در این مرکز دوره های کاربردی و مهارتی در حوزه ICT را شناسایی کردیم و بیش از 9 دوره کاربردی از جمله اینترنت اشیاء، فیبرنوری، تجارت الکترونیک، تجهیزات ثابت و سیار، امنیت شبکه، برنامه‌نویسی پایتون و شبکه موبایل، دوره‌هایی از این قبیل را طراحی و اجرا کردیم.

وی، گفت: این دوره ها تعریف و محتواها تهیه شدند و مربیان این دوره ها از متقاضیان کادر نیروهای مسلح آموزش دیده و گواهی مربی‌گری به آنهــا داده می شود و با نظارت ما و همکاری اداره کل ICT استان ها به عنوان بازوی وزارت در استان ها، نظارت بر برگزاری دوره‌ها توسط مربیان آموزش‌دیده برای سربازان وظیفه کل کشور انجام می شود و گواهی مهارت آموزی سربازان را در این مرکز صادر می کنیم. در سال آینده گام مهمی بر می داریم و محتواها را به روز می‌کنیم و مسائل کاربردی جدید مطرح در دنیا و موردنیاز کشور در حوزه ICT را در قالب دوره‌های تخصصی جدید تعریف می‌کنیم.

مازوچی، ادامه داد: قصد داریم مدل اجرا را نیز تا حدودی تغییر دهیم و محتوای چندرسانه ای تولید کنیم و با توجه به محدودیت های درون پادگان ها، در کنار دوره‌های حضوری با این محتواهای چندرسانه ای به انتقال تجارب کاربردی کمک کنیم.

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: مورد بعدی زیرساخت‌های آزمایشگاهی است و هرچه مجهزتر باشیم دوره ها کاربردی تر می‌شوند؛ لذا هم ارتقاء کمی در آینده خواهیم داشت و هم کیفی.

وی، گفت: یکی از وظایف دیگر که بحث ملی است، شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی است که نمایندگان مختلفی دارد و ما هم از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عضو دو کارگروه صلاحیت حرفه ای و نظارت و سنجش ذیل این شورا هستیم و موضوعات و تکالیف حاکمیتی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در حوزه  ICT را دنبال می کنیم.

مازوچی، افزود: بحث اشتغال موضوع مهمی است و در اغلب وزارتخانه‌ها دنبال می‌شود. جهت‌گیری وزارت علوم هم آموزش مهارت به دانشجویان در حین تحصیل است و آموزش و پرورش هم به دنبال این موضوع است و سایر وزارتخانه‌ها هم به نحوی این دغدغه مهم را دارند. ما هم به نوبه خود موضوع اشتغال و مهارت‌آموزی در حوزه ICT را دنبال می کنیم و پیگیر هستیم.

وی، اظهار کرد: فعالیت دیگری که در قالب آئین‌نامه حمایت از تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال کشور به عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شده است، شناسایی مهارت‌ها و تخصص‌های مورد نیاز در حوزه ICT، اقتصاد دیجیتال و صنعت فضایی به منظور روزآمدسازی و توسعه توانمندی، دانش و مهارت‌های موردنیاز نیروی انسانی کشور است که این وظیفه به مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه محول شده است. پس از شناسایی توانمندی، دانش و مهارت‌های موردنیاز، تعریف یا بازتعریف دوره‌های کاربردی و نظری کوتاه‌مدت و بلندمدت و رشته‌ها و دروس مدارس و دانشگاه‌ها توسط متولیان مربوطه با همکاری این مرکز انجام خواهد پذیرفت. در این راستا با معاونت آموزشی وزارت علوم تعاملات خوبی داریم.

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: کاربرد دیگر دانش و مهارت‌‌های احصا شده،  بازنگری دوره‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان است که از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور دنبال خواهد شد. همچنین تعاملات و فعالیت‌هایی نیز با وزارت آموزش و پرورش آغاز گردیده است.

وی، افزود: در دوره‌های کاربردی هم با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری داشتیم و کمیته علمی-تخصصی مخابرات و ICT را از طرف معاونت آموزشی این دانشگاه در پژوهشگاه تشکیل داده و عناوین رشته های جدید در مقطع کاردانی و کارشناسی را پیشنهاد دادیم و لازم است باز هم تعاملات و همکاری‌ها برای بازتعریف و یا تعریف دوره‌های مهارتی و رشته‌های جدید ادامه پیدا کند. 

مازوچی، گفت: پروژه های متعددی در پژوهشگاه انجام می شود که حاصل آنها باید تبدیل به دوره‌های آموزشی کاربردی جدید شود. با وجود پژوهشگران و اعضای هیات علمی، پتانسیل خوبی در پژوهشگاه داریم که می‌توانیم دوره‌های آموزشی جدید و کاربردی را تعریف کرده و نتایج پژوهش‌های انجام شده را در اختیار سایر نهادها قرار دهیم و این موضوع مهم جزو برنامه‌های مهم و رو به رشد این مرکز است. وجود مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال ذیل پژوهشگاه، حائز اهمیت است تا آموزش های تخصصی و به روز را برای کشور فراهم کند.وی، ادامه داد: در این راستا اغلب مدارس فصلی و یا رویدادهای آموزشی داریم و در قالب مدارس یا دوره های تخصصی یا کارگاه ها، انتقال تجارب به بخش‌های مختلف انجام می شود.

رئیس مرکز آموزش مهارت‌های تحول دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: نیازهای آموزشی و مهارتی مرتباً به سمت سنین پایین‌تــر می رود و برخی از این مهارت‌ها باید از ابتدایی انجام شود و لذا در این مرکز، پروژه‌هایی را داریم که تحت عنوان طراحی دوره‌های آموزشی سواد فضای مجازی برگزار می شود که مخاطبین آن مربیان و معلمان آموزش و پرورش هستند تا سواد فضای مجازی را آموزش ببینند و سپس دانش آموزان با این موضوعات و با تهدیدها و فرصت های مربوطه آشنا شوند.

مازوچی، خاطرنشان کرد: در خصوص انتقال تجربه به نسل جوان، بحث کارآموزی را داریم و امسال تلاش مضاعفی کردیم تا تعداد کارآموزان پژوهشگاه را افزایش دهیم و با اطلاعیه‌های صادر شده، درخواست‌ها نسبت به سال گذشته بیشتر شدند و حتی بعضی افراد که دوره لیسانس را گذرانده بودند و دوره کارآموزی نداشتند هم درخواست داشتند تا به صورت کارورز در پروژه های کاربردی پژوهشگاه فعالیت داشته باشند و تجربه کسب کنند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-12-13 10:02

افزودن دیدگاه جدید