کشف یک ذره کیهانی مرموز متعلق به منبعی ناشناخته که از فراسوی کهکشان ما آمده است

دانشمندان فضایی که به دنبال درک منشاء مرموز پرتوهای قدرتمند کیهانی هستند، ذره‌ای بسیار نادر، پرانرژی‌ و اسرارآمیز را مشاهده و ردیابی کرده‌اند که می‌گویند از فرای کهکشان راه شیری به زمین رسیده‌ است.
کشف یک ذره کیهانی مرموز متعلق به منبعی ناشناخته که از فراسوی کهکشان ما آمده است

به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، به گفته اخترشناسان انرژی این ذره زیراتمی، که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود، معادل انداختن یک آجر روی انگشت پا از ارتفاع کمر است.

مطالعه انجام‌شده نشان داده است که این ذره به لحاظ قدرت با پرانرژی‌ترین پرتو کیهانی که تا به حال مشاهده شده است، یعنی ذره «آه خدای من» (Oh-My-God) که در سال ۱۹۹۱ شناسایی شد، رقابت می‌کند.

پرتوهای کیهانی ذرات بارداری هستند که در فضا حرکت می‌کنند و دائماً بر زمین می‌بارند. در این میان پرتوهای کیهانی کم‌انرژی می‌توانند از خورشید ساطع شوند، اما پرتوهای بسیار پرانرژی ذراتی استثنایی هستند و تصور می‌شود که آنها از دیگر کهکشان‌ها به زمین رسیده باشند.

جان متیوز، استاد پژوهشی در دانشگاه یوتا و یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «اگر دست خود را دراز کنید، هر ثانیه یک پرتو کیهانی از کف دست شما عبور می‌کند. با این حال آنها واقعاً ذراتی کم‌انرژی هستند.»

او اضافه کرد: «اما وقتی صحبت از پرتوهای بسیار پرانرژی کیهانی می‌شود یعنی یک ذره در هر کیلومتر مربع در یک قرن؛ در نتیجه هرگز از دست شما نمی‌گذرد.»

با وجود سال‌ها تحقیق، منشاء دقیق این ذرات پرانرژی هنوز مشخص نیست. تصور می‌شود که آنها به پرانرژی‌ترین پدیده‌های جهان، مانند سیاهچاله‌ها، انفجارهای پرتو گاما و هسته‌های فعال کهکشانی مرتبط باشند. با این حال به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین ذراتی که تا کنون کشف شده‌اند از فضاهایی خالی سرچشمه گرفته باشند، یعنی جایی که هیچ فعل‌ و انفعال پرشدتی دیده نمی‌شود.

2023-11-30 00:35