کد مطلب: 

286819

رئیس پژوهشگاه فاوا تاکید کرد: نقش کلیدی پژوهشگاه در پژوهش، بومی سازی و توسعه 5G و نسل‌های بعدی

رئیس پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در همایش ایران 5G با نگاه راهبردی به شبکه نسل پنجم ارتباطات در کشور و استفاده از فرصت‌ها و رفع چالش‌ها به تشریح نقش کلیدی پژوهشگاه در پژوهش، بومی سازی و توسعه 5G و نسل‌های بعدی پرداخت.
رئیس پژوهشگاه فاوا تاکید کرد: نقش کلیدی پژوهشگاه در پژوهش، بومی سازی و توسعه 5G و نسل‌های بعدی

به گزارش خبرنگار سیتنا، همایش ایران 5G با نگاه راهبردی به شبکه نسل پنجم ارتباطات در کشور و استفاده از فرصت‌ها و رفع چالش‌ها، امروز دوشنبه هشتم آبان ماه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و تنی چند از معاونان این وزارتخانه، در محل پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

این همایش با هدف بررسی تجربیات موفق جهانی در توسعه نسل پنجم، فرصت ها و چالش های توسعه نسل پنجم در ایران، تنظیم گری، تأمین طیف فرکانسی و اقتصاد نسل پنجم، تجارب و برنامه اپراتورها در توسعه نسل پنجم برگزار شد.

دکتر محمد رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم، گفت: در گذشته در حوزه 5G چندین گردهمایی برگزار شد، اما طی چند سال اخیر علی رغم رشد 5G، جای این موضوع در همایش ها کم احساس می‌شد.

وی، ادامه داد: در سال 1385 به کمک یکی از وندورها، تجهیزات 3G را وارد کشور کردیم و یک پایلوت راه اندازی کردیم و اولین شماره های ۰۹۳۹ را برای این پایلوت از رگولاتوری دریافت کردیم.

رضوی زاده، افزود: در سال 1387 تقریبا 10 سال از معرفی 3G در دنیا گذشته بود، اما شروع آن با شرکت رایتل بود و پس از دو الی سه سال 3G وارد کشور شد؛ هرچند دنیا هم در این زمینه تاخیر داشت.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: در سال 1397 و درخصوص نسل پنجم تلفن همراه (5G) مجددا با کمک یکی از وندورها و شرکت ایرانسل، پایلوت 5G را برای اولین بار در پژوهشگاه ارتباطات راه اندازی کردیم و سپس اپراتورها ورود کردند و نسبت به قبل سریع‌تر وارد مرحله 5G شدیم.

وی، خاطرنشان کرد: نسل دوم تلفن همراه NV سال 1372 سیم کارت‌های اپراتورها برای ارائه 2G در اختیار کاربران قرار گرفت و در ادامه نسل سوم با تاخیر تقریبا 15 ساله معرفی شد. در نسل سوم تلفن همراه تاخیر چه در ایران و چه در دنیا بسیار زیاد بود و بدین ترتیب در نسل چهارم تلفن همراه پنج سال تاخیر را شاهد بودیم و در نهایت پیرامون نسل پنجم تلفن همراه، از سال 2018 میلادی به استفاده تجاری رسیدیم.

وی اظهار داشت: اینترنت 4G در سال 1394 ارائه شد، اما چیزی که مطرح این است که چرا نسل پنجم اینترنت مهم است و چرا باید به سراغ آن رفت.

رضوی زاده گفت: سوالاتی که مطرح است این است که اپراتورها چه برنامه هایی برای نسل پنجم اینترنت دارند؟ آیا کار و فعالیت مطالعاتی آن انجام شده؟ چه کنیم که تجربه ناموفق وایمکس تکرار نشود؟ و چرا وزارت ارتباطات به دنبال اجرایی کردن پروژه فیبرنوری در کشور است؟ در ادامه این همایش اپراتورها به این سوالات پاسخ خواهند داد.

رضوی زاده در حاشیه این همایش پیرامون نقش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در توسعه نسل‌های تلفن همراه در کشور به سیتنا گفت: ما کارمان را با 3G در پژوهشگاه شروع کردیم که اولین نسل پایلوت و عملیاتی این نسل را در کشور شروع کردیم و عملا بستری شد برای تست محصولات، شماسایی سرویس ها و اقدامات تحقیقاتی در دانشگاه‌ها در حوزه 3G، بعد از آن هم در نسل چهارم در حوزه پروانه اپراتور چهارم و توسعه سرویس های این نسل اقدام کردیم.

وی ادامه داد: در نسل پنجم هم مطالعات‌مان همگام با مطالعات جهانی انجام شد و چندین پروژه تحقیقاتی و امکان سنجی 5G ورود کردیم و در نهایت توانستیم در سال 1398 با همکاری یکی از اپراتورها اولین پایلوت و شبکه عملیاتی  5G در کشور را راه اندازی کنیم که بعد از آن هم اپراتورها شروع به توسعه شبکه کردند و در حال حاضر هم خیلی سوالات پیرامون 5G و نیاز به این شبکه مطرح است که به دنبال پاسخگویی فنی به این سوالات هستیم.

رضوی زاده در پایان به سیتنا گفت: در بومی سازی تجهیزات 5G اگرچه متولی معاونت فناوری و نواوری وزات ارتباطات است اما ما کمک می کنیم تا اولویت بومی سازی شناخته شود و به بسترهای اولیه تحقیق و توسعه در کنار بخش خصوصی کمک می‌کنیم و بخش بعدی هم آزمایشگاه های تخصصی در این حوزه به منظور ارزیابی و نحوه استفاده و عمق بومی سازی است که در این بخش هم اقدام می‌کنیم.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش
عکاس: حسین شهلایی

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 3
2023-10-30 10:46

افزودن دیدگاه جدید