کد مطلب: 

286107

رییس کانون هماهنگی فاوا، مطرح کرد: ارتقاء چشمگیر رتبه ایران در برخی شاخص‌های جهانی نوآوری GII 2023

رئیس کانون هماهنگی فاوا، گفت: براساس جدیدترین گزارش شانزدهمین دوره شاخص جهانی نوآوری (GII) که به میزبانی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) برگزار شد، رتبه ایران در میان 132 کشور، در جایگاه 62 ارزیابی شد که در مجموع با توجه به رتبه های دوره های گذشته، ارتقاء قابل توجهی در برخی شاخص‌ها رخ داده است.
دکتر داوود ادیب

دکتر داوود ادیب، رئیس کانون هماهنگی فاوا در گفت‌وگو با سیتنا پیرامون روند شاخص جهانی نوآوری GII 2023، گفت: در شاخص جهانی نوآوری GII 2023 که به عنوان شانزدهمین دوره شاخص جهانی نوآوری (GII) در رویدادی به میزبانی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، روز 27 سپتامبر 2023 (پنجم مهر 1402) برگزار شد، آخرین گزارش مربوطه در خصوص وضعیت کشورها در شاخص جهانی نو‌آوری منتشر شده است. براساس گزارش WIPO رتبه ایران در میان 132 کشور، در جایگاه 62 ارزیابی شده است که در مجموع با توجه به رتبه های دوره های گذشته ارتقا قابل توجهی در برخی شاخص‌ها بوده است.

وی، افزود: ایران در بین 37 کشور که در گروه کشور‌های با درآمد متوسط به پایین دسته‌بندی می‌شوند، در رتبه ششم قرار گرفته است و همچنین در میان 10 کشور منطقه آسیای مرکزی و جنوبی در جایگاه دوم قرار گرفته‌است که جایگاه مناسبی می باشد. رتبه‌های کسب شده توسط ایران در ارکان، پیچیدگی بازار، خروجی‌های نوآورانه و خروجی‌های دانش و فناوری می باشد که به ترتیب رتبه 19، 43 و 55 را در گزارش سال ۲۰۲۳ به خود اختصاص داده است.

رییس کانون هماهنگی فاوا، گفت: در شاخص های مرتبط با بروندادهای دانش و فناوری، خروجی‌های خلاقانه، پیچیدگی بازار، سرمایه انسانی و تحقیقات و زیرساخت، ایران بالاتر از میانگین گروه با درآمد متوسط به پایین عمل کرده است که قابل توجه بوده و همچنین‌ در شاخص های پیچیدگی بازار، سرمایه انسانی و تحقیقات ، بالاتر از میانگین منطقه‌ای (آسیای مرکزی و جنوبی) رتبه بندی شده است.

امسال تغیراتی در  شاخص کسب و‌کارهای جدید داده شده و در  زیرشاخص 6.2.2 که در گزارش 2022 با عنوان کسب‌وکارهای جدید نام‌برده می شد، در گزارش جدید GII تحت عنوان ارزش یونیکورن مطرح شده و رتبه ایران از 90 در سال 2022 با عنوان شاخص کسب و کار جدید به رتبه 48 در سال 2023 با عنوان جدید شاخص ارزش یونیکورن رسیده‌ است که این موضوع نشانگر دو‌ موضوع شامل اهمیت شرکت‌های یونیکورن در ارزیابی ها و شاخص‌های جدید و‌ نیز رشد ایران در این شاخص بوده است و همچنین در گزارش ۲۰۲۳ همانند سال گذشته سه دانشگاه برتر کشور به ترتیب صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و تهران بوده‌اند.

ادیب در ادامه گفت‌وگو با سیتنا، اظهار کرد: از دستاوردهای مهم کشورمان در این گزارش در میان ۱۳۲ کشور، کسب رتبه ۱ در «علائم تجاری بر اساس مبدا » کسب رتبه ۳ در «درصد فارغ التحصیلان علوم و مهندسی»، کسب رتبه ۵ در ارزش بازار و همچنین کسب رتبه ۹ در شکل‌گیری سرمایه ناخالص بوده است که این رتبه ها نشانگر رشد و‌ ارتقای کشور در برخی از شاخص های ۸۰ گانه بوده است. سوالی که این جا پیش می آید این است که با توجه به این که خروجی شاخص های GII نهایتا رابطه معنی داری را با توسعه و‌ رفاه کشورها دارد، چرا با کسب رتبه های قابل توجه، از لحاظ ثروت و رفاه وضعیت مناسبی نداریم.

وی، افزود: دانشگاه‌های نسل چهارم و پنجم در سال های اخیر، یک جریان بنیادین‌ برای رشد هوشمند جامعه و اقتصاد دانش بنیان بوده و این نسل از دانشگاه ها را آن چنان شکل و‌ جهت دهی نموده تا در ساختاربندی انقلاب‌های صنعتی اخیر نقش آفرینی نماید.

ادیب در پایان تاکید کرد: امیدواریم که با ماموریت و‌ اثرگذاری کانون هماهنگی فاوا در بخش های صنعت، دانشگاه و‌ بازار، در گزارشات GII سال آینده در برخی از شاخص ها جایگاه مناسب تری را در بین کشورهای مورد ارزیابی داشته و رتبه جهانی GII را بتوانیم ارتقا دهیم.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-10-12 09:21

افزودن دیدگاه جدید