کد مطلب: 

285287

آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول افتتاح شد

آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، با هدف توسعه اکوسیستم نسل پنجم و کمک به فعالان این حوزه برای فراهم کردن امکان تست محصولات خود، راه اندازی شده است و پل ارتباطی خوبی بین صنعت و دانشگاه می‌باشد که از پتانسیل و خروجی آن برای توسعه استفاده می‌شود.
اینترنت اشیاء

به گزارش خبرنگار سیتنا، مراسم افتتاح آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول، امروز سه شنبه 28 شهریورماه با حضور تنی چند از مدیران همراه اول، دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیر معاونت علمی ریاست جمهوری و برخی از خبرنگاران، در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

تقویت اکوسیستم کشور در حوزه ۵G

دکتر وحید شاه منصوری، رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول در این مراسم برگزار شد، گفت: آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در اوایل امسال راه اندازی شد و هدف آن توسعه اکوسیستم نسل پنجم و کمک به فعالان این حوزه برای فراهم کردن امکان تست محصولاتی است که ارائه می‌شود. امیدواریم این پایگاه پل ارتباطی خوبی بین صنعت و دانشگاه باشد و از پتانسیل و خروجی آن برای توسعه استفاده شود.

وی گفت: در حال حاضر سرمایه گذاری، تکنولوژی مرحله به مرحله بالاتر و استانداردها بیشتر شده است، اما هنوز به 100 در صد نسل پنجم نرسیده ایم و امیدواریم تا سال ۲۰۲۵ همچنان ۵G در حوزه استانداردسازی توسعه پیدا کند و محصولات جدیدتری بیاید.

آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول افتتاح شد

شاه منصوری افزود: تمام سرمایه گذاری در ۵G شروع شده است و در حال حاضر بیش از یک میلیارد سایت ۵G در دنیا داریم، اما اگر از لحاظ پوششی بررسی کنیم می بینیم که در دنیا هنوز به ۳۰ درصد پوشش ۴G نرسیده است. در کشور ما هم بحث فرکانس و پروانه مطرح است و قرار است به زودی مزایده فرکانس ۵G برگزار شود و به این ترتیب این توسعه می‌تواند سرعت بیشتری بگیرد.

وی تصریح کرد: همراه اول به صورت آزمایشی تا کنون حدود ۴۰۰ سایت نسل پنجم راه اندازی کرده و تا آخر سال به ۱۰۰۰ سایت در کشور می‌رسد. امیدواریم مشکل گوشی‌ها نیز حل شود و از نسل پنجم حمایت کنند ولی در حال حاضر رویکرد ما استفاده از مودم خواهد بود.

شاه منصوری در ادامه پیرامون آزمایشگاه باز ۵G گفت: هدف ما کمک کردن و تقویت اکوسیستم کشورمان در حوزه ۵G است و با کمک معاونت علمی این طرح پیش رفته و دلیل انتخاب پارک علم و فناوری نیز این است که به اکوسیستم استارت آپی کشور و حوزه مخابراتی نزدیک باشیم و تمام زیرساخت های لازم یک شبکه مخابراتی 5G در این آزمایشگاه لحاظ شده است و همچنین قابلیت حضور پنج تیم همزمان در این آزمایشگاه میسر شده است.

وی در ادامه گفت: آزمایشگاه باز ۵G این امکان را برای شرکت‌ها، دانشجویان و اشخاص حقیقی ایجاد می‌کند تا محصولی که در شبکه ۵G دارند توسعه پیدا کند و علاوه بر این آزمایشگاه سیستمی دارد که برای چالش‌های موجود اپراتور همراه اول فعالیت دارد.

نقش معاونت علمی، تسهیل گری است

آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول افتتاح شد

در ادامه این مراسم، سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان دو بخش موازی هستند و یکی از حوزه های مهم در حوزه فناوری در جهان، بحث ارتباطات و اتصال پذیری است.

وی، افزود: اینترنت اشیاء و نسل پنجم سیار نیز موضوعات مهمی هستند که مطرح شده است و شناسایی نقش آفرینان یکی از اهداف مهم ماست. ما در معاونت علمی نقش تسهیل گری داریم و از باقی اپراتورها دعوت می کنیم که در تکمیل این زیست بوم با ما همراه شوند.

کرباسی، اظهار کرد: فرهنگ سازی در هوشمندسازی را اولویت کار قرار دادیم و امیدواریم تا سه سال آینده شاهد توسعه کامل این بخش باشیم.

شبکه 5G می تواند به تنهایی یک اکوسیستم مجزا باشد

آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول افتتاح شد 

دکتر آزاد روانشید، رئیس آزمایشگاه 5G همراه اول، در این مراسم افزود: این آزمایشگاه فضایی را برای شرکت‌ها فراهم می کند و اگر ایده یا محصولی در حوزه شبکه 5G دارند، می‌توانند در این مکان تست های لازم را انجام دهند و همچنین این آزمایشگاه را برای رفع چالش‌های موجود همراه اول راه اندازی کردیم تا در سال های آتی شاهد پیشرفت های دیگری در شبکه باشیم.

وی ادامه داد: در این آزمایشگاه شاهد چندین شبکه موبایل اختصاصی مستقل از اپراتور هستیم؛ چه در حوزه 4G و چه در حوزه 5G. در این راستا شرکت ها می توانند ایده یا محصول خود را در این مکان به بلوغ رسانده یا تست کنند.

روانشید، اظهار کرد: هکتونی ایجاد کردیم که دید از بالا ندارد و همچنین به این نکته اشاره شده که شبکه 5G می تواند به تنهایی یک اکوسیستم مجزا باشد.

وی، افزود: در شبکه 5G انعطاف پذیری وجود دارد که می تواند طبف وسیعی از کاربری ها را با تفاوت کنار هم قرار دهد. چالشی در هکتون اول مطرح شد که کیفیت سرویس متناظر با 5G درخواست شود.

آزمایشگاه 5G و اینترنت اشیاء مرکز تحقیق و توسعه همراه اول افتتاح شد

گفتنی است، در ادامه این مراسم از آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیاء و سازه هایی همچون ترافیک هوشمند، کارخانه هوشمند، ماشین های متصل و اتاق سرور این آزمایشگاه بازدید شد.

برای مشاهده گزارش تصویری این مراسم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام

خبرنگار زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2023-09-19 11:46

افزودن دیدگاه جدید