کد مطلب: 

284115

نصب دوربین‌های پیشرفته امنیتی در افغانستان توسط شرکت هواوی

وزارت کشور افغانستان، اخیرا به شرکت چینی هواوی پیشنهاد داده است که در پروژه نصب دوربین‌های امنیتی در ۳۴ استان افغانستان شرکت کند؛ در همین راستا شرکت هواوی نیز با پیشنهاد طالبان موافقت کرده و قرار است این پروژه را اجرا کند.
نصب دوربین‌های پیشرفته امنیتی در افغانستان توسط شرکت هواوی

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، وزارت داخله (کشور) طالبان به سرپرستی سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی، اخیرا به شرکت چینی هواوی پیشنهاد داده است که در پروژه نصب دوربین‌های امنیتی در ۳۴ استان افغانستان شرکت کند. عبدالله مختار، معاون وزیر داخله طالبان، در دیدار با نماینده شرکت هواوی، که روز دوشنبه به کابل رفته بود، این موضوع را طرح کرد.

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله طالبان، در رشته توییتی نوشت که نماینده شرکت هواوی با پیشنهاد آن وزارت موافقت و برای مشارکت در این پروژه اعلام آمادگی کرده است.

برخی رسانه‌های هندی نیز نوشته‌اند که شرکت چینی هواوی با پیشنهاد طالبان موافقت کرده و قرار است این پروژه را اجرا کند.

وزارت داخله طالبان پیش از این نیز اعلام کرده بود که برای تامین امنیت در سراسر کشور، در نظر دارد سیستم دوربین‌های پیشرفته امنیتی را فعال کند. این وزارت، که شبکه حقانی اداره آن را در دست دارد، اکنون پیشنهاد نصب این دوربین‌ها را به شرکت هواوی داده است.

این در حالی است که پس از خارج شدن آمریکا از افغانستان، چین تلاش دارد از هر راه ممکن گستره نفوذش را در افغانستان بیشتر کند و جایگزین آمریکا در منطقه شود. چین پیش از این نیز قرادادهای بزرگ معادن و نفت با طالبان امضا کرده است و با مشارکت در سازوکارهای تجاری و استخراج معادن در دو سال گذشته حضور چشمگیری در افغانستان داشته است.

از سوی دیگر، در دو سال گذشته، با وجود وعده‌های طالبان در تامین امنیت شهروندان و منافع کشورهای خارجی در افغانستان، ساختمان‌های مربوط به سفارت چین یا بازرگانان چینی تا کنون چند بار هدف حمله گروه‌های تروریستی قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد چین با پذیرفتن این پیشنهاد طالبان و نصب دوربین‌های مداربسته در سراسر افغانستان تلاش دارد نگرانی‌اش از تامین امنیت هدف‌ها و منافع چین در داخل افغانستان را تا حدی برطرف کند. از سویی نیز این دوربین‌ها امکان شناسایی و ثبت مشخصات و پایگاه‌های اطلاعاتی افراد را فراهم می‌کند و می‌توان و از آن‌ها برای حفظ امنیت داخلی استفاده کرد.

چین هنوز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما منافع سیاسی و اقتصادی آن کشور در افغانستان سبب شده است روابط نزدیک با طالبان را حفظ کند. برنامه نصب دوربین‌های امنیتی طالبان، که قرار است شرکت چینی آن را اجرا کند، هم بخشی از محکم‌کاری چین برای امنیت شهروندان و سرمایه‌گذاری‌هایش در افغانستان است و هم از لحاظ نفوذ امنیتی گسترده و چشمگیر چین در افغانستان و تحولات ژئوپولیتیک در منطقه اهمیت دارد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-08-19 14:52

افزودن دیدگاه جدید